Piata de publicitate online in primul semetru: Haotica si sub nivelul lui 2008
Principalele tendinte in piata
Unde ne situam
De la stadiul “vreau si eu un banner” la campanii cu un concept interactiv puternic
Ce industrii si formate au facut zgomot in publicitatea online
Presedintele IAB Europe despre piata de publicitate online
1 / 7

Piata de publicitate online in primul semetru: Haotica si sub nivelul lui 2008

Pe o piata de media mai mica cu 35-45% fata de aceeasi perioada a anului trecut, publicitatea online a reusit deocamdata sa scada cu "doar" 20-25% - ceea ce se traduce prin faptul ca o cota mai mare din bugetele clientilor de publicitate s-au indreptat spre online, crede Mihai Seceleanu (foto), director general al publisherului InternetCorp.

“Si asta cu atat mai mult cu cat negocierea bugetelor de publicitate TV s-a incheiat mult mai tarziu in acest an, tinand in frau totodata si negocierea bugetelor pe celelalte medii. Clientii au inceput sa devina mult mai selectivi in alegerea site-urilor incluse in planurile media, preferand sa isi aloce bugetele preoponderent spre siteurile de top, care sa le ofere reach-ul, audienta si rezultatele asteptate. In plus, 2009 este primul an din istoria publicitatii online din Romania in care costurile nete au scazut, ca raspuns al pietei la ofertele de dumping venite din zona de TV, presa scrisa si outdoor”, spune Mihai Seceleanu (seceleanu.ro).

La randul sau, Orlando Nicoara (orlando.ro), director general al MediaPro Interactiv, declara ca primele 2-3 luni din an au atras rezultate foarte slabe pentru piata de publicitate online, care s-a caracterizat prin putine campanii si clienti activi. Potrivit estimarilor sale, industria de profil a raportat un declin de 10-15% fata de perioada similara a anului trecut.

O opinie similara are si Magdalena Zander (maddy.ro), director executiv al regiei de vanzari INTACT Interactive, care vorbeste de o scadere semnificativ in primul semestru comparativ cu acceasi perioada a anului 2008, de pana la 40%.

Pentru primul trimestru sunt playeri care au anuntat scaderi si de 65%. In al doilea trimestru am asistat la o revigorare, cu toate acestea piata ramanand sub nivelul lui 2008”, afirma Zander.

Alex Visa (webservator.ro), managing partener HyperActive, considera ca piata de publicitate online nu mai respecta nicio sezonalitate, nicio regula.

“Daca in decembrie `08-ianuarie `09 marketerii spuneau ca vor creste investitiile in online pentru ca vor investi mai putini bani la TV, ei bine realitatea nu a fost asa. Televiziunile au scazut GRP-ul (punct de rating) la valori chiar sub 100 euro pe punct, si la final de Q1, chiar si acele companii care ziceau ca nu vor avea probleme au inceput sa simta presiunea lipsei de lichiditati in piata. Va fi interesant de vazut ce se va intampla in iulie-august, cand vor sosi rapoartele de vanzari pe Q2”, declara Alex Visa.

Mai optimist, Dragos Stanca (dstanca.ro), managing director F5-compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, estimeaza o usoara crestere a online-ului, raportat la rezultatele companiei pe care o conduce si feedback-ul din piata.

“Daca pentru print, TV si radio, exista Alfa Cont, in online nu avem inca un instrument de masurare exacta a pietei. In momentul de fata, BRAT incearca sa dezvolte o astfel de monitorizare pentru piata de interactive. Raportat la rezultatele noastre si feedback-ul din piata, in conditiile in care celelalte media au inregistrat o usoara scadere, putem estima ca online-ul a realizat o usoara crestere, cel putin stagnare fata de anul trecut. In ceea ce priveste F5, infiintarea regiei de vanzari online F5 X-Media a atras dupa sine eficientizarea procesului de vanzare si cresterea veniturilor”, declara Stanca.

De asemenea, Bogdana Butnar (bogdanatheplanner.blogspot.com), directorul MRM Partners Romania, compania de comunicare digitala din cadrul McCann Worldgroup, crede ca, din punct de vedere al investitiei media, piata de publicitate online a aratat “mai putin entuziasta”, insa cifrele “nu pot sa fie decat in crestere”.

“Ca investitie non-media cred ca stam bine pentru ca, la fel, nu se poate altfel. Piata de online din Romania este minuscula comparativa cu ce vedem in alte tari si trendul nu are cum sa o ia inapoi, suntem in crestere. E clar ca apetenta advertiserilor pentru experimente a scazut si ca nu se mai incearca atat de multe lucruri noi. De asemenea, mi se pare ca a scazut si entuziasmul antreprenorial putin, nu se mai lanseaza chiar atat de multe proiecte noi si daca se lanseaza acestea nu mai au anvergura si entuziasmul celor de acum 8 -12 luni”, explica Bogdana Butnar.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri