In noiembrie anul trecut industria online din Romania era vedeta unei noi tranzactii de amploare, in conditiile unei piete M&A (fuziuni si achizitii) in suferinta: fondul de investitii 3TS Cisco Growth Fund prelua un pachet minoritar (25%) din actiunile publisher-ului online InternetCorp. Mihai Seceleanu (foto) vorbeste despre pasii parcursi pana la acel moment si despre cum poate influenta un fond de investitii dezvoltarea unei afaceri

Wall-Street: Ne intoarcem putin in timp. De unde ideea unui publisher online? Ce te-a determinat sa te indrepti spre aceasta zona?
Mihai Seceleanu:
Ideea nu a pornit in sensul "hai sa construim un publisher online", ci mai degraba "hai sa facem un site de revista presei mai bun decat Revistapresei.ro". Toata povestea a inceput undeva in 2004, la o sticla de vin in Green Hours. Deja lucram cu Liviu si cu Danny (n.r. Liviu Dumitrascu si Daniel Tatar). La un moment dat am simtit ca nu mai pot trai lucrand doar 2 ore pe zi. Au fost trei studii pe care le-am citit la un interval de cateva zile. Unul se referea la faptul ca in afara de e-mail si messenger utilizatorii acceseaza Internetul pentru a citi stiri. Al doilea studiu spunea ca site-urile de stiri atrag cel mai mare volum de publicitate online, respectiv al treilea, potrivit caruia in Polonia, intr-un interval de 3-4 ani de zile, se va ajunge la aceeasi pondere a publicitatii online in total cheltuieli media ca in Statele Unite. Au trecut 5 ani de atunci si nu s-a ajuns acolo. Cu aceste idei in minte am discutat si am ajuns la concluzia ca cel putin pe zona de revista a presei este destul loc, la vremea respectiva existand doar 3 proiecte in piata – Ziare.com, cu o audienta de 120.000 unici pe saptamana, Revistapresei.ro (actualul Hotnews.ro), cu 80.000 de unici pe saptamana, si Ziare.ro, cu 40.000 de unici.

In 2004 am lansat 9AM.ro, in ianuarie 2005 - Wall-Street.ro, in aprilie-mai au aparut Kudika.ro si Yuppy.ro. Timp de un an si jumatate nu am mai lansat niciun proiect. Cred ca odata cu proiectul numarul 4 a aparut ideea unui publisher online. Veniturile pana la finalul lui 2005 au fost de pana in 20.000 euro. Cand te uiti acum la venituri lunare de 3.000 de euro iti aduci aminte cu nostalgie si cu haz ca pe atunci credeam ca lucrurile se misca bine si ca orice campanie primeam este cea mai mare din cate am avut vreodata.

Wall-Street: Care a fost investitia initiala in lansarea InternetCorp.?
Mihai Seceleanu:
A fost foarte mica. Am pornit cu extrem de putini bani cash si cu foarte multi bani in regim de publicitate pentru promovarea primului proiect. Dupa care am folosit 9AM.ro si eJobs ca suport pentru promovarea celui de-al doilea proiect si asa mai departe. Cand ma refer la extrem de putini bani cash ma refer la sume de genul pana in 10.000 de euro sau pana in 5.000 de euro.

Wall-Street: Cum arata online-ul romanesc in perioada 2004-2005?
Mihai Seceleanu:
Era o piata care abia facuse startul spre modelul cost per mia de afisari, era o piata in care cu un an-doi inainte se vindeau bannere fixe plasate pe site-uri si era o piata in care nu aveam deloc experienta. Din punct de vedere al publicitatii online am lucrat la inceput cu reteaua ARBOmedia, asa am inceput practic sa monetizam site-urile din portofoliu.

Wall-Street: Cat de grea a fost perioada de inceput a InternetCorp.?
Mihai Seceleanu:
Imi este greu sa vad inceputul ca unul dificil intrucat vorbim de o perioada de-a dreptul romantica. Dupa lansarea Wall-Street aveam 3 angajati, 1 programator si 2 oameni care se ocupau de continut. Echipa era de mult mai mica decat acum, la fel si veniturile.

