Cea mai bogata agentie de relatii publice ramane Millenium Communications, care raporteaza pentru primul semestru al acestui an afaceri de 1,6 milioane euro. Pentru agentia condusa de Andrei Bortun (foto), primul semestru se incheie la sfarsitul lunii septembrie, iar bugetele rulate in aceste sase luni reprezinta doar 30% din totalul estimat pentru intregul an fiscal. Pentru sfarsitul lui martie 2009, Bortun estimeaza afaceri de cinci milioane euro.

“Cel de-al doilea trimestru si ultimul sunt cele care contribuie cel mai mult la buget, datorita densitatii mari de evenimente si de campanii de comunicare”, a spus Andrei Bortun. In perioada octombrie-martie, Millenium Communications organizeaza evenimente anuale precum Internetics sau AdPrint, ceea ce explica ponderea ridicata pe care au aceste luni pentru bugetul anual al agentiei.

Ultimul trimestru este cel mai bogat si pentru agentiile care lucreaza pe baza contractelor pe termen lung si sunt remunerate prin fee-uri lunare (nu de proiect), cum e cazul The Practice. “Ultimul trimestru este in mod normal cel mai «bogat» pentru ca pana la finalul anului tot adaugam noi clienti si deci cele mai multe fee-uri lunare le incasam la final de an”, explica Gabriela Lungu, managing partner The Practice.

Agentia de PR parte a grupului Leo Burnett a inregistrat afaceri de 900.000 euro in primele noua luni ale acestui an – cu 25% mai mult decat cifra de afaceri pentru intreg anul 2007. Potrivit Gabrielei Lungu, doi factori au contribuit la evolutia cifrei de afaceri: cresterea cu 60% a portofoliului de clienti, cu nume precum Strauss/Doncafe, World Vision, eJobs, Alcatel-Lucent, Prigat, IIG, Hochland si largirea cu 25% a paletei de servicii pentru clientii vechi.

Clientii noi au crescut si afacerile Lowe PR cu 60% in primele noua luni, comparativ cu perioada similara a anului trecut (in 2007, agentia a inregistrat afaceri de 528.000 euro). Agentia condusa de Hortensia Nastase a castigat pitch-urile organizate de ABN AMRO Bank, Unilever/Rexona si Eli Lilly, dar a activat si palete noi de branduri pentru clientii mai vechi (Walmark, Johnson&Johnson, Abbott).

Potrivit Hortensiei Nastase, trimestrele 2 si 4 sunt cele mai aglomerate, dar si cele mai profitabile pentru agentiile de PR. “Companiile aleg sa comunice intens din punct de vedere PR in sezoanele de tranzitie, primavara si toamna, in timp ce iarna este rezervata bilanturilor, iar vara - planificarilor pentru ultimul trimestru”, a spus Nastase.

Regula nu se aplica, insa, pentru toate agentiile de PR, spune Laurentiu Nita, managing director Free Communication. Daca o agentie are in portofoliu multi clienti din zona FMCG, s-ar putea ca al treilea trimestru sa fie unul destul de aglomerat. Free Communication a inregistrat afaceri de 465.000 euro in primele opt luni ale anului, in crestere cu 15% fata de perioada similara a lui 2007.

In primele noua luni ale anului, agentia si-a largit portofoliul cu Fresenius Nephrocare Romania, IpoteciDirect si FlyNova si s-a axat mai mult pe organizarea evenimentelor de PR.

Citeste si:

Si agentia Pleon Graffiti si-a dezvoltat paleta de servicii, oferind training-uri pentru comunicarea de criza si zona de public affairs. Pana la sfarsitul anului, agentia va lansa instrumente proprii, pe baza consultantei oferite de Pleon Europe, anunta Mircea Tomescu, managing director Pleon Graffiti. Dezvoltarea paletei de servicii si largirea portofoliului de clienti – cu brandurile Arval, Blue Air, Comisia Europeana, Eyemaxx, Erste Foundation, Novo Nordisk, Staer – vor duce afacerile agentiei la 1,2 milioane euro, pana la sfarsitul anului.

Alte agentii au ales sa renunte la o parte din serviciile oferite. Este cazul First One Communication, care, in urma hotararii actionarilor companiei, nu mai ofera servicii de marketing politic, axandu-se strict pe zona de PR comercial. Potrivit lui Virgil Munteanu, director general al agentiei, cifra de afaceri a First One Communication se ridica la 620.000 euro, la sfarsitul celui de-al treilea trimestru din 2008.

O evolutie interesanta a avut si agentia Image, a carei cifra de afaceri la noua luni – 550.000 euro – este mai mare decat cifra de afaceri pentru intreg anul 2007. Potrivit lui Alexandru Paius, senior partner Image, cresterea afacerilor a fost cauzata de o sporire a bugetelor de marketing ale clientilor, dar si de o mai buna organizare interna a agentiei. “Ca parte a rebanding-ului prin care Image a trecut in acest an, am investit foarte mult in implementarea procedurilor care asigura un flux mai bun al informatiei in interiorul agentiei si in noi instrumente de management si de control al calitatii”, a spus Paius.

Chiar daca agentiile de PR vor inregistra si anul acesta cresteri de doua cifre, exista sanse mici ca ratele de crestere sa le egaleze pe cele de anul trecut, cand aprecierile au fost si de patru cifre. Este si cazul Nicola Porter Novelli, agentia de PR parte a holdingului The Group, care anul trecut a raportat afaceri de 1,3 milioane euro, in crestere cu peste 2.000% fata de 2006. Chiar daca ritmul de crestere se va domoli, agentia isi va mentine si anul acesta panta ascendenta, ne asigura Sorina Mihai, managing partner al agentiei.

In primele luni ale acestui an, Nicola Porter Novelli si-a largit portofoliul de clienti cu branduri ca L’Oreal, Oracle sau Green Vista.

Potrivit jucatorilor, piata romaneasca de PR se va ridica la 20-25 milioane euro anul acesta. Gabriela Lungu avanseaza o cifra mai optimista – 30-35 milioane euro.

“In Romania exista in prezent in jur de 100 de agentii de PR, cu cifre de afaceri care variaza de la cateva zeci de mii de euro la milioane. Pe principiul 20% dintre clienti fac 80% din billings, cred ca nu gresesc daca spun ca 20% dintre agentii fac 80% din piata. Vestea buna este ca principalii jucatori sunt foarte responsabili si creativi”, conchide Hortensia Nastase.