Atunci cand sunt nevoiti sa reduca bugetele de promovare, marketerii le vor taia complet pe cele mai mici, incercand “sa nu se atinga” de cele mari, precum TV-ul, considera Bogdan Naumovici (foto), director de creatie la 23 Communication Ideas. Asta se intampla deoarece, in vremuri de criza, oamenii din departamentele de marketing ale clientilor o iau mai usor cu experimentele si se intorc la caile batatorite, mai familiare si mai sigure.

“E vorba de obisnuinta. Daca el (clientul – n.red.) e obisnuit sa dea banii pe un anumit mediu, o va face in continuare”, este de parere si Bogdan Nitu, managing director Webstyler. Potrivit lui Nitu, Internetul este “overrated” deoarece oamenii din domeniu tind sa-i exagereze importanta si chiar dimensiunile, ca piata.

Mihai Dragan, manager al agentiei interactive MB Dragan, a dat exemplul unui client care investea 10.000 de euro pe an in comunicarea online, care ii genera circa 50% din vanzari si cate 30.000 de euro pe luna in cate un panou luminos. Atunci cand a venit criza, respectivul client a taiat complet bugetul pentru online si a investit mai mult in panouri luminoase.

In cativa ani, comunicarea se va muta pe Internet iar consumatorul o va urma in acest nou mediu, au sugerat invitatii prezenti in sala. Naumovici le-a amintit ca “vorbim despre doua Romanii” - dintre care una nu se intersecteaza deloc cu Internetul, indiferent de varsta.

“Pe mine nu ma sperie mixul de comunicare de acum. Ci momentul cand oamenii de decizie de la client, marketerii, vor fi dintre voi, cei care credeti ca in online e viata”, a spus Naumovici. In aproximativ 10 ani, proportia bugetelor alocate mediilor clasice versus Internet se va inversa, pentru ca deciziile vor fi luate de generatia care a crescut crezand in Internet.

Oamenii din online trebuie sa invete si comunicare, si marketing pentru ca majoritatea sunt doar specialisti tehnici si nu acces, astfel, la masa deciziilor, unde discuta doar clientul si agentia de publicitate, considera Stefan Chiritescu, Head Of Planning la Graffiti BBDO.

O alta greseala a Internetului, comisa inca de la inceputuri, a fost ca s-a vandut prea ieftin. “Cat de multe lucruri sa fie vandute ieftin astfel incat sa creasca bugetele in online?”, se intreaba Naumovici.

“Eu as investi in a creste autoritatea, ca si asa multi bani n-o sa invartiti in perioada asta”, a concluzionat seful 23. “Marketerii nu se pricep nici la spoturi, dar cand vine cineva cu autoritate, vin eu si le zic «uite-asa trebuie facut un spot», el zice «ba, eu nu stiu, dar daca zici tu...»”.