Wall-Street: Un moment dificil pentru InternetCorp.
Mihai Seceleanu:
Cred ca cel mai dificil moment a fost cel de la inceputul lui 2006, moment la care am considerat ca cei de la ARBOmedia, chiar daca fac o treaba foarte buna din punct de vedere al vanzarii de publicitate, nu faceau o treaba suficient de buna pentru ce simteam noi ca avem nevoie. Moment in care am fost pusi in fata unei decizii foarte grele – fie continuam contractul cu ARBOmedia pentru o perioada de inca 3-4 ani, fie sa iesim din acel contract, fara a exista in mod explicit o clauza prin care ni se permitea iesirea din contract. Acest lucru nu a pornit din considerente personale, ci strict de business. Pana la urma am ajuns la o solutie amiabila.

Wall-Street: Care a fost cea mai buna decizie de business luata pana acum?
Mihai Seceleanu:
Cea mai buna decizie de business luata a fost probabil faptul ca am hotarat sa ne reprezentam singuri pe piata de publicitate online incepand cu 2007. A nu se intelege ca atragerea 3TS in actionariatul InternetCorp. nu a fost o decizie buna sau la fel de buna. A fost probabil momentul optim sa intram in piata. In 2006 avusesem o cifra de afaceri de 120.000 de euro, iar in 2007 am primit o oferta din partea unei alte regii din piata care ne garanta venituri de 4 ori mai mari. Asteptarile noastre erau realiste, sa avem venituri de 2 ori si jumatate mai mari. Am refuzat oferta. Pana la urma anul s-a terminat cu o cifra de afaceri de 820.000 de euro. A fost un an nebun, un an in care vreme de vreo sase luni de zile m-am trezit la ora 6.00 dimineata, la 6.10 eram in taxi, la 6.30 eram la birou. Ajungeam acasa la 23.00. A fost o experienta senzationala.

Wall-Street: Sunt 4 ani suficienti pentru ca un start-up online sa atinga maturitatea?
Mihai Seceleanu:
Cred ca depinde de fiecare companie. Sunt convins ca sunt afaceri care ajung mai repede la maturitate, la fel cum sunt afaceri care nu ajung niciodata la maturitate.

Wall-Street: Ce inseamna sa lucrezi alaturi de un fond de investitii? Ce s-a schimbat?
Mihai Seceleanu:
Asocierea cu un fond de investitii prespune mult mai multa seriozitate si responsabilitate. Am trecut poate prin cel mai complex proces de due diligence de care am auzit in domeniul in care activam. Doar prin prisma faptului ca au fost avocati si o firma de audit care au pus anumite intrebari pe care noi nu ni le-am pus pana atunci ne-a ajutat foarte mult sa punem multe lucruri in ordine din punct de vedere organizatoric si financiar. Din perspectiva asta maturizarea a inceput inca dinainte de concretizarea tranzactiei. 3TS este un caz atipic in sensul in care nu este genul de investitor institutional care este interesat numai de rezultate pe termen scurt, de venituri si EBITDA punct. Este un fond care are in portofoliu investitii in companii similare in regiune, vine permanent cu feedback, cu idei si modele care pot functiona la noi. Lucru care este foarte util avand in vedere nivelul pietei de online din Romania, care a crescut spectaculos in ultimii ani, insa care din punct de vedere al potentialului a ajuns doar pe la 15-20%.

Wall-Street: Ce schimbari a adus aceasta tranzactie in structura si modul de functionare a companiei?
Mihai Seceleanu:
In privinta deciziilor strategice, luate la nivel de board, au un vot egal cu mine, Liviu si Danny, ceilalti doi actionari ai InternetCorp. Evident ca au niste clauze de protectie. Exista un set de decizii care nu pot fi luate fara votul lor pozitiv, de exemplu nu putem veni noi si sa spunem vrem sa majoram capitalul social al InternetCorp. si vrem sa participam doar noi la aceasta actiune. Sunt niste clauze de bun-simt. Pe vremuri aveam intalniri cu caracter strategic foarte dese, in cel mai rau caz se intamplau o data la cateva zile, acum avem intalniri de board stabilite cu o luna si jumatate inainte, cu o agenda clara, cu teme de gandit si dezbatut, inclusiv discutii pe e-mail. Ca si business, ca si CEO nu am simtit pana acum niciun fel de constrangere din partea fondului de investitii.

