Aberson, invitat-vorbitor la festivalul de publicitate Golden Drum, conduce operatiunile de publicitate ale Microsoft din Tarile Nordice, Belgia si Europa Centrala, Orientul Mijlociu si Africa (CEMEA), in total 46 de piete. In multe dintre aceste tari, Microsoft Advertising este prezent prin intermediul partenerilor. Este si cazul Romaniei, unde compania functioneaza prin Think Digital – partenerul Microsoft Advertising si pentru pietele din Grecia si Cipru.

“Intrarea Microsoft Advertising in Romania este o miscare pe termen lung. Nu se va intampla in urmatoarele sase luni”, a spus Ernest Aberson. Potrivit acestuia, sintagma “termen lung” se traduce printr-un interval de unu-doi ani. “Ne uitam intotdeauna intr-un anumit mod la o tara. Analizam potentialul pietei, audienta pe care o avem, ce return of investment am atinge in doi-trei ani. Trebuie sa investim acum sau mai trebuie sa asteptam? Facem aceasta analiza a pietelor la fiecare sase luni. Iar daca ne uitam acum la Romania, mai este loc destul de crestere”.

Cu o populatie de peste 20 de milioane de locuitori, Romania nu prezinta inca o oportunitate de investitie, comparativ cu piete mai mici, cum ar fi Ungaria sau Irlanda, unde rata de penetrare a Internetului depaseste considerabil procentul de 25% inregistrat de Romania.

Intrarea Microsoft Advertising pe piata romaneasca este conditionata si de o regula interna a companiei: fiecare nou angajat al Microsoft trebuie sa aduca in companie venituri anuale de 500.000 de dolari. Trei angajati in Romania ar trebui sa produca 1,5 milioane de dolari, explica Aberson, o cifra de peste sapte ori mai mare decat afacerile de circa 250.000 de euro pe care le inregistreaza Think Digital in Romania.

“In acest moment. Microsoft e o companie care isi limiteaza numarul de angajati si se bazeaza foarte mult pe parteneri. Vrem sa pastram compania cat de mica posibil si cat de mare e necesar. Microsoft functioneaza diferit fata de multe alte companii. IBM, de exemplu, are peste 300.000 de angajati iar Microsoft are 90.000 de angajati, la nivel global”, spune Ernest Aberson.

In prezent, Microsoft Advertising are 2.000 de angajati in Europa, dintre care 800 in tarile din Europa Centrala. Numarul de angajati ai companiei va ajunge la 3-4.000 in urmatorii doi ani, in tandem cu cresterea volumului de vanzari.

Anul trecut, Microsoft Advertising a raportat, pentru Europa, vanzari de 600 milioane dolari, exclusiv din display ads. Anul acesta, Aberson estimeaza o crestere de pana la 8-900 milioane de dolari. Daca includem si componenta de search advertising, vanzarile companiei vor depasi un miliard de dolari.

Microsoft Advertising reuneste ofertele de publicitate ale Microsoft, promovand media digitale pe care clientii deruleaza campanii de publicitate online, cum ar fi MSN, Windows Live, Xbox si Office Online. In prezent, compania actioneaza prin intermediari pe pietele din Romania, Grecia, Cipru, Croatia, Slovacia, Cehia, Slovenia si s-a lansat recent in Rusia, Turcia, Irlanda si Polonia.

Citeste si:

Criza financiara nu afecteaza strategia Microsoft in Europa

“Criza nu ne schimba planurile. Chiar vrem sa angajam 200 de oameni noi deoarece credem mult in povestea noastra si in Internet, ca mediu de investitii. Investim peste 500 milioane de dolari intr-un centru de date in Irlanda, peste un miliard de dolari intr-un centru de date in Statele Unite si ne dublam numarul de angajati din Europa in urmatorii doi ani”, a spus Aberson.

Criza financiara va afecta, totusi, ritmul de crestere al pietei de publicitate online in 2009. In cazul in care criza va continua, piata va creste cu circa 10%, procent care poate ajunge pana la 50%, daca criza se opreste.

Cat despre veniturile Microsoft Advertising din ultimul trimestru al lui 2008, Aberson spune ca nu vor fi afectate de problemele financiare globale. “Noiembrie-decembrie sunt cele mai importante luni din an, cand se inregistram recorduri de vanzari. In ultimii noua ani, acestea au fost lunile-record, iar in 2008 va fi la fel. Noi comparam vanzarile din fiecare luna cu cele din lunile anului trecut. Pot spune ca inca se simte cresterea”, a spus Aberson.

Europa de Est va intra pe net direct de pe mobil

In conditiile in care intre Marea Britanie si tarile est-europene exista dieferente de pana la 15 puncte procentuale in cota de piata pe care o ia online-ul din publicitatea totala, situatia se va echilibra odata cu raspandirea Internetului pe telefoanele mobile, crede Ernest Aberson.

Pentru Microsoft Advertising, publicitatea pe mobil reprezinta aproximativ 2% din totalul vanzarilor. Este, insa, un mediu spre care compania isi concentreaza atentia, purtand negocieri cu marii operatori de telefonie mobila. “Colaboram mult cu Vodafone si Orange, dar pana la urma ei decid daca vor sa aiba Hotmail standard pe telefoane. Depindem de companii ca Orange si Vodafone pentru dezvoltarea in mediul mobil. Pe unele piete ne descurcam bine, avem o colaborare buna cu Orange in Franta, de exemplu”.

Cat despre viitorul advertisingului online in Europa, Ernest Aberson crede ca cota de piata de 15-20% din Marea Britanie va fi atinsa si in celelalte tari de pe continent. Publicitatea, fie ea pe TV sau in outdoor, se ve digitaliza. “Pana la urma, 90% din advertising va fi digital. Da, cred ca am ajuns in business-ul potrivit”, concluzioneaza Aberson.