O alta parte foarte importanta a Sesame este modulul de planificare. Acesta putand estima cum se modifica costul si numarul de persoane care vad o campanie in fuctie de numarul de afisari cumparate pe o selectie de site-uri, intr-un anumit interval de timp.
Sa analizam putin fiecare parte a sistemului.

Informatii despre piata

Se pot gasi date socio-demografice la nivel personal sau pe gospodarie. Aici sunt incluse informatii despre varsta, sex, venit, stare civila, educatie, statul ocupational si ocupatie, daca este principalul aducator de veni sau responsabil cu cumparaturile curente, regiunea istorica, marimea localitatii, numarul persoanelor din gospodarie si numarul copiilor din gospodarie.

Astfel 51,4% din persoanele cuprinse in studiu sunt barbati, iar 48,6% sunt femei. 36,6% din persoane au intre 14 si 24 de ani, iar 63.4% sau peste 25 de ani.

Datele sociodemografice sunt completate de date privind utilizarea internetului (frecventa si locul utilizarii), teme de interese pentru navigarea pe internet, scopul utilizarii internetului, bunurile detinute in gospodarie si intentia de cumparare pentru diverse produse.

Astfel 93.9% utilizeaza internetul de acasa si doar 39.4% il utilizeaza de la birou.

Aceste informatii se pot gasi si pentru un anumit target. Astfel: sunt 117.000 persoane cu profilul femei, 25-34 ani, casatorite. Sesame ofera o serie de indicatori pentru utilizarea mai usoara a datelor. Astfel profilul de mai sus reprezinta 44% din toate persoanele casatorite cu varsata intre 25-34 de ani, de asemenea, profilul reprezinta 9.3% din totalul persoanelor de sex feminin din studiu.

Un indicator important pentru studiu este afinitatea, aceasta se calculeaza ca raportul dintre procentul unui public tinta pe o anumita selectie si procentul aceluiasi public tinta din tot universul studiului. Astfel profilul de mai sus are o afinitate de: 9.3%(procentul profilului din totalul persoanelor de sex feminin)/10.3% (procentul personalor din studiu cu varsta intre 25-34 ani si casatorite)=91

Informatii despre un site sau o selectie de site-uri

Datele disponibile pentru intreaga piata se pot obtine si pentru fiecare site in parte sau pentru o selectie de site-uri. Astfel: In reteaua Internetcorp 46.3% din audienta sunt barbati (lucru explicabil datorita portofiului care include 6 site-uri cu target feminin). O informatie foarte utila care este disponibila pentru acest gen de statistici este numarul de hit-uri pe care le realizeaza un anumit target (care pot fi asimilate accesarilor unui site). Chiar daca numarul exact poate varia, procentul acestora variza mult mai putin.

Citeste si:

Deoarece, plata se face la mia de afisari, distributia hit-urilor este indicatorul care ar trebui folosit. Astfel: in reteaua Internetcorp 44.4% din accesari sunt realizate de barbati. Desi, pentru Internetcorp, diferentele sunt mici intre procentul persoanelor dintr-un anumit public tinta si procentul accesarilor realizate de acelasi public tinta, pentru anumite cazuri exista diferente importante: Astfel: procentul de femei care acceseaza Softpedia este de 35%, dar acestea realizeaza doar 27.6% din afisari.

Duplicarea intre site-uri

Nu are sens sa adaugi un site nou intr-un plan daca acesta nu aduce utilizatori noi. De aceea este important sa stii cati din utilizatorii unui site se regasesc printre utilizatori altui site. De exemplu: 13,5 % din utilizatorii Kudika.ro se gasesc si pe Ele.ro, 42,5% din utilizatorii GSP.ro se gasesc si pe Prosport.ro.

Comparatia se poate face si intre grupuri de site-uri: 20,1% din utilizatorii din reteaua Imedia se gasesc si pe site-ul Neogen. Daca se selecteaza duplicarea intre un site si el insusi, se obtine rata de revenire a utilizatorilor de la o saptamana la alta. Astfel: 48,4% din utilizatorii Wall-Street dintr-o saptamana, revin si saptamana urmatoare.

Planificarea campaniilor

Daca pana acum s-a discutat de locul unde se gaseste cel mai usor, un anumit public tinta, modulul de planificare merge mai departe, estimand numarul de afisari si costurile aferente pentru atingerea publicului tinta. Daca dorim sa facem o campanie cu target feminin. Se observa rapid ca cele mai mari site-uri sunt Kudika.ro si Ele.ro (Eva.ro inca nu are date complete, poate in luna octombrie) cu 100.000 de utilizatori unici saptamani, respectiv 152.000 de utilizatori unici saptamanali. Din acestia 67.000 sunt femei pentru Kudika.ro si 90.000 pentru Ele.ro. Acest lucru se datoreaza procentului mai mare de femei de pe Kudika fata de Ele.ro (67.2%, fata de 59.4%). Acesta a fi primul pas in selectie, sa ne asiguram ca am gasit site-urile care acopera suficient din publicul tinta al nostru si il contin in proportii suficient de mari incat sa nu atingem mult din publicuri tinta care nu ne intereseaza.

Deoarece bugetele sunt limitate, iar modulul de cumparare este in functie de accesarile site-ului, haideti sa vedem cum se fac comparatiile intre site-uri pentru a optimiza costul. Daca ne propunem sa atingem cu 100.000 de afisari publicul nostru tinta, trebuie sa cumparam 144.000 de afisari pe Kudika sau 168.000 de afisari pe Ele.ro. Mai mult, deoarece costul pe mia de afisari difera intre cele 2 site-uri, costul pe mia de afisari realizate pe publicul tinta ales de noi va fi 78.99 RON pe mia de afisari pentru Kudika.ro, respectiv 117.41 RON pe mia de afisari pentru Ele.ro. Pentru ca lucrurile devin complicate, o sa ma opresc aici, precizand ca modulul de planificare se poate folosi si pentru perioade mai lungi calculand si pentru acestea reach-ul si costul in functie de distribuirea afisarilor pe site-urile alese.

SATI marcheaza un prim pas important spre maturizarea pietei, dar prezenta lui nu poate suplini complet experienta judecatile de valoare fiind in continuare necesare deoarece piata este foarte dinamica si modificarile ei trebuie luate in considerare. De exemplu, costurile care apar in Sesame sunt costurile rate-card pentru formatul 728x90, costurile pentru alte formate au diferite majorari si difera de la site la site. Un alt aspect important este faptul ca unele site-uri au o crestere semnificativ mai mare decat alte site-uri, unele chiar inregistrand scaderi. Acest lucru modificand in special estimatul de reach pentru diferite selectii. Un alt aspect care afecteaza reach-ul sunt limitarile care se pot realiza pe campanie, limitari pe care Sesame nu le poate lua in calcul.