Cresterea lenta pe care o va afisa publicitatea online atat in 2008, cat si in urmatorul an, se datoreaza, in mare parte, si nivelului economic din ce in ce mai scazut care se regaseste in tari importante, cum sunt Statele Unite, Marea Britanie, Spania si China.

Prognoza celor de la Aegis vine la doar doua luni de cand rivalul sau, Publicis Group, a anuntat prin compania de cercetare pe care o detine, ZenithOptimedia, ca publicitatea online se va mari in acest an intr-atat cat sa depaseasca spatiul radiofonic.

Estimarile facute de Carat nu reprezinta o noutate, intrucat cele mai multe radio-uri incearca in ultimul timp o schimbare majora in ceea ce priveste publicitatea. Acelasi lucru se intampla si cu cel mai mare radio din Marea Britanie, precum si cu trusturile de presa care se afla deja in perioada restructurarilor si a rebranduirilor, cele mai multe dintre acestea trecand din mediul traditional in cel online pentru a reduce costurile.

“Este evident faptul ca problemele economice care afecteaza business-urile din intreaga lume au, implicit, un impact destul de mare asupra modului in care agentiile de publicitate isi cheltuie banii. De asemenea, este de remarcat faptul ca Statele Unite si Marea Britanie, care sunt doua dintre tarile care investesc cel mai mult in publicitate in regiunile din care fac parte, afiseaza micsorari in bugetele de advertising”, a declarat Jerry Buhlmann, director executiv al grupului Aegis Media.

In tarile cu economii in curs de dezvoltare, cum sunt cele din Europa de Est, Asia si America Latina, publicitatea online continua sa creasca puternic si in acest an, iar in cealalta parte a Europei si in SUA, bugetele de advertising se vor micsora considerabil.

Cea mai dramatica schimbare din raportul intocmit de Carat vine din Spania, unde cheltuielile de publicitate online se asteapta sa scada cu 2,3% in acest an, contrar predictiilor initiale facute de divizia Aegis Media, care viza o crestere de 3,8%.

Citeste si:

In plus, in 2009, piata de publicitate spaniola era estimata sa creasca cu 3,5%, insa, conform ultimelor studii realizate, aceasta o sa scada cu 0,8%. Spre comparatie, in 2007, piata de advertising din Spania crestea cu 5,9%.

Daca in Marea Britanie se preconiza pentru acest an o crestere de 4,3% in piata de publicitate de pe Internet, Carat a revizuit estimarile, la o crestere de doar 2,5% in acest an si de 2,2% (de doua ori mai putin decat se stabilise initial) in urmatorul an.

Singurul domeniu in care publicitatea va creste considerabil in Marea Britanie este cinematograful. In 2007, advertising-ul din marea Britanie a cunoscut o crestere de 6,3%.

Totodata, Carat a afisat ieri previziunile globale de publicitate – piata de publicitate va creste cu 4,9% in acest an, fata de cat se estimase la inceput (6%) si in 2009, aceasta va fi usor asemanatoare datelor prognozate initial (4,8% fata de 4,9%). Anul trecut, publicitatea s-a marit, la nivel global, cu 5,1%.

La nivel mondial, piata de publicitate va creste in acest an in toate domeniile, mai putin in presa scrisa (ziarele nu vor reprezenta un target pentru publicitari). Insa, cresterea rapida pe segmentul publicitatii online, de 23,7% in acest an, va insemna detronarea publicitatii de la radio si castigarea de teren.