Voci din online

Voci din onlineMurdoch, care detine cotidianul Wall Street Journal, unul din putinele titluri nationale, care taxeaza continutul online, a declarat ca publicitatea online nu mai poate compensa scaderile de doua cifre inregistrate de vanzarile de publicitate din presa scrisa.

In opinia acestuia, timpul trece in defavoarea unor publisheri, oferind ca exemplu editorul The New York Times, care ofera inca informatii online gratuite, desi nu poate acoperi toate costurile diviziei print prin reclama online.

Chiar daca editorii americani incearca sa reziste in fata declinului veniturilor din publicitate, foarte multi ezita sa impuna taxe pentru continutul online de teama ca cititorii se vor orienta spre site-urile care ofera informatii gratuite.

Cum ar actiona managerii de presa si Internet din Romania? Ar renunta la gratuitatea continutului online?

Mihai Seceleanu (foto stanga), director general Internet Corp., unul dintre cei mai importanti jucatori ai pietei de publishing online din Romania, declara ca renuntarea la gratuitatea continutului online poate reprezenta o solutie, insa nu se poate pronunta asupra potentialului sau de succes, “mai ales in conditiile in care consumatorii finali (cititorii) au la randul lor tendinta de a-si restrange cheltuielile de consum”.

Potrivit acestuia, in momentul de fata, Internet Corp. nu ia in considerare introducerea unei taxe pentru accesarea site-urilor din portofoliul companiei sau a unor sectiuni din cadrul acestora.

“Recesiunea economica este un bun prilej pentru orice business pentru a se uita mai atent la sursele de venituri si la bugetele alocate costurilor operationale si investitiilor. Iar in conditiile in care veniturile atrase din publicitate de catre presa scrisa se afla intr-o permanenta scadere, este normal ca publisherii traditionali sa exploreze posibilitati noi de monetizare, chiar si aceea de a nu mai permite accesul gratuit al publicului larg la continutul pe care il publica online.

Pe de alta parte, cu nu mai mult de 18 luni in urma, imediat dupa preluarea Wall Street Journal, chiar Rupert Murdoch era cel care cantarea serios posibilitatea de a lasa total gratuit accesul la wsj.com, afirmand la momentul respectiv ca astfel se poate inregistra o crestere exponentiala a numarului de vizitatori, care va duce la multiplicarea veniturilor din publicitate si implicit la imbunatatirea performantei financiare a proiectului”, declara Seceleanu, subliniind insa ca piata din Romania nu este inca pregatita pentru o astfel de schimbare.

De asemenea, Mihai Seceleanu sustine ca, indiferent de valoarea abonamentului, orice publicatie online care va incerca o astfel de abordare va pierde din cititori. “Problema este in ce masura veniturile din abonamente pot compensa scaderea accentuata a veniturilor din publicitate, cauzata la randul sau de o scadere agresiva a audientei site-ului”, adauga Seceleanu.

La randul sau, Dragos Stanca (foto dreapta), managing director F5-compania de web a grupului Realitatea-Catavencu si membru al board-ului managerial, sustine ca in acest moment site-urile romanesti nu dispuse sa renunte la gratuitatea continutului online, insa vor fi pregatite pentru acest pas in maxim un an.

“Paradigma «totul e gratis pe net» inceteaza sa mai functioneze. De la lansarea iPhone incoace acest fenomen a devenit evident. Dupa ani in care continutul a fost din abundenta si gratuit, cu siguranta, se va trece treptat la servicii pay per view si pay per download. De la nivelul NewsCorp este o decizie logica. Pentru un editor web, asemenea companiei F5, este putin cam devreme. Cu toate acestea, F5 ofera si va oferi, in special, in cadrul produselor de business si servicii contra cost”, declara Dragos Stanca.

In opinia acestuia, o astfel de masura este binevenita in conditiile economice actuale, intrucat bugetele de advertising sunt diminuate considerabil, si, prin urmare, pentru mentinerea unui nivel calitativ al continutului, consumatorii interesati de informatii premium vor plati pentru acestea.

“Sunt insa de parere ca functioneaza doar in cazul continutului de business (analize, research), cel de divertisment premium, respectiv al aplicatiilor web”, completeaza Stanca.

Modele de publicatii online preferate

Mihai Seceleanu: “Fara a asocia etichete de tipul «cel mai bun», www.businessinsider.com este un proiect online pe care l-am descoperit de curand si pe care il apreciez pentru modul in care face jurnalism de business in era web 2.0. Din .ro, gsp.ro poate fi la randul sau dat exemplu pentru modul coerent si concentrat in care un publisher traditional s-a concentrat pe online si si-a adaptat formatul pentru a raspunde mai bine nevoilor cititorilor”.

Dragos Stanca: “Nu consum publicatii in corpore. Imi plac anumiti autori, bucati din fiecare produs. Deci, nu apreciez o publicatie anume, nici interna, nici internationala. Consum continutul selectiv, in functie de interese, si cred ca viitorul este al informatiei tailor-made, bazata pe rss customizat”.

