Controland platforme precum Microsoft Advertising, MySpace si Oridian, Thinkdigital a intrat pe piata romaneasca printr-o investitie de aproximativ 300.000 de euro, inregistrand anul trecut o cifra de afaceri de 225.000 euro, sub targetul de 400.000 de euro fixat initial.

“Planul de business era facut in mod cert pe cifrele din 2006-2007, deci e clar ca anul 2009 nu a fost exact ce ne asteptam. Pe de alta parte a fost un an bun pentru noi, mai dinamic, pe fondul unor clienti care si-au mutat bugetele mai mult spre online. Si oricum scaderea bugetelor pe online a fost cea mai mica. De fapt, momentul s-a potrivit perfect cu ce vindem noi, adica partea de masurare, care inseamna partea de eficienta. In momentul in care au scazut bugetele inseamna ca oamenii au avut mai putini bani pentru acelasi lucru si au trebuit sa se decida pana la urma unde ii investesc. Si ca sa se decida trebuie sa masoare”, explica Adrian Stanescu (foto).

Reteaua se afla inca in stadiul de “pompare de bani”, costurile pentru acest an ridicandu-se la aproximativ 300.000 de euro. Pana acum Thinkdigital nu a vorbit in termeni de profitabilitate, insa pentru acest an agentia isi propune sa intre pe break-even.

“Am avut ani de investitii in oameni. Echipa Thinkdigital numara in prezent 5 angajati, s-ar putea sa mai recrutam o persoana in a doua jumatate a anului, insa vom vedea cum evolueaza lucrurile. Noi nu am cautat sa eficientizam costuri, ci am pompat bani si inca o facem. Speram ca anul acesta sa intram pe profit sau macar sa trecem pe 0 pierderi”, afirma Stanescu.

Printre clientii Thinkdigital se numara companii de talie internationala, cum sunt Microsoft, Cosmote, Nokia, Vodafone, Orange, Coca Cola, Unilever, P&G, Romtelecom, KFC, Nestle, Opel, Toyota, Alpha Bank, Citigroup, Bet 365. Anul acesta va aduce o noutate, in sensul in care Thinkdigital va incepe sa reprezinte si site-uri romanesti, propunand o abordare completa si integrata a veniturilor din publicitate ale site-urilor.

Astfel, agentia se va concentra pe zona de canale si de performance, dupa cum explica managerul Thinkdigital.

“Fiecare site are un model piramidal, in ceea ce priveste vanzarile din publicitate avem zona de premium care inseamna vanzarile facute direct de catre echipa de vanzari sau de catre o regie la preturile cele mai mari. Orice site vinde intre 10 si 30% din spatiile disponibile, restul teoretic sunt pierdute sau sunt fructificate altfel. Aici avem preturile cele mai mari si procentul cel mai mic de vanzare, la baza avem cea mai mare parte a afisarilor, dar care sunt de obicei fructificate la cei mai putini bani.

Lipseste zona de canale si de performance pe care o sa incepem noi sa lucram. Daca un site isi vinde la un effective CPM intre 2 si 5 euro exista un numar de afisari nevandute, care sunt pierdute. Noi construim niste canale, deci putem sa vindem mai ieftin aceste afisari. Intrebarea care apare insa e daca eu vand mai ieftin o sa mai cumpere brand advertiserii la 2 sau 5 euro? Atunci modelul de business pe care il propunem este cel de canale verticale. De exemplu, clientul poate sa acceseze o verticala de sport unde intra toate site-urile de sport si afisarile nevandute, cele de tipul «last minute» si pot cumpara ieftin. Dezavantajul este ca nu isi pot alege site-urile de sport, nu au prioritate, dezavantaje mai putin relevante pentru campaniile de direct response”, spune Stanescu.

In acest sens, agentia pregateste lansarea spre finalul lunii martie a primei verticale de sport, urmata de site-urile cu target feminin (aprilie-mai), cele adresate copiilor si familiei si site-urile de business.

“Speram sa atingem targetul din 2009 la 400-450.000 euro. Site-urile romanesti vor avea anul acesta o pondere undeva la 15-20%”, considera Adrian Stanescu.

Pentru 2010, managerul Thinkdigital estimeaza o crestere a utilizarii si veniturilor Google in Romania. “Cred de asemenea ca vor fi primii pasi importanti spre partea de continut si publicitate video. Noi avem cateva contracte semnate cu o platforma mare de mobile care este inca in teste in Grecia, iar pe partea de video suntem in discutii cu cativa furnizori de continut”, declara Adrian Stanescu.

“Pe online inceputul de an a aratat foarte bine”

In opinia oficialului Thinkdigital, online-ul va fi primul mediu care va iesi din criza, in conditiile in care anul acesta se observa o activitate mai focusata pe digital din partea unor companii care in 2009 au inghetat bugetele. Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre publicitatea online

“Pe online inceputul de an a aratat foarte bine, in sensul ca sunt clienti care si-au mutat bugetele spre digital. Au fost mutate in special bugetele din print. Sunt companii din zona constructiilor, din FMCG, din telecom care au fost mai active la inceput de 2010 pe zona online.
Pentru noi, luna ianuarie a fost linistita, dupa care in februarie oamenii au inceput sa se agite, a fost mai clar ca s-au facut planuri pentru online. Anul trecut a fost o perioada de forfota, pe principiul «intram sau nu intram pe online». In 2010 clientii sunt mai hotarati”, spune Stanescu.

De asemenea, acesta ofera drept exemplu doua companii din zona real-estate, care au investit anul trecut in campanii exclusiv online si care au inregistrat rezultate suprinzatoare. “Unul din clienti a sunat in primavara sa ne spuna sa mai oprim campania pentru ca avea prea multe cereri si nu le mai facea fata. La fel si in cazul complexului Doamna Ghica”.

Potrivit acestuia, principala problema cu care s-a confruntat mediul online pana acum a constat in faptul ca majoritatea oamenilor erau fie ingineri de software, fie programatori, acestia neavand limbajul de marketing necesar.

“Marketerii ii acuza uneori pe cei din online ca nu au vorbit pe limba lor. Pe jumatate adevarat. Pe de alta parte, si un director de marketing ar trebui sa aiba niste notiuni de baza despre online”, declara Adrian Stanescu.

In viziunea sa, online-rii sunt impartiti in 3 categorii – “dinozaurii” (oameni care au crezut in online din ’97-’98), cei care sunt ancorati in cliseul “eu am fost primul, eu am facut primul”, insa nu au tinut pasul cu piata si traiesc sub amintirea vremurilor trecute, si “generatia tanara, plina de entuziasm, care se bucura de idei si lucruri noi, dar care are nevoie de timp sa inteleaga ca nu orice produs nou sau idee noua inseamna un model de business”.

Extindere in 2010. Ungaria, pe harta Thinkdigital

Prezenta pe pietele din Grecia, Bulgaria, Romania si Cipru, reteaua Thinkdigital se extinde in Ungaria in acest an. In topul tarilor Thinkdigital, Romania se situeaza pe locul 2 dupa Grecia, tara in care reteaua de publicitate este cel mai important jucator cu o cifra de afaceri de 3,5 mil. euro.

Evaluata in 2008 la 40 de milioane de euro, piata de publicitate online din Grecia este mult mai fragmentata, Microsoft detinand o pozitie dominanta, cu 60-70% cota de piata. Cele mai importante investitii in zona online vin din zona telecom si turism, spune Adrian Stanescu. Vezi si Publicitatea online, ca un montagne-rousse in 2009. Ce aduce 2010?

Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre publicitatea online

Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre...