Pe o piata in care advertiserii incep deja sa-si reduca drastic bugetele, industria printului va trebui sa se adapteze la noua realitate si sa renunte la planuri pe termen lung.

Schimbarile in presa scrisa nu se vor opri aici, cred specialistii, in contextul in care Time Inc., divizia de publishing a Time Warner, a anuntat ca va concedia intre 300 si 700 de angajati, compania media americana Gannett va renunta la 10% din personalul din print, in timp ce Conde Nast Publications, care detine Vanity Fair, Vogue, The New Yorker, Wired si Architectural Digest, a decis sa transforme Men Vogue intr-o aparite bianuala.

“Daca jucatorii din aceasta industrie se bazeaza in continuare pe un plan de afaceri valabil pentru urmatorii cinci ani, atunci inseamna ca se amagesc”, a declarat Ann Moore, presedintele Time Inc.

In cel mai bun scenariu, evenimentele petrecute in industria de print americana nu ar fi rezultatul vizibil al crizei financiare, ci mai degraba produsul unui ciclu economic normal, o scadere temporara a activitatii care a accentuat trendul pe care print-ul il urma indiferent de situatie. Dupa ce situatia economica se va stabiliza, probabil spre sfarsitul lui 2009, advertiserii isi vor recapata interesul in presa scrisa si disponibilitatea de a cumpara spatiu de promovare pe aceasta piata.

Citeste si:

Pe de alta parte, un scenariu “roz” preconizeaza ca cei mai afectati de “furtuna economica” vor fi jucatorii slabi din industria print-ului, care vor disparea in cele din urma. Publicatiile care vor avea cel mai mult de suferit vor fi revistele de divertisment saptamanale si cele de decoratiuni interioare.

In schimb, dupa ce economia va reveni la normal, publicatiile care vor rezista se vor bucura de o cota de piata mult mai mare, pe baza producatorilor de moda si produse de lux care se vor inghesui in a-si promova produsele prin fotografii si titluri luxuriante. Astfel, revistele au inregistrat o scadere a veniturilor obtinute din publicitate de doar 1,8% in 2008, in mare parte datorita promovarii intense a producatorilor de marci “upper-class”.

Totodata, specialistii in presa scrisa considera ca cel mai grav scenariu este cel in care advertiserii nu vor mai investi in industria print-ului nici dupa incetarea crizei. Ei vor fi acaparati de media online care ar putea aduce un randament mai bun. Potrivit expertilor, industria auto pare sa se apropie cel mai mult de aceste previziuni. Publicitarii vor deveni fideli dezvoltarii de retele sociale in jurul propriilor branduri, subminandu-si interesul fata de marcile de ziare si reviste cu un renume puternic.

Cu toate acestea, trecerea de la o editie tiparita la una online nu pare a fi o solutie pentru toti publisherii. Desi veniturile obtinute de publicatii din publicitate au inregistrat o scadere de 7,4% in prima jumatate a acestui an, cele mai multe ziare nu se pot desprinde de print intrucat mediul online nu se arata a fi o solutie salvatoare. In acest context, consultantii americani estimeaza ca veniturile obtinute de publicatiile online nu le vor depasi pe cele ale editiilor tiparite pana in anul 2018.