Experienta jurnalistica a lui Stuart Crainer si Des Dearlove se simte de cum le pui un reportofon in fata. Iti vor livra, concreta si compacta, exact informatia de care ai nevoie. Raspund la intrebari alternativ si isi continua unul altuia sirul vorbelor, care aproape curg in piramida inversata. Vorbesc relaxat, asezati la masa unei mici sali de conferinte a hotelului Hilton. “Trebuie sa incepem prin a realiza ca multi oameni care ocupa functii de leadership nu sunt neaparat lideri”, spune Dearlove. “Multi oameni din leadership sunt manageri foarte buni. Dar le lipseste acea calitate in plus care i-ar transforma in lideri”. Se opreste brusc, asteptand intrebarea evidenta: Care e diferenta dintre un lider si un manager?

Crainer preia cuvantul si rosteste raspunsul numai bun de un sapou: “Managerii sunt focalizati pe eficienta si pe operatiuni. Ceea ce e necesar dar nu suficient, atunci cand concurezi pe o piata globala. Liderii ii entuziasmeaza pe oameni si ii ajuta sa obtina performante exceptionale. Deci leadership-ul este despre entuziasm, emotie, despre cum sa le transmiti toate astea oamenilor”.

Dar sa ne intoarcem la morfologia cuvantului englezesc “leadership”, propune Dearlove. “To lead” inseamna “a conduce”. E simplu, deci: liderul trebuie sa-si conduca oamenii intr-o anumita directie. “Leadership-ul e intotdeauna o calatorie, incercarea de a impinge lucururile inainte, in timp ce managementul presupune sa pastrezi status-quo-ul si sa ramai eficient”. Problema e ca eficienta si pastrarea status-quo-ului sunt predate anual in marile corporatii si in scolile de business. Aici se produc manageri in masa, carora li se servesc niste idei, niste unelte, iar apoi sunt trimisi in lumea larga. Scolile de business americane produc anual 110.000 de manageri in masa.

De la manager la lider se ajunge printr-o simpla scanteie: entuziasmul – resimtit sincer si puternic de catre manager vizavi de propria-i misiune. “Chestia buna e ca entuziasmul se ia”, spune Dearlove. “Daca tu vrei sa creezi o organizatie puternica sau sa faci multi bani sau sa lansezi un produs, daca esti cu adevarat entuziasmat de asta, si ceilalti se vor molipsi de entuziasmul tau. Dar acum exista prea multi lideri lipsiti de entuziasm”.

Evaluatori pentru Porter si Welch

Des Dearlove si Stuart Crainer sunt britanicii care au pus bazele celebrului top Thinkers50 – un clasament al celor mai valorosi 50 de ganditori ai business-ului mondial. Anul acesta, primul loc in clasament i-a revenit afaceristului indian C.K. Prahalad, urmat de fondatorul Microsoft, Bill Gates, si de fostul guvernator al Fed, Alan Greenspan. Alte nume de top sunt Michael Porter, Tom Peters, Jack Welch, Richard Branson, Donald Trump sau Steve Jobs.

Pentru realizarea topului, Dearlove si Crainer analizeaza voturile a 1200 de oameni de afaceri, consultanti, academicieni, studenti la MBA si vizitatori ai site-ului www.thinkers50.com. Voturile adunate formeaza o lista de 80 de nume, care sunt apoi filtrate dupa zece criterii, printre care numarul de referinte gasite pe Google, originalitatea si aplicabilitatea ideilor, stilul de prezentare, rigoarea cercetarii, etc.

Cei doi britanici sunt de profesie jurnalisti de business, iar in cei peste 30 de ani de experienta au scris pentru publicatii ca The Times sau Across The Board. De-a lungul timpului au intervievat sute de oameni de afaceri si profesori de business, de unde le-a venit si ideea de a realiza un top al celor mai buni dintre ei. In prezent, Dearlove si Crainer lucreaza la un al doilea top, Leaders50, care va fi realizat dupa criterii asemanatoare celor pentru Thinkers50.

Pe langa clasamente, cei doi se ocupa si de consultanta in afaceri. Cartile lor sunt traduse in peste 20 de limbi, iar ei tin seminarii despre leadership in toata lumea. Asa au ajuns si la Bucuresti la sfarsitul lunii trecute, unde si-au lansat cartea “Business Minds” (o compilatie de 40 de interviuri cu nume mari din lumea business-ului) si au tinut un seminar despre leadership autentic.

Lectia de leadership

“Care e mai bun, whisky-ul irlandez sau whisky-ul scotian?”, ii intreaba Crainer pe cei 300 de oameni adunati intr-o sala din Hilton. Primeste ca raspuns cateva priviri nedumerite si continua: “Toata lumea stie ca whisky-ul irlandez e mai bun. Si e si logic sa fie asa. Whisky-ul irlandez e distilat de trei ori, in timp ce whisky-ul scotian e distilat doar de doua ori. Tineti minte asta: pentru ca oamenii sa va recepteze mesajele trebuie sa le distilati cat mai mult”.

