Anul acesta vom intra in furtuna, unde nu poti sti ce pierzi si ce castigi

In conditiile in care foarte multi clienti si-au inghetat bugetele aproape pana la jumatatea acestui an, piata de radio din Romania, alaturi de print, TV si CSR, nu va fi ocolita de “tsunami-ul economic”. Produsele de nisa vor avea cel mai mult de suferit ca urmare a actualului context financiar, crede Liviu Mihaiu (foto).

“Anul asta este foarte dificil, Guerrilla este un radio care face profit si am dori sa faca profit si anul acesta. Cine nu comunica, nu exista in aceasta perioada. Foarte multi clienti de publicitate si-au blocat bugetele aproape pana la jumatatea acestui an pentru a vedea ce se intampla. Iar acest lucru dauneaza foarte mult presei, care pe alocuri, si mai ales pe nise, a scazut aproape ca in industria de automobile”, spune Liviu Mihaiu.

In ceea ce priveste segmentele care vor avea cel mai mult de suferit, Mihaiu considera ca 2009 va fi marcat de numeroase falimente si “intrari in adormire” a unor afaceri din zona CSR si print.

“Cred ca in urmatoarea perioada nisele vor trebui puse la conservare si deschise in timpuri mult mai insorite. Produsele de nisa au cel mai mult de suferit”, declara Mihaiu.

Scaderea continutului de publicitate a afectat si industria radio, lunile ianuarie-februarie raportand o scadere de 30-40% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

“Cred ca muzicoterapia pe timp de criza este cea mai buna strategie. Radiourile ar trebui sa difuzeze muzica buna. Nu exista ceva mai de succes decat un continut bun. Poti sa ai marketing, daca nu ai continut aceeasi oameni care se aduna la aceasta «pomana de marketing» dispar daca acel continut nu-i satisface”, explica Liviu Mihaiu.

Cu toate ca este afectata de reducerea bugetelor de publicitate, piata radio va continua sa creasca, considera Mihaiu. La polul opus se afla insa piata de televiziune, care va resimti o scadere a numarului de posturi comerciale pe fondul unui continut de o calitate inferioara.

“Radioul este un companion. Ce este defect in Romania comparativ cu obiceiul de consum occidental este faptul ca la noi radioul nu mai exista dupa ora 19.00, cand ghilotina televiziunilor cade nemilos. Suntem un popor provincial care intra in casa foarte devreme si ramane in fata televizorului. La noi nu se lucreaza in trei ture, cum e in America. Acolo omul are nevoie de radio 24 de ore. Ca tendinta generala, scaderea numarului de posturi se va intampla in cazul televiziunilor, intrucat continutul pe care il genereaza televiziunile comerciale este groaznic. Ceea ce vad in televiziunile din Romania nu vad in nicio tara din Europa. Suntem cea mai indecenta televiziune din toata Europa. Consiliul National al Audiovizualului trebuie sa fie un cvasidictator. Subcultura, violenta, prostul gust trebuie amendate brutal”, afirma Liviu Mihaiu.

Nu facem rabat la calitate numai pentru ca e criza

Radio Guerrilla se va axa anul acesta pe promovarea emisiunilor de autor, a unui continut de calitate si a campaniilor sociale.

“Radio Guerrilla a evoluat cel putin pentru ca am introdus in mintea foarte multor ascultatori faptul ca fac parte dintr-un club. Dupa modelul campaniei «Esti baiat destept» daca asculti radio Guerrilla, daca ai atitudine civica, daca reactionezi la abuzuri. Nu facem rabat la continut. Greutatea acestui brand si a acestei filozofii ar fi ca lumea asteapta foarte multe, astepta actiune. Noi suntem obligati sa iesim in strada, din cand in cand. Noi nu suntem un radio domestic, si din punctul asta de vedere vom face multe lucruri de gherila, iar tara este ofertanta”, spune Mihaiu.

In opinia acestuia, problema profitului apare inevitabil in cazul oricarei afaceri, insa acest lucru nu inseamna abdicarea de la obiectivul filozofic si social.

“Vreau sa punem accent mai mare pe campanii sociale, modul de a protesta si de a tine vie constiinta urbana. Noi romanii nu stim si nu suntem educati sa reactionam la abuz. Exista un «Ce ma bag eu?!», un soi de individualism foarte pagubos. Inca nu am ajuns sa fim o natiune, suntem inca un popor. Iar pentru asta trebuie sa existe voci, care sa influenteze comportamentul public. Vrem sa educam si avem multa treaba de facut, de la scuipatul de seminte pe jos pana la a nu mai scrie pe peretii unei scari de bloc, in care locuim alaturi de alti oameni”, declara Liviu Mihaiu.

