Dragos Stanca, fostul managing director F5, divizia de online a grupului Realitatea-Catavencu, si-a mutat de curand biroul intr-o cladire albastra din zona Garii de Nord. Cu el mai sunt circa 20 de oameni, ce formeaza echipele a doua noi proiecte de antreprenoriat: Publyo, un start-up lansat in parteneriat cu reteaua germana 101 Worldwide, ce ofera servicii de dezvoltare si consultanta in publishing online, si Q2M, o combinatie de agentie interactiva full service cu regie de vanzari online.

In urma cu doi ani si jumatate, dintr-un birou din Casa Presei, Stanca povestea despre planurile de dezvoltare in online ale grupului Realitatea-Catavencu. Lansase divizia F5, gandita ca un incubator de business care oferea consultanta si finantare start-up-urilor online, avea 100 de angajati, o regie proprie de vanzari si urma sa lanseze noi site-uri de continut si servicii. Lucrurile s-au intamplat conform planului. F5 a lansat, alaturi de diversi parteneri, proiectele Autonovo, 2auto si Sellerator, a construit reteaua sociala TPU.ro si a investit 600.000 euro in portalul de business Money.ro. Realitatea.net a ajuns pe primul loc in topul site-urilor de stiri, iar regia de vanzari F5 X Media si-a consolidat pozitia in topul jucatorilor de profil. Numarul angajatilor a crescut pana la 200.

“Proiectul initial F5 a fost gandit ca URSS-ul Internetului romanesc
: avem tot, continut, vanzari, investitii, servicii pe Internet, evenimente, regie. Asta am vrut, o treaba usor megalomanica, dar hai sa vedem. Recuperam in trei ani ce nu s-a facut in ultimii sapte in zona de online (a trustului Realitatea-Catavencu- n.r.). Atata costa, astia sunt oamenii, hai sa facem”, spune Dragos Stanca. “Ei, in momentul in care in plin avant s-au intamplat niste seisme sociale, economice si chiar si politice oarecum, a trebuit sa spunem OK, facem comunitati independente, nu mai suntem URSS. Asta e noua noastra asezare in teren”.

Trustul Realitatea-Catavencu, cucerit de online?

Trustul Realitatea-Catavencu, cucerit de online?

F5 era structurata in patru componente principale: partea de continut pentru toate site-urile trustului; componenta de programare/dezvoltare web; regia de vanzari si evenimente; componenta de investitii, care construia si finanta proiecte prin joint venture-uri. Noua “asezare in teren” a fost gandita in felul urmator:

Site-urile de continut Realitatea.net si Money.ro au fost reintegrate in Realitatea Media, alaturi de posturile de televiziune Realitatea TV si Money Channel.

Componenta de programare si dezvoltare web a fost preluata de Dragos Stanca si integrata in start-up-ul Publyo. Proiectul a fost lansat in parteneriat cu agentia germana 101 Worldwide, care detine 51% din actiuni (Dragos Stanca are 39%, iar Gabriel Ilie, CEO, si Florin Chetreanu, CTO, au cate 5%). Echipa Publyo va lucra pe de o parte, pe proiecte de publishing online pentru piata locala si eventual tarile din regiune, si pe de alta parte, pentru clienti adusi prin birourile de vanzari ale 101 Worldwide din Germania, Statele Unite si Turcia. De asemenea, Publyo mai are acces la o echipa de 50 de programatori, cu biroul in Armenia.

Dragos Stanca estimeaza o cifra de afaceri de circa 500.000 euro pentru primul an de activitate al Publyo, din care 60-70% vor fi generati de proiecte venite din strainatate. Chiar in aceasta perioada, programatorii Publyo lucreaza la un site de continut din .com, detinut de o companie media cu acoperire in mai multe tari si pe mai multe continente. Stanca nu ii dezvaluie numele, insa promite ca proiectul va fi anuntat curand. De asemenea, Publyo mai are in lucru un proiect de dimensiuni medii din Romania si unul din Republica Moldova.

Cu toate ca vrea sa-si pozitioneze clar compania ca oferind strict servicii de publishing online, Stanca spune ca nu intentioneaza sa-si lanseze in viitorul apropiat propriile site-uri de continut. “Oricat mi-ar placea jurnalismul, nu cred ca din papucii de antreprenor poti sa concurezi cu un portal de stiri serios. Singurele zone unde s-ar putea, intr-un viitor in care piata se va consolida, si unde ar avea sens sa investesti ca individ in proiecte de continut sunt zonele foarte nisate”, spune antreprenorul, dand exemplu site-urilor Refresh.ro, Paginademedia.ro si Reportervirtual.ro.

Intorcandu-ne la structura F5, cea de a treia componenta – de regie de vanzari si evenimente, lansata sub brandul F5 X Media – a fost si ea preluata de Dragos Stanca si sta la baza celui de-al doilea start-up, Q2M. La fel ca si Publyo, Q2M are parteneri din strainatate, si anume compania Global Digital Invest din Chicago, Ilinois, infiintata recent de un grup de investitori americani si germani.

