“Advertiserii au inceput sa foloseasca online-ul, insa acesta este privit mai mult ca un canal aditional, ca cireasa de pe tort in mixul de media, pentru ca e un lucru la moda, insa acestia nu au inceput sa se gandeasca serios la avantajele mediului de comunicare. Aleg banalul banner, il afiseaza intr-o campanie si atat, nu sunt interesati nici de ceea ce se intampla cu consumatorul in timpul acestei campanii”, declara, intr-un interviu acordat Wall-Street, Zsolt Simon (foto).

Daca in Romania ponderea online-ului in mixul de media era de aproximativ 3%, in Ungaria mediul digital rupea o felie de 10% in 2008, putand urca anul acesta pana la 12%. In plus, display advertising-ul reprezinta doua treimi din aplicatii, restul de o treime fiind impartita intre anunturi, publicitatea pe mobil si prin motoare de cautare.

Spre comparatie, in Romania, in 2008, 51% dintre bugetele de online au fost investite in bannere, acestea inregistrand si cea mai mica crestere comparativ cu celelalte metode de promovare pe Internet, arata datele Media Fact Book.

In opinia lui Zsolt Simon, diferenta intre piata de publicitate online din Romania si cea din Ungaria este data de gradul diferit de dezvoltare.

“Desi din punct de vedere tehnic penetrarea Internetului creste, atingand 30-40%, iar in zona urbana aceasta poate urca pana la 60%, ceea ce demonstreaza ca online-ul a devenit din ce in ce mai usor de folosit, din punct de vedere al utilizatorului, acesta este tanar, educat, versatil, aproximativ aceeasi situatie care era in urma cu zece ani in tari din Europa de Vest si cinci ani in alte tari din Europa Centrala”, explica CEO-ul MEC Ungaria.

In conditiile in care piata de media din Ungaria va inregistra anul acesta un declin de 30-35%, online-ul va afisa o rata de scadere mai redusa, pana in 10%, opineaza Simon. Lipsa unor investitori mari din domeniul auto si banking a fost simtita si in mediul digital din Ungaria, cele care au continuat insa investitiile fiind companiile din FMCG, acestea optand cu o mai mare deschidere si pentru campanii in retele sociale.

O tendinta observata de oficialul MEC este transferul bugetelor din media traditionale catre trade marketing, in conditiile in care clientii nu sunt ajutati sa inteleaga eficienta acestor canale de comunicare.

“M-am intalnit recent cu clienti precum Danone, Colgate, Beiersdorf si Erste Bank care s-au aratat interesati de avantajele online-ului. Clientii trebuie educati, trebuie sa inteleaga, sa poata compara avantajele oferite de diferite medii de comunicare. TV-ul pentru companiile din FMCG este ca POS-ul, am vazut un produs la televizor, maine ma duc sa il cumpar”, spune Zsolt Simon.

De asemenea, una din preocuparile sale este legata de faptul ca jucatorii din regiune nu beneficiaza de structuri organizationale optime.

“In alte tari mai dezvoltate, precum Marea Britanie, Franta, Germania exista structuri organizatioanale gigant unde o singura persoana se ocupa de cercetarea in social media, alta persoana se ocupa de motoarele de cautare. In schimb, la noi exista o singura persoana care se ocupa si de strategia pe online, media-buying, motoare de cautare, cercetare”, afirma Simon.

Potrivit acestuia, piata de publicitate online din regiune va afisa “in cel mai bun caz” o stagnare, urmatorii doi ani nefiind “la fel de luminosi ca pana acum”. Publicitatea online din Europa, avans de 20% in 2008. Ce urmeaza?

Planuri pentru Romania

In anul 2008, Mediaedge:cia Romania a avut rulaje de 29,9 milioane euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor. Agentia are astazi patru divizii specializate: MEC Interaction - proiecte online, MediaLab – intelegerea consumatorului si instrumente de validare a ROI, MEC Access - parteneriate si sponsorizari de evenimente in domenii precum arta, cinematografie, sport si muzica si MEC Retail – comunicare in-store si indoor. Cum iti cresti afacerile de media cu 40% in vremuri de criza

Printre planurile pentru dezvoltarea agentiei din Romania dezvaluite de Zsolt Simon se numara lansarea pe plan local a serviciilor de ad serving, pentru o mai buna masurare a campaniilor online. De asemenea, agentia intentioneaza sa lanseze un instrument de planning unic, ce va permite identificarea celor mai eficiente formate de publicitate pentru fiecare canal de comunicare in parte, online sau offline.

De asemenea, Mediaedge:cia Romania, care are in prezent 40 de angajati, urmareste sa isi consolideze echipa. “Cautam oameni noi, cu afinitate spre digital”, spune Simon.

In Ungaria, structura agentiei cuprinde Mec Interaction (9 angajati care se ocupa si de dezvoltarea de continut online, mobile marketing, social media, search), Mec Access, Mec Entertainment (continut digital si programe TV, vanzare de pachete de film) si MediaLab.

“Unul din motivele pentru care ma aflu in Romania este sa ajut la dezvoltarea Mec Interaction si la restructurarea agentiei in functie de tendintele pietei. Aici e problema in Romania, lucrurile s-au miscat atat de repede incat e destul de dificil sa tii pasul cu tendintele actuale fara o structura optima”, sustine Zsolt Simon.

Despre Zsolt Simon

Zsolt Simon s-a alaturat echipei MEC Ungaria in anul 2000. In 2001 a lansat divizia MediaLab si ulterior MEC Entertainment. Sub conducerea sa, agentia a achizitionat si relansat optimizatorul de outdoor Portland. In plus, MEC Ungaria a fost prima agentie care a lansat Digital Edge, o solutie integrata online. Simon este presedinte al Asociatiei Agentiilor de Comunicare si membru in Comitetul de Brading de Tara in cadrul Guvernului maghiar.

Publicitatea online din Europa, avans de 20% in 2008. Ce urmeaza?

Publicitatea online din Europa, avans de 20% in 2008. Ce urmeaza?