“Aveam fundamentul teoretic bine pus la punct si voiam sa-i dau o nota personala. Lucru pe care nu-l puteam face la Leo, unde toate lucrurile erau deja «batute in cuie», si nici la Realitatea, unde oamenii sunt mult prea axati pe stiri pentru a face si altfel de lucruri. Mi-am dat seama ca daca voi continua asa o sa ajung sa joc Solitaire, pe un salariu foarte misto. Nu asta vreau de la viata”, ne-a spus Lavinia Udrea, managing partner Streetwise PR.

Facuse cunostinta cu marketingul si PR-ul de tip guerrilla pe vremea cand era corporate PR la Leo Burnett si se documenta pe aceste teme pentru realizarea newsletter-ului intern al companiei. A devenit interesata si si-a cumparat, pe Internet, toate cartile de guerrilla marketing si PR pe care le-a gasit. Disciplina ii place pentru ca iti permite sa folosesti creativitatea in relatiile publice, dincolo de redactarea unui comunicat de presa. “Comunicate scrie toata lumea. Dar numai cativa stiu sa faca lucruri despre care sa povestesti amuzat prietenilor tai”.

Guerrilla PR presupune transmiterea mesajelor pe cai neconventionale, care pot varia de la campanii pe Internet la pictat peretii cladirilor. In 1984, Jay Conrad Levinson inventa sintagma “guerrilla marketing”, care desemna un sistem neconventional de promotii, realizate cu un buget foarte scazut si bazate pe energie si creativitate. Mai tarziu, sintagma a ajuns sa descrie generic metode agresive, neconventionale de marketing.

Atat marketingul cat si PR-ul de tip guerrilla sunt utilizate frecvent in statele occidentale, cu precadere in Statele Unite. Exemplul preferat de guerrilla PR al Laviniei Udrea este promovarea filmului Blair Witch, o productie de doar 35.000 de dolari care, in urma unei campanii inovatoare pe Internet a ajuns la incasari de peste 100 de milioane de dolari.

Gama de servicii a Streetwise PR include servicii de guerrilla PR si marketing (guerrilla street-theater, marketing de tip viral, ambiental, experiential, buzz marketing, undercover marketing, graffiti mural), evenimente de PR, activitati de CSR, relatii cu presa, monitorizare media, comunicare interna si celebrity PR, toate, insa, aplicate in stil de guerrilla.

Agentia a fost lansata cu o investitie “in spiritul guerrilla – impact mare, investitie suficienta”. De altfel, Udrea nu si-a fixat o tinta de venituri pentru ca profiturile mari nu sunt scopul prinicipal al afacerii. “Nu am infiintat agentia ca sa traiesc din ea. Am infiintat-o fiindca stiu ca exista niste oameni interesanti, niste branduri foarte bune care imi sunt dragi si pentru care am niste idei”, spune Udrea. PR-ista isi promite ca va lucra doar pentru clientii care ii plac si cu care este pe aceeasi lungime de unda, indiferent de valoarea proiectului.

Citeste si:

Exista cateva branduri carora li se potriveste PR-ul de tip guerrilla, cum ar fi Radio Guerrilla sau Durex. Catre astfel de branduri se va indrepta Streetwise cu propuneri de colaborare. Un alt tip de clienti vor fi artistii, organizatiile culturale sau cele non-profit, pe care Udrea vrea sa le sustina din pasiune, chiar si pro bono.

O conditie impusa fiecarui client, ce va fi inclusa in strategia de comunicare va fi realizarea unui “lucru bun pentru cei din jur”. “Cu ajutorul clientilor nostri, vom cauta, de fiecare data, sa ramana ceva in urma noastra, nu doar o monitorizare bogata si ceva bani in plus. Poate fi donarea unui procent din vanzari sau a unor produse. Daca lucram cu un teatru, vom duce zece actori sa joace intr-un azil de batrani. Lucruri marunte, care costa putin dar lasa ceva frumos in urma”, spune Udrea.

Streetwise PR nu isi propune sa se intalneasca la pitch-uri cu marile agentii de relatii publice din Romania si nici sa practice fee-urile cerute de acestea. Conform “Teoriei Tiffany” emisa de Michael Levin, un cadou impachetat intr-o cutie pretioasa de la Tiffany este perceput ca avand o valoare mai mare decat un alt cadou, mai scump, dar prezentat intr-o cutie simpla. Depinde, deci, de perspectiva.

Agentia sotilor Udrea este formata, in prezent din cinci oameni care isi impart domeniile de actvitate. De exemplu, Lavinia picteaza, deseneaza si face PR, iar Iulian se ocupa de marketing, muzica si web design. Echipa mai include un specialist in relatiile cu presa ( Gabriela Grecu – PR Manager la un post de televiziune), un copywriter ( Alex Calin, copywriter la Realitatea TV) si un account manager ( Catalin Cornea, specialist in indoor ). Vor colabora, daca e nevoie, si cu freelancer-i din diferite domenii si isi propun sa faca un schimb de experienta cu o agentie de guerrilla PR din California. Variantele sunt nelimitate, spune Udrea.

“Guerrillla PR inseamna ca nu exista bariere in absolut nimic. Daca vreau sa scriu pe interiorul stomacului, sunt absolut libera s-o fac pentru ca se incadreaza in guerrilla PR, e ceva ce nu s-a mai facut, nu s-a mai gandit. Asta e de fapt comoara pe care am descoperit-o eu: ca poti face niste lucruri nemaiintalnite pana acum, luand mereu in calcul balanta intre eficient si eficace – cat investesti, cat iti iese. Sa dai cat mai putin si sa ai rezultate cat mai mari”.