Pana acum nu am simtit niciun fel de dezavantaj in relatia cu fondul de investitii. Poate la un moment dat pot aparea mici intarzieri, in sensul ca uneori daca noua ne venea o idee, pe care o simteam geniala, ne intalneam, discutam si a doua zi puteam incepe sa o punem in practica. Acum, avand un alt asociat, e normal sa ceri feedback, sa pui discutia pe masa. Nu s-a intamplat pana acum sa avem astfel de intarzieri.

Wall-Street: A vinde o parte din actiunile unei companii – o decizie pragmatica sau una sentimentala?
Mihai Seceleanu:
Nu poti sa nu vezi si pragmatic si sentimental. Nu poti sa o vezi strict ca pe o decizie pragmatica de business, din punctul meu de vedere. Cata vreme cinci ani din viata ti i-ai dedicat unui singur lucru, nu e ca si cum ai vinde fara a avea si o implicare sentimentala.

Wall-Street: Cum vezi InternetCorp. in 5 ani?
Mihai Seceleanu:
Cinci ani e un punct foarte indepartat. Acum 5 ani eram in martie 2005 si eram intr-un apartament de doua camere, in blocul Perla, echipele eJobs si InternetCorp. reuneau 7-8 oameni. Acum 6 ani nu exista Facebook, cinci ani este un orizont foarte larg. Ne vad dominand in online-ul romanesc nisele de business si lifestyle feminin. Anul acesta si anul viitor nu vad un numar mai mare de proiecte in portofoliul nostru. Categoric ma vad implicat in continuare in InternetCorp. peste cinci ani, nu stiu daca cu aceleasi responsabilitati de la momentul de fata.

Wall-Street: Iei in considerare un exit total?
Mihai Seceleanu:
Toate la timpul lor. Intotdeauna exista deschisa varianta asta. Inclusiv in 2007 si 2008, de fiecare data cand apareau discutii de genul asta nu le refuzam direct chiar daca nu aveam nici cea mai mica intentie sa facem un exit partial sau nu la momentul respectiv. De altfel, undeva in 2005, am primit o oferta extraordinar de buna pentru 9AM.ro. Am aranjat toate detaliile, inclusiv pretul, de cateva zeci de mii de euro, inclusiv si forma de plata, inclusiv in 4 transe. Eram mandri de faptul ca in 6-8 luni am crescut un site care sa valoreze respectiva suma. Ni se parea fascinanta si ne gandeam cum vom investi suma obtinuta in celelalte proiecte. Cumparatorul s-a retras dupa ce agreasem totul, evident ca am simtit o usoara dezamagire. Motivul invocat a fost ca au alte prioritati, investitii. Timpul a aratat ca a fost in avantajul nostru ca nu s-a mai concretizat ceva la momentul respectiv. Intotdeauna vom fi deschisi spre genul acesta de discutii, sunt extraordinar de mici sansele ca in urmatorii 3-5 ani sa fim deschisi spre a merge mai departe spre a o si face.

Wall-Street: 3TS si-a exprimat intentia de a cumpara mai multe actiuni InternetCorp.?
Mihai Seceleanu:
3TS a cumparat 25% din InternetCorp. E o relatie care abia a inceput de 4 luni. Orice discutie de genul acesta este prematura, acum discutam despre planul de actiune pentru dezvoltare. Obiectivul lor nu este sa devina actionari majoritari, ci sa fie actionari minoritari si cu input de resurse financiare si know-how sa dezvolte cat mai mult business-ul incat sa profite cat mai mult la un eventual exit final sau un exit doar al lor.

