Prezent alaturi de alti jucatori importanti pe piata online din Romania la evenimentul RoNewMedia 2.0, Andrej Nabergoj (foto) considera ca una din problemele cu care se poate confrunta un antreprenor ar fi strangerea de fonduri care sa sustina lansarea afacerii, obstacol care insa poate fi depasit.

“Foarte putine sunt cazurile in care acest antreprenor gaseste sprijin financiar din partea familiei sau a prietenilor. Cu toate acestea, nu a fost nicicand mai ieftin sa pornesti o afacere, intrucat ai la dispozitie tehnologii din cele mai diverse si un spatiu deschis, in care informatia circula nestingherita. In aceasta situatie se regaseste un prieten foarte bun, care a reusit sa lanseze un joc online pentru reteaua sociala Facebook, folosind doar cateva servere. Are 25 de ani, locuieste in San Francisco cu parintii si realizeaza 5 mil. dolari pe an”, spune Andrej Nabergoj.

Potrivit acestuia, criza financiara a determinat ca valoarea proiectelor in online sa scada cu pana la 50%, insa putem vorbi in continuare de o crestere sustinuta a acestei piete si in anii urmatori.

La randul sau, Vlad Stan, fondator SeedMoney, estimeaza ca actualul context economic va aduce mult mai multi bani investiti in Internet.

“Noi nu investim in proiecte, ci in visele oamenilor din spatele proiectelor si dorinta lor de a-si indeplini acele vise. Motivul principal al crizei este ca toate lucrurile se schimba, dar nu si Internetul. Internetul este schimbarea care va veni. Din punctul meu de vedere, orice proiect bun, cu milioane de utilizatori, va gasi in cele din urma o cale de monetizare, asa cum este cazul Twitter sau Youtube”, afirma Vlad Stan.

Pe de alta parte, Alexis Bonte, CEO eRepublik.com si presedintele Trilulilu.ro, crede ca “zilele companiilor care nu au un business model clar sunt numarate”.

“Un aspect negativ pe care l-am observat pe piata online din Romania este lipsa de concentrare si focus. Antreprenorii romani lucreaza la 3-4 proiecte in acelasi timp. Un lucru complet gresit. Daca investesc intr-un proiect vreau ca echipa sa fie implicata 100%. In prezent, toti investitorii radiografiaza piata, asteapta sa vada proiecte realizabile. E foarte mult realism in piata, in conditiile actualei crize financiare”, declara Bonte.

Online-ul romanesc poate fi salvat de efectele crizei financiare de dimensiunea redusa a acestei piete, care se afla inca in faza de dezvoltare, exlica Alexis Bonte.

Citeste si:

Optimist in ceea ce priveste oportunitatile actuale de ati lansa o afacere se arata si Dan Lupu, Investment Director la Intel Capital. In schimb, el considera o problema asteptarile nejustificate ale antreprenorilor in ceea ce priveste obtinerea unui succes rapid la putin timp dupa lansarea afacerii.

“Criza nu este o criza teoretica, este o criza reala. Deja vedem ca business-urile mai dezvoltate din online isi reduc bugetele chiar si pentru 2008, nu numai pentru 2009. Poate ca partea de comert electronic va scadea, poate ca publicitatea online va continua sa creasca. Trebuie sa privim piata diferit, in functie de multitudinea de segmente existente. As fi in continuare moderat optimist in privinta oportunitatilor de ati lansa o afacere”, spune Dan Lupu.

Mai rezervat in ceea ce priveste sucesul online-ului romanesc in lupta cu “tsunami-ul economic”, Marius Ghenea, presedintele Pcfun si unul din cei mai importanti investitori in mediul online, crede ca vom asista la o perioada in care numeroase business-uri deja existente vor avea probleme de finantare din ce in ce mai mari.

“Daca in urma cu o luna sau doua m-as fi uitat cu mare interes la proiecte fara o materializare imediata, acum ma uit si la proiecte realizabile. In general, e mai bine sa te uiti la ceva care pe langa viziune are si un concept testat. Ma uit la antreprenorul care imi propune afacerea si in acelasi timp ma uit la implicatiile financiare. Gama proiectelor in care as investi este cea a proiectelor mici, insemnand un nivel minim de investitie de peste 100.000 euro. Cineva care nu poate gasi o asemenea finantare trebuie sa se gandeasca de 2 ori in demararea unui asemenea proiect”, afirma Ghenea.

Cu toate acestea, presedintele Pcfun crede ca online-ul are in continuare sansa de a creste si in anul 2009, devenind astfel o varianta optima de achizitie in conditiile in care salveaza nu numai timp, ci si bani.

“Pentru 2009 cred ca va fi valabila o bugetizare rezonabila in special la nivelul costurilor. E bine sa cresti chiar si pe pierdere cu conditia sa ai de unde sa finantezi acea pierdere. Putem vorbi de criza, dar asta nu inseamna ca business-ul va stagna, ci va creste in continuare. Cu atat mai mult cu cat in contextul unei crize companiile isi pun problema lucrurilor cu adevarat importante pentru ele, iar consumatorul isi pune problema banului”, spune Marius Ghenea.

Acesta a declarat ca este dispus sa investeasca, in 2009, circa 2 mil. euro, considerand ca vom asista la lansarea unor proiecte importante tocmai pe fondul reasezarii evaluarilor companiilor.