Citeste si:

E ziua in care Dearlove si Crainer si-au propus sa convinga 300 de romani ca nu e foarte complicat sa fii un lider autentic. Au trecut de la camasile lejere pe care le purtau cu o seara inainte la costume bleumarin, si-au luat niste microfoane cu casca si si-au inceput lectia de leadership. Cuvintele de memorat: “entuziasm” si “excelenta”.

Leadership-ul apare sub multe forme, explica Dearlove, in timp ce pe un ecran alb din dreapta salii ruleaza imagini cu chipuri cunoscute: Nelson Mandela, Gheorghe Hagi, Bono de la U2, Maica Tereza, Calin Popescu Tariceanu, printesa Diana – sase lideri din tari, domenii si epoci diferite. Insa fiecare din ei, crede britanicul, a inteles ce isi doreste sa realizeze si le-a comunicat asta celor din jur.

Judecand dupa numarul oamenilor din sala si dupa tema seminarului, ai putea spune ca te afli la inca un “guru event”, de unde trebuie sa iesi blindat de intelepciune si de planuri marete. Nu asta e scopul unui seminar, cred cei doi speakeri. In plus, conceptul de “guru” e exagerat.

Ganditorii viitorului au stofa de jurnalisti

Des Dearlove si Stuart Crainer nu se considera guru si nici n-ar vrea ca oamenii sa-i aseze in categoria asta. “Cuvantul «guru» sugereaza ca cineva ar avea toate raspunsurile. Dar nimeni nu are toate raspunsurile. Cativa oameni au cateva raspunsuri, fac cateva lucruri interesante si au idei interesante”. O parte din oamenii acestia formeaza Thinkers50. Sunt fie profesori la cele mai renumite scoli de business din lume (Michael Porter, Philip Kotler), fie fondatori sau manageri ai unor afaceri de miliarde de dolari (Richard Branson, Donald Trump).Sunt oameni de la care avem, evident ce invata. Dearlove si Crainer ne recomanda sa ii citim pe cat mai multi, sa analizam cat mai multe metode de leadership, dar sa nu incercam sa copiem nici una.

“In literatura de management ti se spune de multe ori «Citeste cartea asta si poti fi ca Jack Welch». Te pacalesti singur. Exista un singur Jack Welch. Stilul lui de management functioneaza foarte bine pentru el, dar nu functioneaza pentru tine, pentru mine sau pentru Stuart”, explica Dearlove, pe un ton serios.

“Paradoxul leadership-ului e ca ceea ce putem invata de la liderii foarte buni – oameni ca Nelson Mandela sau Bill Gates sau Richard Branson – nu ne foloseste ca sa fim mai asemanatori lor, ci sa fim mai asemanatori… noua insine. Sa fim autentici, sa fim ceea ce suntem. Sa folosim cu mai multa iscusinta calitatile pe care le avem ca indivizi. Sa gasim liderul dinauntrul nostru, liderul autentic”.

Liderii autentici trebuie deci sa caute informatia, sa o asambleze, sa o sintetizeze, sa-i dea o forma digerabila, cu potential de aplicabilitate. Munca de jurnalist! Asa e, incuviinteaza Crainer. “Noi suntem de profesie jurnalisti, ceea ce ne-a permis sa lucram cu toti acesti oameni, sa vorbim cu ei, sa intram in contact cu lideri de pe tot cuprinsul lumii. In multe cazuri, chiar si guru au background-uri in jurnalism”.

“Noii guru, mai ales”, intervine Dearlove. “Si e de inteles. La ce e bun un jurnalist? Sa scrie despre ce
vede, sa valorifice informatia, sa sintetizeze mai multe puncte de vedere, sa scrie carti – toate elementele de care ai nevoie in industria guru. Si jurnalistii sunt destul de buni la asta. Vezi oameni ca Malcolm Gladwell (locul 18 in Thinkers50), Thomas Stewart (locul 17) si chiar si din seniorii in guru managenment – Peter Drucker (locul 1 in Thinkers50 pana la moartea sa, in 2005) era initial jurnalist. Multe din calitatile unui jurnalist sunt relevante pentru activitatea de guru”.

Reportofonul se inchide, dupa ce a captat informatie cladita in piramida inversata. Nu e insa prea tarziu pentru ca cei doi jurnalisti sa incerce si un background de articol vast. “Uite, aici sunt contactele noastre. Sa ne suni sau sa ne scrii daca ai orice intrebare… Sau poate ai vreo intrebare pentru unul din tipii de acolo”, spune Dearlove, aratand cu degetul spre cartea “Business Minds”, asezata pe coltul mesei.