“Aventura” Dorotei Zurkowska-Bytner (foto) alaturi de Discovery Networks Europa Centrala (DNEC) a inceput in urma cu 10 ani, in Polonia, tara sa de origine. A inceput ca parte a echipei de vanzari din Polonia, care numara la vremea respectiva doar 3 oameni. Dezvoltarea a fost foarte rapida, astfel incat in prezent Polonia reprezinta cea mai importanta piata pentru DNEC.

Postul tematic de televiziune a inceput sa emita in Polonia in anul 1996, iar patru ani mai tarziu compania a deschis primul sau birou regional.
“Datorita schimbarilor foarte rapide din piata media nu simt ca a trecut atat de mult timp. Erau primii ani pentru televiziunile comerciale. Iar canalele tematice au inceput sa isi faca auzita vocea. Atunci au aparut si primele platforme digitale”, isi aminteste Dorota Zurkowska-Bytner.

Unul din avantajele care ii vin in minte cand vorbeste despre munca in cadrul unei companii de talia Discovery este posibilitatea de a impartasi cunostinte si informatii localizate, deosebit de utile in functionarea globala. “Nu te poti afla niciodata intr-o situatie de genul «vai de mine, ce ma fac, am in fata un nou job despre care nu stiu nimic». Daca vrei este foarte usor sa te dezvolti, atat la nivel profesional cat si personal. Te face sa te simti confortabil in orice moment dificil, chiar si pe timp de criza”, considera oficialul Discovery.

Primul contact cu Romania l-a avut in anul 2005. De atunci si pana in iunie 2010, cand a preluat functia de country manager Discovery Romania, venea regulat in tara. Potrivit Dorotei Zurkowska-Bytner, Romania este cea de-a doua tara ca importanta din portofoliul DNEC dupa Polonia, acesta fiind unul din elementele care au stat la baza deciziei de numire a unui director general local.

Discovery Networks Europa Centrala mai cuprinde Ungaria, Cehia si Slovacia.

“Lucrul care m-a impresionat cel mai mult a fost entuziasmul romanilor. Toata lumea este foarte receptiva la idei noi, la programe noi. Aceasta este frumusetea tarilor in curs de dezvoltare. In plus, cred ca o criza financiara nu va omori niciodata personalitatea unei tari”, spune Zurkowska-Bytner.

In ceea ce priveste mediul TV, studiile au demonstrat ca pe perioada unei crize economice consumul TV creste. Potrivit oficialului Discovery, consumul TV s-a majorat anul trecut cu 5% fata de 2008.

Televiziunea este in continuare un mediu foarte stabil. Cota noastra de piata creste in fiecare an pentru publicul nostru tinta. Factorul cheie este oferta, din aceasta cauza strategia de localizare a continutului nu se refera doar la a fi prezenti pe piata romaneasca, doar la o simpla programare a productiilor, ci trebuie sa stim si ce trebuie sa contina respectiva oferta. De aceea investim foarte multi bani in cercetare, in focus grupuri. Posturile tematice nu au aceeasi scadere de audienta ca si cele generaliste, insa trebuie sa aiba si o cu totul alta oferta”, explica Dorota Zurkowska-Bytner.

Intrebata despre posibilitatea ca Discovery sa produca local, Zurkowska-Bytner afirma ca o astfel de miscare “nu iti ofera neaparat garantia ca telespectatorii te vor urmari mai mult”. “Telespectatorii nu tin cont foarte mult de locul unde este produs programul respectiv, cat tin cont de povestea in sine. De asemenea, in cazul nostru este foarte important sa fim primii care arata o poveste. Cu toate acestea, in aceasta toamna vom avea o surpriza pentru telespectatori din punct de vedere al productiilor locale. Urmeaza sa anuntam in septembrie exact destre ce este vorba”, spune directorul general Discovery Romania.

Potrivit acesteia, telespectatorii romani prefera productiile legate de tehnici de supravietuire, un program de top din oferta Discovery Romania fiind “Tehnici esentiale de supravietuire” cu Bear Grylls.

Venituri din publicitate in crestere

Dupa lansarea unui feed (semnal dedicat) Discovery Channel pentru Romania, in anul 2006, si dupa localizarea grilei de programe, Discovery ofera in prezent un program adaptat cerintelor publicului roman atat pentru Discovery Channel cat si pentru Animal Planet. Grila de programe este sustinuta de campanii de marketing locale, realizate pentru cresterea fidelitatii fata de brand si a cotei de piata.

Citeste si:

Din punct de vedere al vanzarilor de publicitate, portofoliul Discovery a atras cu 37% mai multe brand-uri in primul trimestru al anului, fata de aceeasi perioada din 2009. Potrivit datelor Disvoery Romania, numarul de brand-uri care au investit in piata de publicitate TV a crescut cu 14% in aceeasi perioada.

Discovery Networks Europa Centrala si-a lansat operatiunile interne de vanzare de publicitate in Romania in ianuarie 2008.

In privinta audientei, Discovery Channel si-a crescut cota de piata pe publicul tinta cu 67% in 2009. Pentru primele 6 luni din 2010 postul de televiziune a raportat o majorare a share-ului pe publicul tinta cu 15%, comparativ cu aceeasi perioada a nului trecut.

“Primul semestru a fost mai bun decat 2009 intrucat stim la ce sa ne asteptam, avem experienta unui prim semestru de criza autentica de anul trecut. Am investit mai mult, am angajat mai multi oameni”, spune Dorota Zurkowska-Bytner.

In prezent, Discovery Romania are 18 angajati.

Premiere de toamna

Grila de toamna a Discovery cuprinde cateva premiere pentru publicul roman printre care se numara un serial nou - “Tehnici de supravietuire urbana”, in cadrul caruia Bear Grylls arata cum putem sa supravietuim in oras.

Oferta postului TV mai cuprinde productii precum “Ross Kemp in jungla urbana/ Sezoanele 2 si 3” - un serial in care jurnalistul Ross Kemp arata cum traiesc cele mai periculoase bande/gasti de infractori), respectiv “Dezastrul din Golful Mexic – un documentar special despre recentul accident petrolier din Golful Mexic”, si un nou sezon din “O prada mortala”.

Si Animal Planet aduce doua premiere – “Intalniri de cosmar” (serial despre atacuri mortale ale animalelor asupra oamenilor) si “Martori necuvantatori” (serial despre cum animalele pot uneori da indicii sau pot fi “martori” foarte credibili in anchete criminalistice).

Discovery Networks Europa Centrala, divizie a Discovery Communications, opereaza opt branduri de canal in regiune: Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Travel & Living, Discovery World, Discovery Science, Discovery HD, ID Investigation Discovery si Discovery Historia.

Programele Discovery Communications sunt disponibile pentru 1,5 miliarde de abonati, din peste 170 de tari. In Europa, Orientul Mijlociu si Africa, exista 13 marci Discovery, disponibile unui numar de 217 milioane de abonati, din 105 tari, oferind programe adaptate in 24 de limbi.