Venitul global provenit din reclamele postate pe YouTube au scazut usor in acest an, sub asteptarile Google si a generat in intregul an venituri de 200 de milioane de dolari.

YouTube are o importanta cruciala in campania de extindere publicitara a Google care vrea sa depaseasca reclamele text atasate la cautarile web si ar fi o sursa de venituri. Google si-a propus sa vanda mai multe reclame video si sa afisese mai multe reclame pe YouTube si pe alte site-uri asemanatoare.

Google vrea sa intre pe piata reclamelor din televiziune,
radio si ziare. 90% din veniturile din reclame nu provin inca din publicitatea pe internet.

“Multe companii de advertising inca testeaza mediul de pe YouTube”, a declarat Sean Muzzy, media director la Neo@Ogilvy, o agentie de publicitate digitala care apartine Grupului WPP Ogilvy & Mather. Multe dintre companiile de advertising nu sunt obisnuite cu gandul ca reclamele lor vor aparea alaturi de videoclipuri de amatori. CEO Google, Eric Schidt a recunoscut ca firma sa nu a gasit cel mai bun format pentru publicitatea video.

Litigiile pentru drepturile de autor au complicat lansarea reclamelor pe YouTube. Anul trecut, Viacom a dat in judecata Google in legatura cu clipuri din show-uri televizate si filme postate fara autorizatie de utilizatorii YouTube. Desi Google spune ca nu a incalcat legile dreptului de autor, se va reduce in mod semnificativ numarul clipurilor care ar vinde reclame, astfel incat sa nu vanda materialele care incalca drepturile de autor.

Tim Armstrong, director de publicitate si comert Google in America de Nord, ajuta la grabirea diversificarii. Cand a felicitat vanzatorii despre sistemul de vanzare a publicitatii de pe YouTube, e a descoperit o alta parte a problemei: sistemul de vanzare este lovit de ineficienta.

O parte dintre firmele de publicitate ale YouTube,
au consultat trei contracte legale separate. Inainte ca vanzatorii Google din intreaga tara sa propuna solutii pentru agentii de publicitate YouTube, contractele au fost aprobate de unii lucratorei temporari din California. Lipseste un sistem automat de calculare pentru YouTube, stafful Google a trebuit sa calculeze unele proiecte manual.

In mai, Armstrong impreuna cu colegii sai ai gasit 105 probleme cu vanzarile de publicitate ale YouTube, a declarat o persoana apropiata situatiei. Dificultatile de publicitate s-au extins dincolo de YouTube. In cautarea succesului in afacerile publicitare, Google a creat 24 de sisteme interne separate pentru a ajuta companiile de publicitate sa isi aseze reclamele langa termenii de cautare.

La 20 de luni dupa ce Google a cumparat YouTube pentru 1,7 miliarde de dolari, Armstrong si colegii sai au inceput sa rezolve problemle din operatiunile de publicitate care au generat 98% din venitul din primul trimestru. Aceasta initiativa a fost numita ”Proiectul Spaghetti”.

Efortul a putut arata cat de reusit este modul de extindere al publicitatii dincolo de cautarile online. Daca Google isi mentine rata de crestere scazuta in urmatorii ani, compania trebuie sa abordeze alte forme de publicitate care sa genereze venituri.

Citeste si:

In primul trimestru din 2008, vanzarile de publicitate Google din Statele Unite au fost cu 31% (2,5 miliarde de dolari) mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta rata de crestere ar putea atinge multe companii, dar la Google poate fi vorba de o incetinire. In primul trimestru din 2007, vanzarile de publicitate din Statele Unite au urcat cu 49%. Totusi Google a depasit estimarile analistilor legate de venitul si de profitul din primul trimestru, in mare parte datorita stabilitatii actiunilor Google dinafara Statelor Unite.

Achizitia Google facuta in 2006 prin cumpararea YouTube semnala ambitii mari pentru clipurile publicitare online. Dupa estimarile analistilor Bear Stearns, in acel an venitul YouTube a fost de doar 15 milioane de dolari. Totusi Google a crezut ca YouTube va fi atractiv pentru companiile de publicitate si pentru altele.

Armstrong si echipa sa au trebuit sa convinga companiile de advertising sa cheltuie parti din bugetele pentru reclame pe noile oferte Google. Insa toamna trecuta, Armstrong a declarat ca a semnalat probleme interne care impiedica progresul. Noile companii cumparate precum YouTube au avut propriile lor sisteme de vanzare, iar Google a fost construit de altele fragmentate.

Rezultatul a fost ca acestea se suprapuneau si erau ineficiente. In mai, dupa ce vanzatorii s-au plans ca vanzarile de publicitate de pe YouTube dureaza mai mult decat ar trebui, Armstrong a lansat Proiectul Spaghetti. Acest proiect contine 105 de hotarari legate de procesele de vanzare a reclamelor.

Una dintre cele mai importante hotarari din proiect a fost sa acorde vanzatorilor de publicitate un discount de 10% pentru reclamele postate pe YouTube fara aprobarea managementului de asigurare. O alta decizie a fost eliminarea obligativitatii ca un oarecare angajat temporar sa nu semneze pentru ofertele de reclame care pot crea impedimente. Armstrong a declarat ca pasul a fost facut, iar angajatii se pot implica doar mai tarziu in proces.
Spaghetti ar trebui sa fie finalizat pana la sfarsitul celui de-al treilea trimestru. Iar daca problemele interne se diminueaza, Google va continua sa convinga companiile advertising sa cheltuie mai mult pe noile oferte de publicitate.

Una dintre plangerile unei companii de advertising este ca pe site-ul YouTube sunt clipuri explicite care ruleaza alaturi de reclamele lor.

CEO Google, Schmidt, a declarat la inceputul acestui an ca a necesitat mai mult timp decat se asteptau pentru a gasi combinatiile perfecte pentru reclamele YouTube. El a declarat ca “finalul va fi un succes foarte mare pentru noi si industrie”.