La minim, poti face radio cu un om, un microfon si un emitator
Experienta Kiss FM
Radioul, victima a tresaririlor din piata de publicitate
Denis Florent: Un singur lucru ma face sa traiesc: audienta, audienta si audienta
1 / 5

La minim, poti face radio cu un om, un microfon si un emitator

In 1990, Denis Florent pregatea echipa si programele pentru Europa Plus, prima retea privata de radio din Rusia. Dupa aproximativ zece ani, Florent lansa prima retea privata de radio din Romania, Europa FM, si relansa Radio 21, pentru ca anul trecut Kiss FM sa devina radioul preferat al romanilor.

“Radioul este creativ, ofera divertisment, transmite informatia imediat dupa ce s-a intamplat si ajunge instantaneu la milioane de persoane. Nu exista alte media la fel: este foarte intim si are in acelasi timp o putere fantastica. Radioul e magie pura, pentru ca apeleaza foarte mult la imaginatia ascultatorului. Astfel reusesti sa cuceresti mai multa lume, mult mai usor, deoarece creierul ascultatorului face toata treaba pentru tine”, spune Denis Florent (foto).

Chiar daca la o prima vedere “a face radio” ar putea insemna acelasi lucru la nivel global, posturile de radio din Rusia, Ungaria, Germania, China, Franta sau Romania au foarte putine lucruri in comun, crede Florent.

“Fiecare tara are o istorie proprie a muzicii si una a radioului, iar aceste doua elemente combinate au dus la crearea de piete foarte diferite si de obiceiuri diferite de consum al radioului. In China, de exemplu, a fost foarte dificil sa convingem agentiile de publicitate sa inteleaga ca radioul poate fi un produs distractiv si un canal eficient. Pentru ei, reprezenta doar o media plictisitoare de propaganda! Contrar opiniei majoritare, ascultatorii locali intotdeauna prefera muzica locala, in limba nationala. In fiecare tara, «expertii» iti spun «Ah, nu. Aici e altfel, oamenii prefera muzica internationala». Si este intotdeauna fals. Oriunde in lume, oamenii prefera produsele lor proprii. Iar la urma urmei, nu este ceva sanatos si logic?”, crede Denis Florent.

Despre evolutia radioului din Romania, Florent considera ca am asistat la un debut extraordinar, in urma cu 20 de ani, pe fondul “subitei libertati”. In opinia acestuia, trei branduri simbolizeaza trei pasi in evolutia pietei locale – Uniplus, Europa FM si Kiss FM, insa acest proces de dezvoltare nu s-a incheiat, oferta nefiind inca stabila.

“In Romania lipsesc inca de pe piata cateva formate importante (un radio modern privat numai cu stiri 24/24, un radio cu muzica clasica comerciala&muzica din filme, un format pop-rock comercial si bine executat, un format comercial sport&talk orientat catre barbati etc.) Pe de alta parte, fiecare operator nou incearca sa creeze un radio de hituri contemporane (CHR), care deja satureaza piata pe acest target”, explica Denis Florent.

Un alt aspect care necesita o imbunatatire urgenta este executia, crede consultantul media.

“Radioul este o arta si aud prea multe lucruri aici care nu ar trebui sa ajunga on-air. Comparati OuiFM din Paris cu echivalentul sau din Bucuresti. Muzica este aproape la fel, atitudinea este cu siguranta la fel, dar OuiFM ofera un radio realizat de oameni care iubesc arta radioului la fel de mult cat iubesc muzica. De prea multe ori, radioul este confundat cu un produs muzical. Nu, el trebuie sa aduca altceva… magia radioului. Asta este ceea ce directorul de programe de la ZU a inteles foarte bine. Nu sunt de acord cu toate strategiile sale in materie de muzica, dar iubesc felul in care reuseste sa-i confere radioului sau un sunet unic, de produs complet integrat”, afirma Florent.

Totodata, emisiunile de dimineata si cantitatea de munca, in general, in cadrul radiourilor romanesti se situeaza inca la un nivel foarte indepartat de ceea ce se intampla in tarile din Occident.

“In vest, emisiunile de dimineata sunt realizate de echipe de cate 6-10 oameni, care muncesc pe parcursul intregii zile. Imi amintesc ca in Miami, la inceputul anilor ‘90, in cadrul LOVE94, care acum nu mai exista, aveam emisiuni de dimineata care erau deja extrem de produse, polisate, precise la secunda, pline de informatii locale, nationale, trafic din elicopter, reporteri afara, sketch-uri extrem de precise, farse, echipe de comedianti etc. La ora 9:00, cand prezentatorii paraseau studioul, erau epuizati, iar toate aparatele de Coca-Cola din cladire erau goale”, isi aminteste Florent.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri