Wall-Street: Ce cifra de afaceri si ce profit a raportat F5 anul trecut?
Dragos Stanca:
F5 – care e format din publisherul F5 Webcorp si regia F5 XMedia – a inceput sa functioneze ca entitate juridica separata in ianuarie 2009. Prin urmare, cifrele nu sunt relevante acum, insa pot spune ca am avut circa 10% cota de piata, din piata de publicitate locala, la care s-au adaugat alte venituri (evenimente, servicii). Nu am inregistrat profit, avand in vedere ca am startat mai multe proiecte mari, care au necesitat investitii.

Wall-Street: Cum a resimtit F5 primul an de criza autentica in Romania? La ce proiecte ati renuntat ca urmare a contextului economic?
Dragos Stanca:
Fiind primul an de functionare, a resimtit criza printr-un start mai greu decat proiectasem in 2009. Cred ca, pe termen lung, faptul ca am pornit cu motoarele turate maxim in an de criza ne va fi de folos. Nu ne-am deprimat, nu am avut de unde sa cadem, asa ca am luat lucrurile asa cum au fost, iar anul acesta am demarat mult mai bine. Sunt optimist.

Wall-Street: Ce tinta de afaceri aveti pentru acest an?
Dragos Stanca:
Sper sa tindem sau atingem 3 milioane de euro cifra de afaceri din toate activitatile noastre – nu doar publicitate, desigur – si sa inregistram 2 luni de break-even operational.

Wall-Street: Care sunt principalele planuri pentru 2010?
Dragos Stanca:
Ca publisher, prin F5 Webcorp, consolidarea leadership-ului in zona de stiri cu Realitatea.net, crestere in zona de business news cu Money.ro, dezvoltarea proiectelor incepute deja pe alte nise – un obiectiv realizabil este leadershipul pe retele sociale romanesti, cu Tpu.ro – cresterea zonei de servicii online si, nu in ultimul rand, dezvoltare si pe nisa de site-uri cu profil feminin, unde Pandora's are un start incurajator, cu peste 10.000 de unici din a doua zi dupa lansare.

Ca regie de vanzari, prin F5 X-Media, dorim sa ne mentinem pozitia in top 3 regii de vanzari de pe piata si sa oferim agentiilor si clientilor servicii din ce in ce mai bune, iar site-urilor pe care le reprezentam sa le asiguram un cash-flow cat mai optim.

Wall-Street: Ce ai invatat tu, ca manager, in 2009 pe fondul crizei economice?
Dragos Stanca:
Mai multe lucruri: ca business-ul inseamna mult mai multa “administrare” a unei situatii date decat mi-as dori si decat dezvoltare si proiecte “frumoase”. Si ca e eficient sa iei deciziile neplacute cat mai rapid. Nu e loc de judecat cu inima, ci cu excelul.

Wall-Street: Cum a inceput 2010 pentru clientii din online?
Dragos Stanca:
Piata este mult mai vioaie decat era in 2009 pe vremea asta. Nu stiu daca e un trend general sau particular pentru F5 – e corect ca ne-am marit subtantial reach-ul ca si regie de vanzari, si e posibil ca acest aspect sa contribuie la impresia mea.

Wall-Street: 3 greseli pe care jucatorii din online nu ar trebui sa le comita anul acesta.
Dragos Stanca:
E o singura problema majora posibila: risipa resurselor si investitiile neinspirate. Fara focus pe rezultate si monitorizare permanenta a activitatilor, riscul e major.

Wall-Street: Cum a schimbat criza economica termenul de inovatie in online-ul romanesc?
Dragos Stanca:
E timpul conservarii si cresterii controlate si sigure, nu al inovatiei. O spun cu parere de rau, dar e corect.

Wall-Street: Cum ii caracterizezi tu pe online-ri?
Dragos Stanca:
Inteligenti, entuziasti, majoritatea plini de fantezie, deschisi la minte si foarte visatori. Mai visatori decat e cazul, adesea.

Wall-Street: Ce strategii de eficientizare a costurilor ati adoptat?
Dragos Stanca:
Amanarea unor proiecte, renuntarea la administrarea totala a unor site-uri ale grupului media si pastrarea, ca publisher, doar a celor strategice sau profitabile, amanarea unor achizitii, reduceri de salarii si micsorarea schemei de personal.

Wall-Street: Ati renuntat la personal?
Dragos Stanca:
Da. A fost ultima si cea mai putin “de dorit” masura, insa unii colegi ne-au parasit si din motive economice, nu doar de eficienta.

Wall-Street: Online-ul a plecat din start ca un mediu ieftin si ii va fi foarte greu sa recupereze la acest capitol. Cum comentezi aceasta afirmatie? Ce pret ar fi trebuit sa isi fixeze? De mediu exclusivist?
Dragos Stanca:
Cat timp e mai scump decat TV-ul – si, adesea, este – online-ul e scump, nu ieftin. Depinde si de perspectiva: e prea ieftin TV ul sau e scump online-ul? Nici vorba de mediu exclusivist. E un mediu mass-market, doar penetrarea Internetului impiedica o mai larga folosire a sa. Cand rata va depasi 50% vom vorbi de o piata reala, cu bani buni.

Wall-Street: Cum va evolua piata de publicitate anul acesta?
Dragos Stanca:
Va creste, temperat. Probabil putem spera la un 10%. In cel mai rau caz, va stagna.

Wall-Street: Ce valoare estimezi pentru industria de publicitate online in 2010?
Dragos Stanca:
Publicitatea va fi, cred, in jurul cifrei de 20 milioane euro, din care o felie consistenta de 4-6 milioane o vor lua Google si ceilalti playeri globali.

Wall-Street: Ce ar trebui sa invete industria de publicitate de la industria online?
Dragos Stanca:
Multe. Asa cum si industria online are de invatat de la industria de advertising. Ce vreau sa spun e ca nu sunt adeptul teorei ca noi suntem destepti (astia, din online) si idiotii de clienti si agentiile netoane nu ne baga in seama. Adesea, e invers. Nu stim sa ne vindem, sa explicam de ce e avantajos sa se lucreze cu mediul asta. Si spunem, ca o scuza: “Ce prosti sunt astia!”. Gresit. Prosti suntem, adesea, noi – atunci cand ne credem mai destepti decat suntem. Nu generalizez. Uneori, insa, se intampla acest fenomen.

Cititi si Publicitatea online, ca un montagne-rousse in 2009. Ce aduce 2010?

Publicitatea online, ca un montagne-rousse in 2009. Ce aduce 2010?

Publicitatea online, ca un montagne-rousse in 2009. Ce aduce 2010?