“PR-ul se afla intr-o pozitie privilegiata fata de publicitate. Clientii nu isi permit sa nu mai comunice deloc. Ei spera la miracolele pe care bugetele minuscule de PR le pot aduce”, a spus Mihaela Nicola, CEO the group. Potrivit acesteia, “cifrele inca cresc”, deoarece clientii solicita servicii de care nu aveau nevoie inainte de criza. Un exemplu ar fi redactarea de scrisori catre banci, cu care vor sa mentina relatia in campul comunicarii, si nu in cel legal. La randul lor, bancile isi doresc 24 de ore din 24 cate un specialist in PR alaturi, care sa le ajute la luarea deciziilor.

Colin Farrington, presedinte Global Alliance si director general CIPR, prezent la eveniment prin intermediul video chat-ului, spune ca relatiile publice nu trec printr-o criza in Marea Britanie. Ele au intrat doar pe o panta descendenta, din care vor iesi la jumatatea anului 2010. Intre timp, isi vor fi imbunatatit tehnica, uneltele si strategiile.

Companiile care se vor descurca cel mai bine sunt cele care detin o “banca a reputatiei” - formata printr-un comportament ireprosabil de-a lungul anilor. Daca au ajuns sa aiba incredere intr-o companie, consumatorii vor crede ca semnalele negative pe care respectiva companie le emana sunt conjuncturale si usor de depasit.

“Eu si compania mea inca sustinem RBS pentru ca stim ca a trecut printr-o perioada groaznica dar ca, la baza, este o banca onesta, puternica”, spune Farrington.

Oamenii de PR ar trebui sa analizeze deja sectoarele care se vor dezvolta puternic odata cu incheierea crizei, considera specialistul. In cazul Marii Britanii, acestea sunt tehnologia digitala si media interactiva, nivelul de atractie al oraselor si regiunilor si problemele de mediu. Este important cum isi construiesc orasele, regiunile si tarile branduri bune de vandut catre investitorii care vor aparea dupa criza. In acele momente, ei vor dori sa se asocieze cu branduri atractive.

Una dintre marile probleme de comunicare ale Romaniei in acest moment este comunicarea excesiva, neintemeiata a noului guvern, considera Gilda Lazar, Corporate Affairs Director la JTI Romania. “E normal sa comunici lucruri analizate, clare, sa nu «testezi» populatia”. Regula se aplica si in cazul companiilor, care trebuie sa comunice constant, pe aceeasi linie pe care o aveau si inainte de criza.

In cazul agentiilor, daca criza le da mai mult de lucru, este o oportunitate buna de a lua in training tineri care isi doresc sa practice PR-ul si care pot prelua o parte din responsabilitati, sustine Mihaela Nicola. La polul opus, daca agentiile au mai putin de lucru si mai mult timp, pot sa si-l foloseasca, la fel, pentru a instrui tineri. “Avem sau nevoia sau timpul de a pregati noi generatii de profesionisti. Cred ca ar trebui sa facem asta. Trebuie sa privim cat mai departe in viitor”.