Bilantul dupa primul an

Bilantul dupa primul an“Ultimul an a fost cu certitudine unul din cei mai memorabili din viata mea”, spune Peter Imre. “Daca as fi stiut in aprilie 2010 ce inseamna businessul de media probabil ca m-as fi gandit inca doua zile inainte sa fi intrat in biroul acesta. Dar apoi tot as fi acceptat”.

Dupa 22 de ani petrecuti in cadrul producatorului de tigarete Philip Morris si dupa sase luni de pauza, in aprilie 2010 Peter Imre a primit din partea lui Dinu Patriciu propunerea de a prelua fraiele trustului sau de presa, Adevarul Holding. Principalul obiectiv anuntat atunci de Imre era sa aduca profit unei companii care a inregistrat pierderi in fiecare an de la preluarea, in 2006, de catre Dinu Patriciu. Obiectivul parea, la momentul respectiv, relativ simplu de atins.

“E ca atunci cand te uiti la televizor si vezi pe cineva schiind sau jucand tenis. Ti se pare ca e foarte usor. Pe urma, cand ajungi pe teren sau pe partie iti dai seama ca lucrurile sunt mult mai complicate si ca adevarata arta si profesionalismul se afla in detalii”, spune Imre.

Schimbarile din Adevarul Holding au fost destul de vizibile in ultimul an: au fost numiti manageri noi, in timp ce alti manageri au parasit compania; trustul de presa s-a extins in Republica Moldova, unde a lansat Adevarul si Click, si la Bruxelles, unde are o redactie permanenta; pe de alta parte, Adevarul Holding a inchis cotidianul Blik, pe care il detinea in Ucraina; vanzarile ziarului Adevarul au scazut la jumatate, iar traficul adevarul.ro a crescut cu aproximativ acelasi procent.

In momentul bilantului, Imre spune ca si-a atins “in mare masura” obiectivul de a aduce toate brandurile trustului pe profit. “Brandurile Adevarul Holding sunt, in mare parte, pe break-even sau profitabile”, spune el. “Ziarul Click si produsele adiacente - Click pentru femei, Click sanatate, Click pofta buna – sunt branduri foarte profitabile. Revista Historia e pe profit, Tango e pe profit. Revista OK e pe break-even. Forbes trebuie sa recunosc ca inca se lupta pentru a creste si in tiraj, si in profitabilitate”.

Cat despre ziarul Adevarul, “e o discutie foarte lunga”. Luat ca atare, ziarul Adevarul, cu tot cu inserturile de carti si DVD-uri, este un produs profitabil, spune Imre. Luat impreuna cu familia Adevarul, care include si Adevarul de seara, Adevarul de duminica si site-ul adevarul.ro, e pe pierdere. Potrivit unor voci din piata de media, Adevarul de seara urmeaza sa fie comasat cu Adevarul, disparand ca produs separat. Oficialii Adevarul Holding nu au confirmat informatia.

Site-urile Adevarul Holding nu sunt profitabile
. “Eu nu stiu daca exista astazi un site profitabil in Romania, daca da atunci as vrea sa-i vedem modelul”, spune Imre. Seful Adevarul Holding a anuntat anul trecut ca vrea sa introduca taxa pentru continutul online. Planul a ramas in picioare, insa nu s-a hotarat asupra momentului in care va fi aplicat.

“Analizez mai multe modele”, spune el. “Slovacia are acum un model extrem de interesant. Au facut o coalitie in care toate site-urile au pus un perete comun, o usa prin care se trece cu plata. Platesti la intrare, dupa care accesezi fiecare site in parte al celor trei-patru ziare pe care le au. Specificitatea noastra nationala n-o sa ne permita niciodata sa avem o coalitie care sa functioneze unitar, sigur cineva va sparge greva, va gasi o alta solutie, ca atare nu ma astept la asa ceva. Dar ma uit la diferite modele, la felul in care pot rentabilizate site-urile”.

Cititi in slide-ul urmator ce spune Peter Imre despre scaderea de 50% a vanzarilor Adevarul


"Ziarul Adevarul era vazut ca hartie de impachetat carti"

"Ziarul Adevarul era vazut ca hartie de impachetat carti"Printre schimbarile prin care au trecut produsele Adevarul Holding anul trecut se numara si o scadere de circa 50%, a vanzarilor Adevarul, de la 130.000 de exemplare vandute in medie, pe editie, in ianuarie 2010, la 64.000 de exemplare, in luna decembrie.

“Impreuna cu colegii si cu proprietarul trustului ne-am uitat la ce s-a intamplat. Evident, add-on-urile (inserturile de carte si film – n.r.) au ajutat foarte mult ziarul sa creasca. Faptul ca Adevarul a ajuns pe locul intai s-a datorat in buna parte add-on-urilor”, spune Imre. “Cand am venit eu aici perceptia despre ziarul Adevarul a fost ca este o hartie de impachetat carti. Se vindeau foarte multe carti si ziarul, ca si continut, nu avea asa o mare importanta. Cu siguranta pot sa va spun ca ziarul de astazi este mult mai bun decat acum un an de zile. Daca astazi se vand 50-60.000 de exemplare de Adevarul, 80% se datoreaza ziarului si doar 20% este adaugat de inserturi”.

