Perioadele de criza financiara ii obliga pe manageri sa-si reevalueze multe segmente de activitate, de la strategia de marketing pana la cea de personal, considera Catalina Stan, presedinte si CEO la BDR Associates Communication Group. Reorganizarea companiei de PR pe care Stan a fondat-o in urma cu 14 ani implica specializarea in domeniul managementului de criza, unul dintre cele mai solicitate servicii in aceasta perioada, alaturi de comunicarea cu presa.

Pe de alta parte, a scazut interesul clientilor pentru servicii precum organizarea de evenimente. BDR Associates a renuntat anul trecut la departamentul specializat pe BTL, axandu-se pe consultanta strategica. Aceasta miscare, impreuna cu amanarea pentru 2009 a programului Superbrands, a dus la o scadere de aproape 25% a cifrei de afaceri, anul trecut. Astfel, daca in 2007 agentia raporta afaceri de aproape 2 milioane de euro, cifra a scazut pana la aproximativ 1,5 milioane euro, in 2008.

Profitul agentiei a ramas insa la nivelul din 2007 (circa 118.000 euro), potrivit Catalinei Stan. “Cred ca in viata unei companii ca a noastra este mult mai relevanta profitabilitatea (decat cifra de afaceri – n. red.). Si mai ales profitabilitatea «after taxes», nu «before taxes». Dupa ce platim toate darile la stat atunci vedem cat de sanatos din punct de vedere financiar a fost anul care a trecut”, spune sefa BDR Associates.

Nivelul de profitabilitate intr-o companie de PR este mentinut prin eficienta si valoarea echipei, spune Catalina Stan. Biroul din Bucuresti al agentiei de PR numara 24 de angajati. “Nu am restrans semnificativ personalul. Am mai umblat pe ici pe colo, mai ales in zona administrativa unde aveam un exces si situatia prezenta nu mai permite excese. In nici un caz nu dintre consultantii de specialitate”.

Pentru anul acesta, Stan spera ca atat piata cat si compania pe care o conduce se vor mentine la nivelul financiar din 2008.

Proiecte internationale, finantate de institutii publice

BDR Associates isi propune sa se implice in cat mai multe proiecte in afara tarii, finantate de institutii internationale precum Banca Mondiala, ONU sau US Aid. In ultimii doi ani, compania, care si-a deschis in 2002 un birou la Chisinau, a derulat proiecte sau a participat la licitatii in tari precum Cipru, Bosnia Hertegovina, Serbia si Azerbaidjan.

Proiectele finantate de institutii publice ofera mai multe avantaje in aceasta perioada, potrivit Catalinei Stan. “Simt ca licitatiile la companiile private s-au imputinat, s-au restrans si, acolo unde se mai intampla, sunt mai mult un fel de selectii de oferte (…) Sunt invitate doua-trei agentii, isi prezinta ofertele si una dintre ele este selectata”.

In general, proiectele externe pot fi incadrate in doua categorii: cele care ofera un profit bun, deoarece permit mai multe ore de consultanta – in general, pentru elaborarea de strategii, organizarea preliminara a unei campanii, inaugurarea unei strategii de campanie. Pe de alta parte, proiectele care tin mai mult de implementare se pot dovedi neprofitabile financiar, dar iti ofera experienta si competentele pentru a putea castiga ulterior o licitatie internationala mai profitabila.

Biroul BDR Associates din Republica Moldova a fost deschis in urma unui proiect derulat in 2001-2002 de compania romaneasca pentru Ministerul Sanatatii din Moldova. In prezent, biroul din Chisinau are 5 angajati si deserveste clienti precum Delegatia Uniunii Europene in Republica Moldova si cateva companii multinationale.

Lista clientilor include nume ca Afton Chemical, RBS, Alconex, British American Tobacco Romania, Camera de Comert Americana in Romania, Camera de Comert Britanica-Romana, Chemonics International Inc, Cisco, Euromall, HP, Lena Constructii Romania, Monsanto, Pirelli, P&G, Teraplast.

In prezent, BDR Associates sondeaza alte doua piete europene pentru deschiderea de birouri. “Daca ne propunem sa intram intr-o anumita piata, atunci trebuie sa facem un proiect. De exemplu, anul trecut, in lunile martie-aprilie-mai, am avut un proiect in Azerbaidjan. Si erau perspective sa continuam, insa este un mediu foarte dificil si foarte diferit. Nu aspiram in nici un caz la o noua piata atata timp cat nu avem de lucru deja in piata respectiva”, spune Catalina Stan.