Voci din print

Voci din printCosmina Noaghea, director de publishing al Publimedia International, considera ca recomandarea facuta de Rupert Murdoch reflecta starea presei in acest moment.

“In conditiile in care piata de publicitate era in crestere publisherii preferau sa ofere gratuit continutul online astfel incat sa aiba multi utilizatori pe care sa ii monetizeze. Acum, in conditiile scaderii volumului de publicitate, publisherii au inceput sa examineze si posibilitatea obtinerii de venituri de la cititori, asa cum se intampla in print”, spune Cosmina Noaghea.

In ceea ce priveste sectiunile site-ului care pot renunta la gratuitate, fara a risca sa piarda din cititori, Noaghea mentioneaza “sectiunile foarte specializate si care contin analize, materiale exclusive”.

Intrebata daca Publimedia ia in considerare introducerea continului platit pe site-urile din portofoliu, Cosmina Noaghea sustine ca depinde de tipul site-ului, fara referire la continutul integral.

“Pentru Ziarul Financiar este normal ca o parte din continut sa fie platit. In cazul ZF, gratuit in mod proportional pentru o perioada In cazul unui continut generalist sau de sport este mai greu si trebuie gasit alt model.

Potrivit Cosminei Noaghea, aceasta masura ar putea fi o sursa binevenita de venituri pentru a depasi criza pentru publisherii care produc continut de calitate.

“Nu cred ca site-urile din Romania sunt pregatite pentru o astfel de masura si nici nu cred ca va fi o reactie a intregii industrii. Competitia si poate uneori orgoliile depasesc interesele economice pe aceasta piata”, spune Noaghea.

Pe de alta parte, Marius Hagger, directorul general al Ringier Romania, crede ca piata romaneasca nu este inca pregatita pentru introducerea continutului platit pentru publicatiile online.

“Pentru moment nu cred ca as indrazni sa introduc continutul platit pe site-urile din portofoliu. Piata nu este inca pregatita. Totusi, daca ar fi sa vorbim de plata pentru continutul online la scara larga, ar trebui ca toti editorii de online sa urmeze modelul. Atata timp cat exista o oferta similara, dar gratuita, pe un alt site, utilizatorii nu vor fi dispusi sa plateasca”, spune Marius Hagger.

In opinia acestuia, aceasta masura nu este binevenita in conditiile economice actuale, insa este “de inteles”.

“In primul rand, aceasta nu este in niciun caz o idee noua. Multi editori au incercat de-a lungul timpului sa impuna plata pentru continutul online, dar au esuat. In general, sunt de acord cu Rupert Murdoch: continutul de calitate, care este produs de echipe editoriale mari si cu experienta, trebuie sa aiba un pret, asa cum se intampla cu orice alt produs sau serviciu. Si in mod cert jurnalismul de calitate, precum si alte operatiuni specifice mediului online pe care editorii s-ar putea sa le abordeze, s-ar putea sa nu se poata finanta exclusiv din publicitate”, declara Hagger.

“Cat despre eroziunea afacerilor traditionale in print, accelerata de criza globala si implicit de prabusirea vanzarilor de publicitate, toti editorii ar trebui sa investeasca in online, iar pentru asta este nevoie disperata de noi surse de venituri”, conchide directorul general al Ringier Romania.

Modele de publicatii online preferate

Cosmina Noaghea: “La nivel mondial wsj.com. ft.com, nyt.com, guardian.co.uk, marca.es”.

Iulian Comanescu: Modelele de succes sunt in zona finantarii prin venituri din publicitate, fie acestea si afectate de criza

Iulian Comanescu: Modelele de succes sunt in zona finantarii prin venituri din publicitate, fie acestea si afectate de criza“Daca n-ar fi vorba de Rupert Murdoch, as zice ca e o prostie. Cred ca modelele de succes sunt in zona finantarii prin venituri din publicitate, fie acestea si afectate de criza. Abonamentele sau alte forme de venituri de la cititori, pe online, pot avea succes doar in cazul niselor, al continutului customizat si altele asemenea. E vorba de a lua mult de la putini, mai curand”, declara consultantul media Iulian Comanescu.

Potrivit acestuia, asemenea idei "vin dintr-o gandire de tip managerial, pe termen scurt sau mediu, si arata o oarecare deruta".

"Ingrijorarea tine de faptul ca presa nu e sustenabila la actualele scheme de resurse umane, din veniturile de print/publicitate, principala sursa. Desigur ca oamenii de decizie nu pot neglija bugetele si obiectivele de profitabilitate (sau macar break even) pe care le au. Ma indoiesc insa ca o astfel de abordare ar avea ceva vizionar in ea", afirma Comanescu.

In opinia lui Comanescu, renuntarea la gratuitatea continutului online ar putea fi adoptata de grupurile clasice, "care nu se disting neaparat prin o buna intelegere a Internetului si au pierderi mari in print, pe care ar putea incerca sa le echilibreze prin online".

"Publisherii nativi de Internet vor avea insa, dupa toate estimarile, un an acceptabil. Mai multe voci avizate estimeaza o crestere de 20% a veniturilor din reclama (bannere) in 2009, pe online", precizeaza Iulian Comanescu.