Prima lansare a lui 2008 a fost realizata de trustul Intact, care a scos pe piata Financiarul, cel de-al patrulea cotidian de business romanesc, tiparit intr-un tiraj mediu de 15.000 de exemplare. Tot in ianuarie, Dan Voiculescu a obtinut licentele pentru trei posturi tematice, cu transmisie prin satelit. Pe una dintre licente a fost lansat, la sfarsitul lui iulie, GSP TV.

Piata de TV a crescut anul acesta si cu doua statii ale televiziunii nationale: TVR 3 – un post generalist, cu accent pe emisiunile realizate de redactiile teritoriale, si TVR Info – un canal de nisa, axat pe informatii utilitare.

Realitatea TV a deschis in 2008 piata statiilor locale de stiri, lansand cinci posturi in Cluj-Napoca, Brasov, Targu Mures, Sibiu si Timisoara. Proiectul Realitatii este lansarea a peste 30 de statii locale in urmatorii trei ani. Saptamana aceasta, trustul va incepe emisia celor trei canale TV de film premium, reunite in pachetul CineStar, difuzat in exclusivitate pe platforma Romtelecom Dolce.

In afara marilor trusturi de presa au fost lansate cateva statii de nisa precum: Music Channel, un post detiunt de SC Music Channel SRL, The History Channel, detinut de compania The History Channel UK, si TV Paprika, un post gastronomic lansat de Chello Central Europe.

Pe piata radio, trustul Intact a investit circa 500.000 euro pentru lansarea Radio Zu, iar Grupul Realitatea-Catavencu a lansat Gold FM, un post pozitionat pe nisa Oldies.

Pe piata de print, Adevarul Holding a lansat anuarul Top 500 Miliardari si cotidianul gratuit Adevarul de Seara, care potrivit lui Razvan Corneteanu, director general al trustului, va creste audienta ziarului Adevarul. Trustul detinut de Dinu Patriciu promite lansarea pe piata, in martie 2009, a revistei Forbes Romania.

Zona glossy s-a aglomerat cu doua titluri pentru femei – Marie Claire, editat de Sanoma Hearst, si InStyle, lansat de Attica Media. Liberis Publications a lansat revista pentru barbati GQ, iar Edipresse AS si-a extins portofoliul cu Auto Bild. O alta revista de nisa lansata anul acesta este Sale & Pepe, editata de Monden Media Group.

In 2008 au intrat sau si-au consolidat pozitia pe piata media mai multi oameni de afaceri. Fratii Negoita au lansat tabloidul gratuit Ring, primul produs media al unui trust care va fi dezvoltat in urmatorii doi ani, prin investitii de circa 50 milioane euro. Trustul ar urma sa contina un ziar quality, o televiziune generalista, un post de radio si cateva reviste de nisa. Lansarea postului de televiziune Ring TV, anuntata pentru 1 decembrie, nu a avut loc.

Omul de afaceri Marius Locic a lansat in septembrie cotidianul sportiv Goool Sport. Ziarul a avut insa viata scurta, fiind inchis la trei luni dupa aparitie. De aceeasi soarta a avut parte si Interesul Public, cotidianul generalist editat de Locic Media Holding. Cele doua publicatii vor aparea zilnic sub forma de fascicule ale ziarului Atac, incepand din februarie 2009.

Un destin asemanator a avut si cotidianul UNU, lansat de omul de afaceri Vasile Turcu la sfarsitul lunii octombrie si inchis in decembrie. Jurnalistii de la cotidianul UNU au cerut punerea sub sechestru a averii lui Vasile Turcu, dupa ce au fost anuntati ca nu isi vor mai primi salariile.

Citeste si:

Titluri inchise sau transferate pe Internet

Alaturi de Interesul Public, Goool Sport si UNU, in 2008 au mai disparut de pe piata cotidianul Ziarul, detinut de Viorel Sima, saptamanalul Acasa Magazin, editat de Media Pro, si editiile regionale ale Evenimentului Zilei. Revistele Campaign si Stuff, editate de BMG, s-au inchis, urmand ca redactiile celor doua publicatii sa porneasca proiecte online pe aceleasi nise.

Revista Descopera, editata de Media Pro, a devenit exclusiv online, iar revista lunara Target, a aceluiasi trust si-a schimbat denumirea in DA Premium, urmand a fi distribuita saptamanal impreuna cu Ziarul Financiar.

Criza financiara a atins si presa locala. Astfel, ziarul Banateanul, editat de Media Pro, a devenit exclusiv online, iar Clujeanul si-a redus numarul de pagini de la 32 la 16. Ziua de Cluj a renuntat la varianta tiparita a suplimentului de sambata, in timp ce ziarul gratuit Informatia de Cluj si-a injumatatit tirajul, pana la 5.000 de exemplare.

Dar poate cea mai dramatica mutare a fost incetarea emisiei postului de radio BBC Romania, dupa 68 de ani de activitate. Inchiderea redactiei BBC in limba romana a afectat 46 de angajati si a dus la o economie de 1,3 milioane de lire sterline.

Tranzactii dincolo de granite

Cele mai multe tranzactii ale lui 2008 l-au implicat pe Adrian Sarbu, numit saptamana aceasta presedinte al companiei americane Central European Media Enterprises (CME). In primavara, CME, care detine in prezent 95% din Pro TV S.A., a cumparat de la Sarbu societatea Radio Pro S.R.L., proprietarul licentelor Pro FM si Info Pro, pentru 13 milioane euro.

La randul sau, trustul de presa Media Pro, detinut de Sarbu, s-a extins peste hotare. In mai, Media Pro a cumparat 50,1% din actiunile companiei Metrodome Group PLC, unul dintre cei mai mari distribuitori de filme si emisiuni TV din Marea Britanie. O alta achizitie a lui Adrian Sarbu a fost Blog.cz, o platforma de blogging din Cehia, in valoare de peste 7 milioane euro. Tot in Cehia, Media Pro a lansat agentia de presa Mediafax, pozitionata ca singura agentie de presa privata care transmite informatii in timp real din toate domeniile.

Si Dinu Patriciu si-a extins afacerile de presa peste hotare, prin achizitia cotidianului ucrainean Blik, editat de Ringier. Potrivit lui Razvan Corneteanu, directorul general Adevarul Holding, trustul isi va continua extinderea in regiune in 2009.

Pe plan local, Grupul Realitatea-Catavencu a cumparat postul de televiziune Telesport, detinut de Horatiu Nicolau. Iar compania R, editorul ziarului Romania Libera, a preluat trustul de presa Domus Magazin.