Echilibrul intre cost-calitate-venituri este aspectul asupra caruia se concentreaza televiziunile in aceasta perioada, cand grilele de toamna vor contura o piata a bugetelor TV care a scazut cu circa 30% in primul semestru. “Anul acesta, acest echilibru a fost destul de precar si de aceea situatia a necesitat o analiza mai atenta pentru ca veniturile sa fie cele scontate”, explica Veronica Sorescu Deputy Managing Director PrimaTV.

Deoarece dispun de venituri din publicitate mai mici decat in alti ani, televiziunile vor fi nevoite sa reduca din costuri. Cum productiile locale sunt mai scumpe decat filmele din import, piata caselor de productie va fi prima afectata de economiile televiziunilor.

“Televiziunile vor risca mai putin si vor tine in grila doar produsele performante. Se contracteaza mai putine productii si un numar mai mic de episoade”, spune Bogdan Nicolescu, Senior Executive Producer la Zucchero Media, casa de productie care a creat emisiuni ca “Mondenii”, “Super Nanny” sau “Schimb de mame”. Nicolescu estimeaza ca piata caselor de productie va scadea cu 50% anul acesta. Procentul rezuma atmosfera din piata: “Criza de lichiditati. Investitii putine. Scaderi de salariu. Disponibilizari”.

“Din pacate criza financiara se resimte si in industria noastra, pentru ca pana in acest moment multe din televiziunile de top nu au mai anuntat pentru grila de toamna lansarea de productii noi, spectaculoase si cu investitii substantiale”, observa Pavel Stanchev, CEO Kanal D. Pe de alta parte, postul pe care il conduce pregateste lansarea unui reality-show de proportii, al carui buget de productie se ridica la 2 milioane euro. “Rataciti in Panama” este un show filmat intr-un arhipeleag din Panama, care angreneaza 18 concurenti romani, dispusi in trei echipe. Productia apartine Paprika Production, in parteneriat cu televiziunea columbiana Caracol TV, si il va avea ca prezentator pe Andrei Gheorghe.

Stanchev vede “Rataciti in Panama” ca pe un produs ofertant pentru advertiseri, atat in ceea ce priveste formatele clasice de publicitate, cat si proiectele speciale. “Fara investitii nu poti evolua iar noi avem ca obiectiv strategic consolidarea pozitiei pe piata si cresterea profitului, ca in orice business”, explica seful Kanal D, adaugand ca reality-show-ul are potentialul de a genera profit.

In cazul MediaPro Pictures si Promance, casele de productie ale MediaPro, anul 2009 nu se arata mai sarac decat 2008, potirivt Roxanei Murgu, PR Manager la MediaPro Pictures. Casa de productie pregateste patru seriale TV, care vor fi difuzate pe Pro TV si Acasa, si doua filme de televiziune.

Dintre toate, cel mai ambitios se anunta “Aniela”, un serial romanesc de epoca pe care Murgu il prezinta drept cea mai scumpa productie TV realizata pana acum in Romania. Investitia se reflecta in cele peste cele 96 de decoruri interioare, inclusiv o parte de strada din epoca respectiva, denumita “Ulita Mare”, cele peste 1000 de costume, in salariile celor 70 de actori si 150 de figuranti.

Alte doua proiecte care vor fi difuzate in toamna la Pro TV sunt lungmetrajul “State de Romania – Student la Sorbona” si serialul de comedie “State de Romania”.

Si Prima TV pregateste un serial original, “Efect 30”, cea mai costisitoare dintre productiile de toamna ale postului. Mai sunt in pregatire doua reality show-uri, unul concurs si altul de dating. Veronica Sorescu mentioneaza ca 2009 este primul an dintre ultimii sase-sapte in care preturile productiilor originale nu au mai crescut. Bogdan Nicolescu sustine chiar ca preturile au scazut cu minimum 30%.

Chiar daca oferta caselor de productii depaseste in acest moment cererea, Stanchev considera ca mai este inca loc pentru noii veniti. “Totodata cred ca este nevoie si de mai multa deschidere si mai mult curaj din partea broadcasterilor in a investi bani in productii originale, inovative pentru ca asta ar avea ca efect obtinerea unui rezultat si mai bun; competitia creste calitatea”, conchide seful Kanal D.