Voci din online
Voci din print
Iulian Comanescu: Modelele de succes sunt in zona finantarii prin venituri din publicitate, fie acestea si afectate de criza
1 / 4

Voci din online

Murdoch, care detine cotidianul Wall Street Journal, unul din putinele titluri nationale, care taxeaza continutul online, a declarat ca publicitatea online nu mai poate compensa scaderile de doua cifre inregistrate de vanzarile de publicitate din presa scrisa.

In opinia acestuia, timpul trece in defavoarea unor publisheri, oferind ca exemplu editorul The New York Times, care ofera inca informatii online gratuite, desi nu poate acoperi toate costurile diviziei print prin reclama online.

Chiar daca editorii americani incearca sa reziste in fata declinului veniturilor din publicitate, foarte multi ezita sa impuna taxe pentru continutul online de teama ca cititorii se vor orienta spre site-urile care ofera informatii gratuite.

Cum ar actiona managerii de presa si Internet din Romania? Ar renunta la gratuitatea continutului online?

Mihai Seceleanu (foto stanga), director general Internet Corp., unul dintre cei mai importanti jucatori ai pietei de publishing online din Romania, declara ca renuntarea la gratuitatea continutului online poate reprezenta o solutie, insa nu se poate pronunta asupra potentialului sau de succes, “mai ales in conditiile in care consumatorii finali (cititorii) au la randul lor tendinta de a-si restrange cheltuielile de consum”.

Potrivit acestuia, in momentul de fata, Internet Corp. nu ia in considerare introducerea unei taxe pentru accesarea site-urilor din portofoliul companiei sau a unor sectiuni din cadrul acestora.

“Recesiunea economica este un bun prilej pentru orice business pentru a se uita mai atent la sursele de venituri si la bugetele alocate costurilor operationale si investitiilor. Iar in conditiile in care veniturile atrase din publicitate de catre presa scrisa se afla intr-o permanenta scadere, este normal ca publisherii traditionali sa exploreze posibilitati noi de monetizare, chiar si aceea de a nu mai permite accesul gratuit al publicului larg la continutul pe care il publica online.

Pe de alta parte, cu nu mai mult de 18 luni in urma, imediat dupa preluarea Wall Street Journal, chiar Rupert Murdoch era cel care cantarea serios posibilitatea de a lasa total gratuit accesul la wsj.com, afirmand la momentul respectiv ca astfel se poate inregistra o crestere exponentiala a numarului de vizitatori, care va duce la multiplicarea veniturilor din publicitate si implicit la imbunatatirea performantei financiare a proiectului”, declara Seceleanu, subliniind insa ca piata din Romania nu este inca pregatita pentru o astfel de schimbare.

De asemenea, Mihai Seceleanu sustine ca, indiferent de valoarea abonamentului, orice publicatie online care va incerca o astfel de abordare va pierde din cititori. “Problema este in ce masura veniturile din abonamente pot compensa scaderea accentuata a veniturilor din publicitate, cauzata la randul sau de o scadere agresiva a audientei site-ului”, adauga Seceleanu.

La randul sau, Dragos Stanca (foto dreapta), managing director F5-compania de web a grupului Realitatea-Catavencu si membru al board-ului managerial, sustine ca in acest moment site-urile romanesti nu dispuse sa renunte la gratuitatea continutului online, insa vor fi pregatite pentru acest pas in maxim un an.

“Paradigma «totul e gratis pe net» inceteaza sa mai functioneze. De la lansarea iPhone incoace acest fenomen a devenit evident. Dupa ani in care continutul a fost din abundenta si gratuit, cu siguranta, se va trece treptat la servicii pay per view si pay per download. De la nivelul NewsCorp este o decizie logica. Pentru un editor web, asemenea companiei F5, este putin cam devreme. Cu toate acestea, F5 ofera si va oferi, in special, in cadrul produselor de business si servicii contra cost”, declara Dragos Stanca.

In opinia acestuia, o astfel de masura este binevenita in conditiile economice actuale, intrucat bugetele de advertising sunt diminuate considerabil, si, prin urmare, pentru mentinerea unui nivel calitativ al continutului, consumatorii interesati de informatii premium vor plati pentru acestea.

“Sunt insa de parere ca functioneaza doar in cazul continutului de business (analize, research), cel de divertisment premium, respectiv al aplicatiilor web”, completeaza Stanca.

Modele de publicatii online preferate

Mihai Seceleanu: “Fara a asocia etichete de tipul «cel mai bun», www.businessinsider.com este un proiect online pe care l-am descoperit de curand si pe care il apreciez pentru modul in care face jurnalism de business in era web 2.0. Din .ro, gsp.ro poate fi la randul sau dat exemplu pentru modul coerent si concentrat in care un publisher traditional s-a concentrat pe online si si-a adaptat formatul pentru a raspunde mai bine nevoilor cititorilor”.

Dragos Stanca: “Nu consum publicatii in corpore. Imi plac anumiti autori, bucati din fiecare produs. Deci, nu apreciez o publicatie anume, nici interna, nici internationala. Consum continutul selectiv, in functie de interese, si cred ca viitorul este al informatiei tailor-made, bazata pe rss customizat”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri