E sambata dupa-amiaza si in fata CinemaPro, un cinematograf cu o singura sala din zona Universitate, oamenii care asteapta sa cumpere bilete au format o coada care iese din antreul acoperit al cladirii si ajunge pana in strada. E a doua zi de la lansarea, in Romania, a filmului Inception, un thriller in care Leonardo DiCaprio si gasca sa de hoti de vise traiesc o aventura pe planuri paralele, care te forteaza sa ramai concentrat pana in ultimul minut.

Inception este cea mai noua productie in care isi pun sperantele si estimarile de incasari proprietarii de cinematografe, dupa doua luni de vara in care pe marile ecrane au mai rulat blockbustere precum Twilight: Eclipse, Sex and The City 2 sau Shrek 4. In weekendul lansarii (30 iulie-1 august), Inception a atras in cinematografe 34.000 de persoane, care au generat incasari de 657.000 de lei, potrivit distribuitorului InterComFilm. A fost una dintre cele mai performante lansari ale anului in categoria filmelor non-3D, depasita doar de Twilight: Eclipse, care s-a lansat tot in perioada de vara, mai exact la inceputul lui iulie (pana acum, la Eclipse s-au vandut peste 132.000 de bilete, cu incasari de circa 2 milioane de lei, potrivit MediaPro Distribution).

Vara a devenit, de cativa ani incoace, una din perioadele de varf pentru cinematografe. “Din 2008 incoace, unele din cele mai de succes pelicule (de la Cavalerul Negru, la Ice Age 3, la Shrek 4) au fost lansate in luna iulie, care a reprezentat pentru inteaga industrie de exploatare cinematografica un varf de audienta”, spune Corina Gonteanu, marketing manager la Cinema City.

Pe langa publicul clasic de cinema, care urmareste cu interes lansarile de noi productii si merge la film in mod regulat, de la inceputul crizei financiare a aparut o categorie noua de spectatori: cei care au inlocuit variantele mai costisitoare de a-si petrece timpul liber cu mersul la cinema. Acest trend e si mai vizibil in perioada de vara, cand oamenii, in loc sa plece in vacante raman in oras si merg la film, in parcuri sau la cinema, spune Raluca Moroianu, director de marketing al diviziei de distributie a MediaPro Entertainment.

Dintre cinematografele detinute de MediaPro Entertainment, Hollywood Multiplex a avut in lunile iunie si iulie peste120.000 de spectatori care au generat incasari de 2,4 milioane lei, iar CinemaPro a fost vizitat de circa 23.000 de spectatori/373.000 lei. Cei mai multi dintre ei au venit sa vada Sex and The City 2, Twilight: Eclipse, Killers si Shrek Forever After.

Aceleasi productii se regasesc si in topul incasarilor Movieplex Cinema, care in iunie si iulie a avut 105.000 de spectatori.

Schimbare in preferintele romanilor: de la comedie spre fantastic

Citeste si:

In aceasta perioada, gusturile consumatorului roman de cinema se reorienteaza dinspre comedii inspre genul fantastic. Iar daca filmul respectiv este in format 3D, interesul si numarul de bilete vandute cresc si mai mult, spun directorii de marketing ai cinematografelor. Astfel de “combinatii reusite” au fost productiile Avatar 3D, Clash of the Titans 3D si Alice in Wonderland 3D. De asemenea, romanii apreciaza filmele in care fantasticul se imbina cu actiunea, asa cum se intampla in seria Twilight si in Inception.

Pe langa “calitatea” unui film, perceputa de public prin notorietatea filmelor si a actorilor, precum si prin genul productiei, un alt factor care ii aduce pe oameni in cinematografele climatizate este caldura de afara, spune Corina Gonteanu.

Pentru a potenta toti acesti factori, cinematografele organizeaza si promotii. Multiplex desfasoara in aceasta perioada campania aniversara de 10 ani, prin care ofera premii vizitatorilor. Iar Cityplex va lansa curand o serie de promotii pentru diferite categorii de public (studenti, copii, pasionati ai filmelor romanesti), potrivit Tatianei Satala, coordonator de marketing al cinematografului.

Anul acesta, piata de cinema este estimata sa atinga valoarea de 150 milioane lei. Din aceasta suma, un procent covarsitor va fi generat din vanzarea de bilete, restul fiind bugetele investite de companii in publicitatea la cinema. Chiar daca interesul advertiserilor pentru acest canal este in crestere, bugetele pe care le aloca cinemaului raman mici – de circa 2 milioane euro in 2009. Brandurile care se promoveaza cel mai mult pe marile ecrane din Romania sunt Coca Cola, Unilever, Nestle, Michelin, Deichman si Adidas.

Elena Mihai, director de marketing la Movieplex, este de parere ca interesul advertiserilor pentru cinema este inca scazut. “Publicitatea in cinema, in special pe ecrane este eficienta pentru ca este targetata (aproape 80% din spectatorii de cinema au varste intre 18 si 36 de ani si au venituri peste medii) iar spoturile publicitare sunt urmarite de marea majoritate a spectatorilor deoarece nu ai o telecomanda pentru a schimba canalul”.

Dincolo de veniturile din reclame, ultima luna a verii se anunta prolifica pentru proprietarii de cinematografe datorita principalilor doi factori care influenteaza traficul – caldura si calitatea filmelor. “Luna august este in mod traditional una mai linistita, datorita vacantelor, dar nu putem sti daca 2010 va fi similar, sau dimpotriva, daca numarul mare de filme cu potentiala priza la public care vor fi lansate in cursul acestei luni (Salt, Sunt un Mic Ticalos, Karate Kid, Hibrid, Caini si Pisici 2) va face sa nu se simta efectul vacantelor", spune Corina Gonteanu. In plus, meteorologii au anuntat canicula pentru intreaga luna august.