Si piata inserturilor s-a schimbat in ultimii ani, oferta de carti si DVD-uri largindu-se si diversificandu-se foarte mult, spune managerul. Mai mult, piata poate atinge un moment de saturatie, cand bibliotecile romanilor se umplu.

Imre exclude vehement ideea renuntarii la editia printata a ziarului Adevarul, asa cum s-a intamplat de curand cu Gandul. Chiar daca sustine ca nu il ingrijoreaza scaderea tirajului deoarece produsul in sine este mai bun, managerul se gandeste la o noua crestere in vanzari pentru Adevarul. Cum ar fi posibila? “Altfel”. “In mare parte problema e cauzata de sistemul de distributie. In 20 de ani presa romaneasca a produs numai 6.500 de puncte de vanzare, care incearca sa acopere 20 de milioane de oameni. Bunurile de larg consum se vand in peste 90.000 de puncte de vanzare in Romania”.

Solutia ar fi gasirea de canale de distributie alternative, spune Imre, dand exemplul retelei de bacanii Mic.ro, detinuta de Dinu Patriciu. Cu 460 de unitati, reteaua Mic.ro aduce in prezent o crestere de 10% in vanzarile produselor Adevarul Holding, adauga el.

In ciuda scaderii dramatice in tirajele Adevarul si Forbes, trustul de presa a avut in ultimul an o crestere de 60% a veniturilor din publicitate, spune Imre. Anul trecut, managerul anunta ca vrea sa atraga 10 milioane de euro din piata de publicitate in print. Nu spune daca si-a atins sau nu targetul, cert e ca pentru 2011 ridica stacheta, chiar daca estimeaza ca piata de publicitate va scadea: “Anul acesta vreau 15 milioane. Dintr-o placinta mai mica vreau sa am o bucata mai mare”.

In toiul scandalului cu Coca-Cola si agentia de publicitate McCann Erickson, Imre declara ca in relatia cu advertiserii pune pe primul loc continutul editorial. “N-am sa las pe nimeni niciodata, poate sa fie compania companiilor si marca marcilor, sa intervina in partea editoriala sau sa conditioneze banii de publicitate de partea editoriala. Si dupa cum cu mult bun simt, cred eu, am anuntat de la inceputul venirii mele aici, nu primesc bani de la companii ale caror proiecte le cred imorale, cel putin. Poate se vor dovedi si ilegale”, spune el, cu referire la Rosia Montana Gold Corporation, despre care a anuntat anul trecut ca Adevarul Holding nu ii va accepta publicitate.

Cititi in slide-ul urmator cat de profitabile sunt operatiunile Adevarul Holding din Republica Moldova si Ucraina

Produse noi si extindere peste hotare

Produse noi si extindere peste hotarePeter Imre nu spune ce rezultate financiare a avut Adevarul Holding anul trecut, sugerand ca a acoperit o parte din datoriile pe care le avea compania atunci cand i-a preluat conducerea. “A fost o perioada de investitii si acum e o perioada de optimizare a veniturilor”, rezuma el.

Spune ca a fost surprins de cat de bine au evoluat ziarele Adevarul si Click din Republica Moldova, lansate in decembrie 2010. “Moldova e un mare, mare succes. Trebuie sa spun ca am fost destul de sceptic la inceput. Moldova astazi este pe profit, si-a platit banii investiti si aduce profit”, spune Imre.

Nu la fel stau lucrurile cu afacerile din Ucraina, unde Adevarul Holding a inchis recent cotidianul Blik. “Trebuie restructurata compania din Ucraina, e greu, e departe, eu nu inteleg piata respectiva. Trebuie sa recunosc cu cinste ca nu i-am dedicat timp indeajuns pietei din Ucraina”.

Adevarul Holding s-ar putea extinde si pe alte piete din regiune in perioada urmatoare. Totodata, Imre isi propune sa lanseze produse noi in Romania, cat de curand. Adevarul TV a ramas in plan, insa managerul ia in considerare si produse adiacente zonei de media, asa cum e e-shop-ul Adevarul. “La noi intra 2 milioane de oameni pe zi pentru stiri. Celor doua milioane de oameni avem posibilitatea sa le vindem foarte multe lucrurui intr-un mod extrem de avantajos”.

Optimismul lui Imre dispare atunci cand vine vorba despre situatia macroeconomica a Romaniei si de iesirea din recesiune, anuntata de presedintele Traian Basescu si care urmeaza sa fie confirmata maine de Institutul National de Statistica. “Omul nu simte ca ar fi iesit din recesiune, n-o sa se repeada maine la magazin sa cumpere pasta de dinti si ciunga numai pentru ca a anuntat presedintele ceva”, spune el. “Lucururile astea au nevoie de timp de sedimentare, de timp de recastigare a increderii. Dupa un accident de masina e foarte greu ca in minutul zero sa te urci inapoi la volan sa sa mergi ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat”.