Piata de publicitate online in primul semetru: Haotica si sub nivelul lui 2008
Principalele tendinte in piata
Unde ne situam
De la stadiul “vreau si eu un banner” la campanii cu un concept interactiv puternic
Ce industrii si formate au facut zgomot in publicitatea online
Presedintele IAB Europe despre piata de publicitate online
2 / 7

Principalele tendinte in piata

Printre principalele tendinte in piata de publicitate online identificate de Cristi Petriceanu (foto), presedinte IAB Romania, se numara lipsa din peisajul publicitar a anumitor categorii mai afectate de criza, un numar mai mare de campanii “performance”, fata de perioada similara a anului trecut, cele “display” scazind ca pondere, respectiv un razboi al preturilor declansat de catre furnizori.

Bogdan Gavrila (core-target.ro), New Media Manager INTACT Media Group, considera ca, in primul semestru al acestui an, am asistat la o acutizare a bataliei pentru bugete intre medii, in urma careia online-ul s-a adaptat si a avut de castigat in fata print-ului si OOH (out-of-home advertising).

Totodata, Alex Visa afirma ca directorii de marketing ai advertiserilor incearca prin toate mijloacele sa-si vanda produsul.

“In general mai toata lumea se concentreaza pe vanzare si pe rezultate imediate, iar asta se traduce la nivel de media online intr-o scadere a ponderii CPM (cost per mia de afisari) si o crestere a CPC (cost per click) / CPL (cost per lead) sau a metodelor alternative de comunicare online (ex. social media, viral, etc)”, spune Visa.

Potrivit lui Clement Nicolaescu, marketing&PR director al ARBOInteractive (vezi profil LinkedIn), in primul semestru din 2009 s-a simtit o mai mare atentie in alocarea bugetelor, clientii au cerut conditii superioare fara sa creasca bugetele, si in general au si primit pe fondul scaderii generale a bugetelor din publicitate.

“Se cauta rezultatele in publicitate si din acest motiv s-a putut observa o cerere crescuta pentru publicitatea bazata pe performanta – Cost per Click, Cost per Lead, etc. Si formatele video au prins avant si cu siguranta in scurt timp ne vor deveni simpatice tuturor”, declara Nicolaescu.

La randul sau, Mugur Patrascu (blog.ileo.ro) director general al agentiei interactive iLeo Marketing Interactiv, sustine ca o tendinta majora in piata de publicitate online a constat in scaderea bugetelor pe mediu, insotita de planuri si lansari amanate pe fondul crizei financiare, si, implicit, vanzari in scadere.

“Un alt efect al crizei este acela al cresterii responsabilitatii pentru banul cheltuit. Sunt doua categorii de clienti: unii care vor sa faci minuni cu banii lor (Internetul este vazut ca un mediu ieftin care livreaza vanzari acolo unde altele nu mai pot livra) si cei mai realisti care sunt mult mai atenti la felul in care sunt cheltuiti banii si cu ce efecte. In orice caz, suntem intr-o situatie in care ambii isi fac planuri numai pe termen scurt, fara a avea apetitul sau viziunea unui plan care sa constuiasca pana la terminarea recesiunii”, spune Patrascu.

In opinia lui Cristi Parvan (parvan.ro), managing partener al firmei de cercetare Media Target Group, exista o serie de procese care s-au accelerat din cauza crizei: oprirea fragmentarii in privinta vanzarilor, focusarea si pe clienti mici sau noi pentru online, incercarea de valorificare a brandurilor online in detrimentul (domeniilor) cu multe afisari, implicarea mediului online si in alte etape ale procesului de marketing si inmultirea campaniilor specifice cu obiective distincte. [Despre intoarcerea unui om de media la profesia de baza]

“Indirect raportate la criza avem si doua tendinte destul de manifeste care, desi nu sunt foarte solide, vor genera studii de caz si produse noi in online-ul romanesc : pe de o parte ca influenta a crizei externe si a guideline-urilor de la sediile centrale avem o insistenta sporita pentru SEM sau pentru generare de lead-uri online, chiar in conditiile in care se ard etapele premergatoare. Pe de alta parte, exista marketeri care in conditii de buget redus incearca sa foloseasca media online reproducand mecanisme din media offline. Aceste tendinte, desi aparent contrare, vor obliga piata sa creeze produse pentru acest tip de cerere si odata create produsele vor genera la randul lor cerere in aceste directii inca insuficient dezvoltate in piata romaneasca”, afirma Parvan.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri