'Clientii nu ne vor mai ieftini, ci mai flexibili '

'Clientii nu ne vor mai ieftini, ci mai flexibili 'In prima jumatate a anului, bugetele de relatii publice ale clientilor au totalizat circa 10 milioane de euro, potrivit lui Mircea Tomescu, managing director Pleon Graffiti. Comportamentul clientilor a variat de la inghetarea investitiilor in comunicare sau renuntarea la o parte din servicii pana la bugetarea unor sume mai mari pentru PR. De asemenea, pe piata au intrat o serie de companii noi, de dimensiuni reduse, iar o parte din cele deja prezente au inceput abia acum sa comunice.

“Per ansamblu, tendintele sunt cumva in echilibru. Este probabil ca la sfarsitul anului, cand se va trage linie pe cifre si nu pe estimari sa regasim cam aceleasi cifre de afaceri (+/- pana in 10%)”, spune Crenguta Rosu, managing partner DC Communication, care considera ca piata a scazut in primul semestru cu pana la 15%.

Fee-urile agentiilor de PR, care se numara printre cele mai mici din Europa, s-au pastrat la nivelul din 2008 deoarece salariile consultantilor – principalul cost al agentiilor – nu au scazut nici ele, asa cum s-a intamplat in presa sau in agentiile de publicitate. “Clientii nu ne vor mai ieftini, ci mai flexibili. Vor sa aiba un mai mare control asupra repartizarii bugetelor – iar asta este cat se poate de usor de inteles”, considera Gabriela Lungu (foto), managing partner The Practice.

Astfel ca scaderea veniturilor este explicabila prin diminuarea cererii pentru anumite servicii, precum proiectele speciale sau activitatile de CSR. Practic, clientii se rezuma la ceea ce le este absolut necesar, renuntand la tot ce e doar “nice to have”. De aceea, agentiile axate pe zona tactica a PR-ului (evenimente) vor avea mai mult de suferit decat cele care ofera sevricii vitale pentru viata unei companii (consultanta).

Toate aceste schimbari erau, in mare, prevazute de comunicatori inca de la inceputul anului. Ei se asteptau la o scadere a pietei, la retragerea completa a unor clienti din campul comunicarii, la acutizarea nevoii de consultanta si la o deshidere generala mai mare spre PR. Un lucru pe care PR-istii il asteptau dar care nu s-a intamplat este, potrivit Imolei Zoltan de la McCann PR, migrarea bugetelor dinspre advertising spre relatiile publice. “Au scazut toate bugetele, insa proportional; nu am vazut migrari semnificative de bugete de la o disciplina la alta”

“Ce mi se pare ciudat, in contextul acestui an, este faptul ca am vazut mai putine proiecte creative de PR decat in alti ani. In conditiile in care media abunda de stiri cu un ton ingrijorat-catastrofic, eu cred ca proiectele creative ar fi castigat foarte usor un loc pe agenda publica ca infotainment”, spune Mircea Tomescu.

Criza scoate PR-ul romanesc din fotoliul comoditatii

'Preferam sa ramanem conectati cu economia mai mult decat cu piata de PR'

'Preferam sa ramanem conectati cu economia mai mult decat cu piata de PR'Daca la inceputul anului se vorbea despre nevoia unei reinventari a PR-ului, consultantii sustin acum ca aceasta reinventare, atat la nivel de disciplina, cat si la nivel de industrie, nu a avut loc. “Cred ca PR-ul trebuie sa se reinventeze daca i-o cere piata, si nu ca sa faca un subiect de comunicat de presa. Nu suntem in show biz, nu ne reinventam o data pe an”, spune Sorana Savu, senior partner la Premium Communication.

“Am fost uimita anul trecut de declaratiile lui James Grunig care admitea, senin, ca problemele colosilor financiari depaseau puterea de intelegere a directorilor lor de comunicare. Nu inteleg cum poti fi om de comunicare intr-un domeniu, cum poti sa primesti un salariu daca nu intelegi domeniul respectiv. E ca si cum ai spune ca un dentist nu trebuie sa stie neaparat sa faca obturatii de canal. Altfel, bun dentist!”, adauga Savu.