Wall-Street: Care sunt principalele planuri pentru acest an?
Mihai Seceleanu:
Ne vom concentra pe dezvoltarea segmentelor de business si lifestyle feminin. In ce mod si in ce fel se va vedea investitia 3TS in acest lucru nu voi intra in detalii.

Wall-Street: Ce afaceri a raportat InternetCorp. in 2009 si ce tinte aveti pentru acest an?
Mihai Seceleanu:
In 2009 am obtinut aproape aceeasi cifra de afaceri in lei ca in 2008 – 6,7 mil. lei, pe o piata care a scazut cu 20-25%. Practic a fost o scadere de 3-4% in lei, ceea ce se traduce intr-o crestere de 20-25% a cotei de piata. In conditiile in care nu ne asteptam la o crestere a pietei mai mare de 10% in anul acesta, ne propunem o crestere fata de anul precedent de 20%.

Wall-Street: Un sfat pentru antreprenorii care vor sa-si vanda anul acesta afacerea.
Mihai Seceleanu:
Stim de la inceput ca in an de recesiune, si acesta este al doilea an integral de criza, nivelul de profitabilitate scade, multiplicatorii pe care se bazeaza valoarea unei afaceri sunt mult mai scazuti. Daca este confortabil cu rezultatul si cu ce obtine, respectiv crede ca are posibilitatea de a fructifica banii obtinuti din urma vanzarii intr-un alt domeniu unde sa obtina un return mai bun in 3,4, 5 ani, sa o faca.

Wall-Street: Daca nu ar fi fost InternetCorp., ar fi fost...
Mihai Seceleanu:
Consultanta in management. Daca nu ar fi fost poate niste momente fericite sau mai putin fericite in viata mea, probabil as fi ajuns sa lucrez in acest domeniu. Pe de alta parte, facand de curand curatenie prin lucruri am descoperit niste jurnale de prin clasa a II-a, de pe cand aveam 8 ani. Lasand la o parte cat de amuzant este sa recitesti ce scriam la acea varsta, la fiecare cateva pagini aparea cate o idee de afaceri. Deci la un moment dat cred ca m-as fi oprit tot in zona antreprenoriatului.

Wall-Street: Cel mai bun sfat de business pe care l-ai primit pana acum.
Mihai Seceleanu:
Din perspectiva asta am fost mai autodidact, in sensul ca am citit foarte mult pe zona de antreprenoriat, consultanta, financiar. Cred ca au fost zeci de momente si sfaturi primite de la Liviu si de la Danny.

Wall-Street: Cum ii caracterizezi pe online-rii romani?
Mihai Seceleanu:
Cu cat ne concentram mai mult pe ceea ce facem cu atat mai mult incepem sa ne lasam de scandaluri si rufe spalate in public. Pana la urma tot noua ne facem rau, implicit pietei.

Wall-Street: Care este problema majora a Internetului romanesc?
Mihai Seceleanu:
Toti ne plangem ca Internetul primeste o particica prea mica din bugetele de publicitate, clientii sunt de vina ca nu sunt educati destul, iar acesta este motivul pentru care piata nu se dezvolta cum ar trebui. Clientii nu sunt educati pentru ca noi nu o facem. Cea mai mare problema pe care o simt, insa din ce in ce mai putin, consta in faptul ca in continuare nu functionam destul de bine ca industrie si suntem mult mai preocupati de ceea ce facem fiecare in parte in loc sa punem umarul si sa construim o imagine a pietei de publicitate online. Inca incercam sa comunicam fiecare din perspectiva lui, pe principiul “un cot in gura din stanga si unul in gura din dreapta”, si nu ca si piata.

Wall-Street: Va fi online-ul primul mediu care va iesi din criza financiara?
Mihai Seceleanu:
Primul mediu care va iesi din criza va fi TV-ul. Pentru online vad o revenire usoara incepand cu a doua jumatate a acestui an. Cu cresteri de 50% nu ne vom mai intalni insa niciodata.

Tranzactia anului in online-ul romanesc. Ce urmeaza?

Tranzactia anului in online-ul romanesc. Ce urmeaza?