Ca si regie de vanzari, Q2M administreaza site-urile grupului Realitatea-Catavencu si se afla in discutii cu alti publisheri. Insa noul start-up nu se rezuma la functia de regie, ci va fi un one-stop-shop, capabil sa construiasca o campanie de comunicare online de la cap la coada. “Incerc prin Q2M sa vin cu o propunere destul de noua pentru piata, si anume inglobarea intr-o singura structura a serviciilor de agentie digitala cu serviciile de vanzari si brokeraj de spatii digitale. Cam tot ce tine de full managementul si comunicarea 360 de grade in online, pornind de la componenta de creatie si terminand cu partea de distributie”, explica Stanca.

Pentru ambele componente F5 care au fost absorbite de start-up-urile lui Dragos Stanca, grupul Realitatea-Catavencu va incasa o suma de bani, pe langa diverse obligatii contractuale si de performanta.

Ramane cea de a patra componenta a F5, de investitii, prin care s-au creat proiecte precum Autonovo, 2auto sau TPU. “Daca e sa o luam istoric, F5 s-a lansat ca un seed money investment fund. Am pornit de la a incuraja antreprenorii sa vina cu idei pe care noi sa le finantam si sa lansam proiecte exclusiv online. Iar acum practic se revine la forma initiala”, spune Stanca.

Citeste si:

“Chiar daca am pornit proiectele antreprenoriale, am spus ca nu renunt la F5, la ideea de F5. Pentru ca e un proiect la care tin si cred ca o reasezare a lui si o reconfirmare a activitatii de seed money investment are sens in continuare. In interiorul sau exteriorul grupului Realitatea, e o chestiune care tine de negocieri care au loc in aceasta perioada”.

Dragos Stanca a renuntat la atributiile executive si a demisionat din functia de membru al Consiliului de Administratie al Realitatea-Catavencu. A ramas in continuare administrator F5, pana la “clarificarea tuturor lucrurilor care tin de relatiile cu diversi parteneri si furnizori”.

In prezent, o parte din proiectele F5 sunt scoase la vanzare. Stanca, alaturi de consultantul Vlad Stan, discuta cu potentiali investitori interesati de IQads, Smark, TPU si asa mai departe.

Cauta investitori care sa nu distruga brandurile. De exemplu, cineva care ar vrea sa cumpere IQads, dar nu si evenimentele conexe proiectului nu ar fi un investitor potrivit. Pe de alta parte nici nu ar putea oferi compania fondatorului si actionarului minoritar Marius Cristea. “Oricat de simpatic imi e Marius, ca administrator nu pot sa-i fac cadou IQads pentru ca exista niste cifre in spate, o investitie facuta de grup. Normal ca actionarii minoritari sunt primii intrebati si discutam cu ei mult mai prieteneste decat cu terti. Dar pentru un pret corect. Nu se poate face «cadou» nici un proiect nimanui”.

Stanca mai are doua obiective, pentru momentul cand se vor mai aseza lucrurile: sa duca mai departe proiectele de seed money investment sub umbrela F5, in interiorul sau in afara grupului Realitatea-Catavencu, si sa dezvolte brandul RoNewMedia si dincolo de sfera de evenimente, in zone precum eLearning si networking.

“Procesul (de restructurare a F5 – n.r.) nu s-a incheiat inca, nu sunt in masura sa anunt marea victorie. Dar lucrurile s-au pus pe un fagas care va functiona”, mai spune el.

De ce nu au mers lucrurile conform planului

Privind retrospectiv la ultimii doi ani si jumatate, Stanca identifica doi factori care au facut ca lucrurile sa nu functioneze asa cum si-a dorit initial cu F5.

“Motivul numarul unu e legat de impactul general al crizei pentru un grup de media care era in faza emergenta, nu avea inca produse maturizate, nici in zona de print, nici in zona de TV, in afara de Realitatea, si nici in zona de online, in afara de realitatea.net. Dezvoltarea accelerata a grupului, efortul maxim de investitii, a avut loc exact in anul precedent crizei. A urmat caderea la care nimeni nu se astepta sa fie atat de dramatica”.

Cel de-al doilea motiv, in viziunea lui Stanca, tine de intens mediatizatele controale ale ANAF la grupul lui Sorin Ovidiu Vantu, care au afectat, prin durata si intensitatea lor, functionarea companiei.

“Avem criza economica, avem aceasta agresiune foarte puternica din partea statului asupra unui grup neprietenos. Si, normal, in acest context, decizia logica este concentrarea pe asset-urile principale. Asset-ul principal corect identificat a fost Realitatea TV (…) Din acest motiv, nu doar F5 ci si alte structuri, alte proiecte ale grupului, au avut nu neaparat de suferit. As spune ca au avut nevoie sa-si reconsidere pozitia si sa-si reaseze strategia”, spune Stanca,

“Noi cand am inceput, am vrut sa lansam prima misiune spatiala pe Jupiter
. Am pus bazele unui proiect pe 5 ani care implica niste lucruri, o strategie foarte clara si asa mai departe. In momentul in care cei 5 ani s-au transformat intr-un an, normal ca a trebuit sa ajustam si sa zicem ca nu mai mergem pe Jupiter, facem o tura in jurul Terrei si aterizam. Asta e, viata e nedreapta. Uneori, mai ales in business trebuie sa iei si decizii prin care sa desfaci ce ai facut”, conchide antreprenorul.