Daca au avut totusi loc, aceste schimbari se vor vedea abia incepand de anul viitor, considera Eliza Rogalski (foto), managing partner Rogalski Grigoriu Public Relations. Cel putin la nivelul de structura a portofoliului, agentia condusa de Rogalski s-a orientat spre clientii mai putin afectati de criza, cum ar fi cei din zona de FMCG si pharma, dar si catre proiecte finantate de fonduri europene.

“Prioritatea noastra este sa ne vedem clientii trecand cu bine peste inca 12 luni de turbulente si instabilitate. Pentru asta ne reinventam, nu pentru ca «asa trebuie». Ne folosim toate resursele profesionale si creative pentru a ne vedea clientii trecand cu bine de aceste obstacole si preferam sa ramanem in continuare conectati cu realitatile sociale si economice mai mult decat cu cele ale pietei de PR”, spune Rogalski.

Anul acesta si anul viitor, oamenii de PR au mai multe ocazii sa fie alaturi de top management cand se iau decizii importante cu privire la companiile lor. In acest sens, oamenii de comunicare trebuie sa inteleaga responsabilitatea pe care o au si sa si-o indeplineasca, spune Savu. “Paginile ziarelor sunt pline de stiri care vorbesc despre restructurari, redefiniri strategice, concedieri, redimensionari, refinantari, insolvente, probleme, solutii - toate lucruri importante si pentru companii si pentru presa. Trebuie sa fim parte competenta a acestui gen de discutii si trebuie sa ne ajutam, asa cum stim, clientii sa traverseze aceasta perioada. Pentru ca usile ni se deschid si ocazii avem”.

Ce asteapta piata de PR in urmatoarele 6 luni

Ce asteapta piata de PR in urmatoarele 6 luniUrmatoarele luni ar putea aduce o dezghetare a bugetelor “puse la pastrare” de managerii mai prevazatori, la inceputul anului. Cu toate acestea, piata e inca departe de un reviriment, iar o accentuare a scaderii economiei in T4 ar putea sa-i aduca prejudicii majore. Dar rotitele vor continua sa functioneze.

“Nu cred ca pe piata de PR va exista un moment de liniste sumbra a la Hitchcock. Cand vorbim de un PIB de 120 miliarde euro (chiar si cu minus 10%), business-urile nu mai pot inchide comunicarea cu proprii consumatori. Vor exista bani, dar va fi mult mai greu sa ii castigi”, spune Mircea Tomescu (foto).

In urmatoarele luni, clientii vor cere tot mai des corelarea obiectivelor de PR cu cele de marketing. La final de 2009, mai multe companii isi vor reanaliza mixul de marketing si vor deschide noi portite de business pentru PR-ul la consumator. Dupa o perioada de promotii intensive, marketerii ar putea descoperi ca au consumat mult din valoarea brandului, si ca e momentul sa ridice indicatorii de brand in termeni de vizibilitate si reputatie.

Dincolo de asta, PR-ul va trebui sa-si modifice si forma de prezentare. “PR-ul va trebui sa furnizeze idei si povesti foarte puternice din punct de vedere continut (inclusiv vizual), astfel incat ele sa genereze in mod natural interes, audienta. Materialele «plictisitoare» vor lasa loc fie infotainmentului, fie articolelor din zona «quality»”, spune Tomescu.

Seful Pleon Graffiti mai crede ca, pe masura ce media clasica va pierde monopolul de intermediar al informatiei intre branduri si cititor, PR-ul va intra intr-o zona noua, cu zeci de retele de influentatori, off si online, care vor fi decisivi pentru trendurile de consum. “Ma astept ca la finalul lui 2009 sa existe o perioada de reconfigurare a portofoliului de servicii PR, in care zona clasica de «media relations» sa ajunga una de «influencer» relations”.

Potrivit Hortensiei Nastase, managing director Lowe PR, tendinta pietei este de a maximiza rezultatele unor eforturi financiare minime. “PR-ul este singurul care indeplineste simultan 3 criterii esentiale din punctul de vedere al oricarui client: este eficient, creativ si ieftin. Cu bugete optimizate, spaima de banal, curaj, creativitate si mult online, PR-ul romanesc va iesi cu fruntea sus si din 2009”.