Prezent la a doua editie a evenimentului Inspire 2009, organizat de Evensys, Stefan Kolle (foto) a explicat ca advertiserii care vor opta pentru un dialog deschis cu consumatorii, detasandu-se de modelul publicitar de tipul “monolog”, vor avea de castigat chiar si in contextul actualei crize financiare.

“Oamenii devin foarte atenti in ceea ce priveste felul in care isi cheltuiesc banii, devin foarte selectivi, punand accent in primul rand pe calitate. Cei care vor continua sa se adreseze oamenilor asa cum a facut-o publicitatea pana acum au toate sansele ca in 23 de secunde sa primeasca un pumn in ochi.
Cred ca primordiala este intelegerea nevoilor consumatorilor, si nu agresarea lor cu produse. In loc sa incerce sa «bage pe gat» un produs, advertiserii ar trebui sa dialogheze cu clientii, sa vada pe ce nevoi se pliaza mai bine respectivul produs”, a declarat, pentru Wall-Street, Stefan Kolle.

Acesta considera ca tarile care au inregistrat in ultimii ani o crestere economica sustinuta, in aceasta categorie inscriindu-se si Romania, vor fi cele mai afectate de criza financiara.

“Vor supravietui acele agentii care vor intelege strategia clientului, si, in acelasi timp, se vor apropia de acesta, aratandu-i ca ii impartasesc nevoile si problemele si ajutandu-l sa le depaseasca. Astfel se construieste loialitatea”, spune Kolle.

Actuala situatie financiara reprezinta un moment oportun investitiilor in advertising in cazul in care o companie are un portofoliu solid, format din produse de calitate, oamenii recomandand si altor semeni respectivele produse, crede reprezentantul FutureLab.

“Daca ai produse de exceptie, milioane de consumatori, nu ai nevoie de multa reclama. Una din cele mai importante surse de influenta in decizia de cumparare nu este televiziunea sau radioul, este recomandarea venita din partea familiei si prietenilor. O companie poate sa beneficieze de cea mai mare campanie de promovare, dar daca nu are o reputatie buna produsele ei nu vor fi cumparate.
Reputatia depinde de experienta pe care produsele le ofera consumatorului”, afirma Stefan Kolle.

Unele companii pot afirma ca nu dispun de resurse financiare sau umane pentru a creste reputatia si angajamentul consumatorilor fata de brand-urile din portofoliu, insa, in opinia lui Kolle, un om care sa dialogheze cu fanii unui brand poate costa compania cat o reclama lunara in ziar. In plus, respectivul om poate aduce brand-ului despre care dialogheaza pana la 50.000 de fani.

De asemenea, Stefan Kolle le-a recomandat advertiserilor sa recurga la inovatie, sa incerce sa fie primii pe un anumit segment de promovare, facand analogie cu pinguinii care sar toti in apa abia dupa ce unul dintre ei a servit drept model.

“Advertiserii ar trebui sa incerce sa fie primii pe un anumit segment. Sa nu le fie frica sa sara in apa. Succesul este al celui care sare primul. Daca greseste, cel mult o sa se rada de el, dar n-o sa fie mancat de baleen, nu exista pericole”, crede Kolle.

In anii urmatori vom asista la o separare clara intre advertising si marketing, la o reducere a bugetelor dedicate activitatilor experimentale, o diminuare a rolului pe care televiziunea il are in procesul de promovare si o transformare a agentiilor traditionale in agentii digitale, sustine partenerul FutureLab.

“TV-ul va avea in mod clar de suferit. Pe termen lung vom asista la o orientare spre online marketing in detrimentul mediilor traditionale. De exemplu, o campanie pe Internet derulata pe un interval de timp mai lung este mai utila decat campaniile pe termen scurt de pe TV sau radio”, declara Stefan Kolle.

Citeste si:

Potrivit unor statistici prezentate de Kolle, in anul 1965 advertiserii puteau atinge cu trei reclame 80% din populatia americana cu varsta cuprinsa intre 18 si 49 de ani, situatie care s-a schimbat dramatic in 2002, cand 117 reclame erau necesare pentru atingerea aceleiasi audiente.

In plus, 78,2% dintre germani se arata iritati de reclame, procent mai mare in cazul populatiei chineze-85%.

Razvan Matasel: Anul 2009 va fi anul oamenilor, si nu al agentiilor

Razvan Matasel, managing partner Arsenoaiei&Matasel, a afirmat ca anul 2009 sta sub semnul oamenilor valorosi care lucreaza in agentiile de publicitate.

“Nu putem vorbi de anul 2009 nici maca ca si an al agentiilor de publicitate mici, in contextul crizei financiare. Nu vom mai vorbi de sigle, ci de oameni. Cine isi va permite sa lucreze cu oameni valorosi nu va resimti atat de tare efectele crizei”, a precizat Matasel.

Acesta a mai spus ca media vor trebui sa treaca de la un rol pasiv la unul activ. “Oamenii nu se mai uita la reclame, dar ei se vor uita in continuare la televizor. Putem schimba ceva in aceasta ecuatie prin creativitate”, declara Razvan Matasel.

Pe de alta parte, Bogdana Butnar, managing partner&head of strategy MRM Partners, considera ca nu exista fragmentari in comunicarea cu oamenii, chiar si in contextul crizei financiare.

“Nu poti sa muti exclusiv pe Internet comunicarea de pe medii pe care le-ai folosit in ultimii 20 de ani. Putem vorbi in schimb de elementele care pot fi bagate pe Internet si cele care pot aparea pe TV”, spune Butnar.

Prigat isi mentine bugetele de comunicare si pentru 2009

Potrivit Andreei Nicolcea, senior brand manager al Prigat in cadrul Pepsi Americas, compania va continua sa investeasca in promovarea brandului Prigat si in 2009, bugetele de comunicare mentinandu-se la aproximativ aceeasi valoare ca in 2008.

“Cu toate ca vorbim de criza financiara, consider ca in aceste momente comunicarea brandurilor trebuie sa fie din ce in ce mai mare. Vorbim intr-adevar de o eficientizare a costurilor, insa comunicarea este importanta pentru noi indiferent de perioada. Ne vom axa pe un balans in mixul de comunicare, vom utiliza TV-ul, Internetul si media inovative. Totusi, promovarea pe TV va avea in continuare o pondere mare”, a declarat, pentru Wall-Street, Andreea Nicolcea.

La mijlocul lunii iulie, grupul Quadrant-Amroq Beverages (QAB), producatorul si distribuitorul bauturilor Pepsi în Romania, a anuntat ca va investi aproape 3 milioane de dolari in campania de relansare a sucului Prigat, sustinuta de o platforma de comunicare inedita dedicata oamenilor obisnuiti-Olimpiada Oamenilor Obisnuiti.

Quadrant Amroq Beverages este imbuteliatorul autorizat si distribuitorul bauturilor Pepsi, Prigat, Lipton Ice Tea si Roua Muntilor pentru Romania si Republica Moldova.