“Ne-am propus sa nu fim doar niste DJ care vin la serviciu, sa fim niste oameni vii, care spun ce gandesc, asta inseamna sa-ti eliberezi mintea. Sunt constient ca nu poti sa faci ceva in cativa ani, sa repari ce au stricat altii in 60 de ani. Exista un tip de nerabadare care ne anima, am vrea sa fim civilizati in timpul vietii noastre, dar e foarte greu sa recuperezi ceea ce a distrus comunismul. Dincolo de acest lucru, noua ne si place ceea ce facem, ne anima aceasta cauza, iar daca oamenii mai si invata ceva este OK”, adauga Mihaiu.

Printre campaniile care s-au bucurat de succes in randul ascultatorilor Guerrilla s-a numarat initiativa "S-a tampit poporu' cu televizoru'!". Campania a avut loc in luna iulie 2008, trecatorii din Piata Universitatii putand vedea prima instalatie “AntiTV” din Romania-un ansamblu compus din 12 tepe de 3 metri inaltime, in care au stat infipte 12 televizoare.

O noutate in grila Radio Guerrilla o reprezinta proiectul “Emisiunea Lu’ Gheorghe si Mihaiu”, realizat de Andrei Gheorghe si Liviu Mihaiu. Incepand din 16 martie, emisiunea poate fi ascultata zilnic, in intervalul 13.00-14.00.

“Ne gandim foarte serios ca dupa acest prim sezon, daca lucrurile merg bine, sa intram pe tronsonul de drive prime time, 16.00-20.30, interval cu un public foarte aparte si numerous”, declara Mihaiu.

Profil de manager-Liviu Mihaiu

Profil de manager-Liviu MihaiuFara a pune mare pret pe functie, Mihaiu se declara mai degraba un “coleg de gherila” decat un “sef”.

“Cultura in care am crescut noi, cultura Catavencu, este una care nu pune mare pret pe functie. Deciziile se iau printr-o consultare generala. Nu am crescut intr-un sistem ierarhic foarte piramidal, dimpotriva am avut un soc cand am trecut de la antreprenoriat la corporatie. Chestia cu functia la noi este foarte relativa, oamenii se comporta cu mine ca si cu un coleg de gherila. Imi place sa am foarte multe grade de libertate in deciziile mele”, spune Liviu Mihaiu.

Acesta a fost numit in functia de director general al Radio Guerrilla la inceputul lunii martie, inlocuindu-l in aceasta pozitie pe Calin Husar, care a demisionat la sfarsitul anului trecut.

“Numirea mea in functia de director general nu a fost o mare surpriza intrucat atunci cand am plecat de aici am plecat de pe pozitia de director editorial. Si avand in vedere ca acest radio este infiintat de mine si colegii mei acum patru ani si jumatate era firesc sa ma intorc acolo unde am inventat ceva”, declara Mihaiu.

In paralel cu activitatea radio, Liviu Mihaiu pregateste o emisiune cu un format nou, care urmeaza sa fie difuzata la Realitatea TV, dupa ora 21.30.

Cariera jurnalistica a lui Mihaiu a inceput in anii '90 in presa scrisa si a continuat ulterior in radio si televiziune. Liviu Mihaiu a fost realizator al emisiunii "Intre bine si rau", difuzata de Televiziunea Publica in perioada 2006-2008, fiind in paralel publisher al revistei Tabu, editata in prezent de trustul Realitatea-Catavencu. Liviu Mihaiu este membru fondator al Academiei Catavencu si a fost director editorial si realizator la Radio Guerrilla de la lansarea postului in 2004 si pana in 2008.

Cunoscut activist de mediu si lider al Asociatiei Salvati Dunarea si Delta, Mihaiu a fost numit anul trecut in functia de Guvernator al rezervatiei Delta Dunarii, inlocuindu-l astfel pe Paul Cononov, care devenise consilier personal al fostului premier pentru probleme de protectie a mediului.

Mihaiu a fost inlocuit in functie, la 11 februarie, dupa cinci luni de mandat, printr-o hotarare de guvern semnata de catre premierul Emil Boc, cu Grigore Baboianu.

A fost o revocare de natura politica, fara o explicatie sau motivatie oficiala. Nu mi s-a reprosat nimic, ci din contra am fost laudat. A fost insa o experienta foarte utila. Experienta administrativa a fost foarte benefica pentru experienta de jurnalist. Mi-am asumat acest risc, cel de a fi numit in aceasta functie inainte cu trei luni inainte de alegeri, fiind constient de posibilitatea de a fi debarcat dupa aceea”, conchide Mihaiu.