Prolog

PrologCand a venit in Romania ca angajat al USAID, in 1995, visul americanului Bill Avery era sa-si lanseze o revista de business in limba engleza. Impreuna cu Rachad El Jisr, cetatean italian de origine libaneza, au lansat InReview in noiembrie 1995, chiar cand se deschidea Bursa de Valori din Bucuresti. Se gandeau atunci ca bursa va declansa un boom in economia Romaniei. Nu s-a intamplat intocmai asa, revista i-a cam “chinuit”, dar au tratat-o mai mult ca pe un hobby. In 1998 au lansat un al doilea titlu de business in limba engleza, The Business Review. Trei ani mai tarziu le-au comasat in ceea ce e astazi Business Review – un saptamanal de business in limba engleza, care acopera domenii precum investitii, real-estate, energie, banking etc.

Intre timp, portofoliul BMG s-a completat cu o serie de titluri de business in limba romana si licente ale unor reviste internationale: Biz, Campaign, BusinessWeek, dar si cu reviste de pe segmentul consumer: Esential (femei), Class (lifestyle), Autocar, F1 Racing (masini), Stuff (gadget-uri). “Cele mai de succes produse ale Business Media Group erau revistele de business. Cand am intrat in zonele de consumer publishing, nu am avut atat de mult succes. Ne-am promis ca vom ramane pe aceasta directie”, spune Bill Avery.

Au renuntat, pe rand, la revistele de masa si au ramas in 2008 cu un portofoliu de cinci titluri: Biz, Business Review, BusinessWeek, Campaign si Stuff. Apoi a venit criza.

Primele titluri inchise au fost licentele internationale Campaign si Stuff, in noiembrie 2008, fiind inlocuite cu doua proiecte online similare. In februarie, s-a luat in considerare renuntarea la editiile tiparite ale celorlalte trei titluri, insa ideea a fost abandonata. Situatia nu se redresase, insa: in martie, Rachad El Jisr anunta printr-un email intern ca este nevoit, din lipsa de lichiditati, sa inchida BusinessWeek, revista pe care o citea inca din adolescenta. “Aducerea BusinessWeek in Romania a fost varful carierei mele de publisher”, le scria El Jisr angajatilor.

Intre timp, insolventa BMG a fost ceruta la Tribunalul Bucuresti de noua companii.

Strategia back to basics

Strategia back to basicsLa inceputul verii, Bill Avery a cedat, de comun acord cu Rachad El Jisr, toate actiunile in BMG. Si-a luat revista pe care a crescut-o in ultimul deceniu si si-a infiintat o companie independenta. “Cand piata crestea avea sens sa ramanem impreuna ca un trust de presa. Un trust mic si independent. De ce? Pentru ca ai anumite elemente in companie pe care le poti imparti – fotografie, marketing si vanzari. De asemenea, in fata advertiserilor puteam merge cu o oferta combinata de rate-card de-a lungul variilor titluri”, explica Avery.

Argumentele nu se mai aplica in cazul crizei, cand cel mai important pentru cele doua titluri ramase, Biz si Business Review, era sa se reconecteze la nucleul audientelor lor. Avery si-a luat echipa editoriala, care nu era implicata in celelalte reviste ale companiei, si si-a creat un departament de marketing si vanzari, care include mai multi oameni din fosta echipa BMG – printre care Adina Milea, marketing manager, si Oana Molodoi, director de vanzari.

Business-ul a devenit mult mai usor de condus in aceasta formula. “Sunt american, sunt batran, abia vorbesc romana”, spune Avery, usor amuzat. “Capitalul meu e engleza, asta e background-ul meu. Sunt editor, lucram ca editor si in Statele Unite. Aici mi-am concentrat energiile cand am fost parte din BMG. Am operat in engleza, am avut foarte putin de-a face cu dezvoltarea activitatilor in limba romana. Prima mea pasiune a fost mereu Business Review”.

Dupa ce a preluat revista pe cont propriu, Avery a intocmit un plan de dezvoltare a business-ului si a brandului Business Review. A adus mai multi jurnalisti, condusi de acelasi redactor-sef Simona Fodor, si a modificat formatul revistei, creand 11 sectiuni noi, axate pe concepte de leadership (Links, Power, Talent, In touch, Balance, Focus). Urmeaza si o relansare a site-ului, la care lucreaza acum agentia de interactive Kubis.

Business-ul, ca un scaunel cu trei picioare

Business-ul, ca un scaunel cu trei picioareBusiness Review a realizat, in 2007 si 2008, venituri anuale de peste 1 milion de euro. “Nu vorbim de un business mare, ci de o companie buna cu perspective bune. Aici suntem”, spune Avery. Insa criza i-a adus, din punct de vedere financiar, in punctul in care vor avea venituri cu cel putin 50% mai mici in 2009, din cauza scaderii pietei de publicitate. Veniturile revistei proveneau pana acum, in cea mai mare parte, din publicitate. Situatie care trebuie sa se schimbe.

“Ideal, vrem sa arate ca un scaunel cu trei picioare: o treime publicitate, o treime evenimente si o treime abonamente”, spune publisherul.

Sa le luam pe rand: pe zona de publicitate, prima miscare a lui Avery a fost sa orgainzeze un eveniment la sfarsitul lui septembrie, la care a invitat oameni din agentiile de media, publicitate si PR. Le-a prezentat noul format al revistei si noua sa forma de functionare – independent de BMG. Reactiile au fost incurajatoare, povesteste americanul. “Cred ca oamenii au fost asigurati ca Business Review are un viitor, ca echipa de baza e acolo, aproape pana la ultima persoana din unitate, eu sunt acolo si cred ca asta a fost foarte reconfortant pentru toata lumea. Am primit foarte multa sustinere. Acum, daca asta se va transforma in multe comenzi de publicitate pana la sfarsitul anului, nu cred. Mai avem sase saptamani pana la sfarsitul anului, dar cred ca asta ne pozitioneaza foarte bine pentru anul viitor”.

Business Review isi imparte piata de publicitate cu o mana puternica de titluri de business, printre care Business Magazin, Money Express, Capital, Forbes si chiar Biz. Aproape toate fac parte din trusturi de presa care au forta de a oferi pachete integrate de publicitate TV-print-online. Alternativa Business Review este audienta nisata, superpremium, pe care o poate oferi advertiserilor: expati, dintre care multi ocupa functii de general si country manageri in Romania (aproximativ 50%) si manageri romani de top (ceilalti 50%).

Asa ajungem la cel de-al doilea picior al “scaunelului” lui Avery – abonamentele. Business Review se distribuie in prezent doar pe baza de abonament, in hoteluri si restaurante premium, in institutele culturale romanesti din lume si in curand la bordul liniilor aeriene. Publisherul nu intentioneaza sa scoata revista la tarabe, ci sa-si largeasca baza de abonati, printr-o campanie de abonare targetata. Dupa ce va lansa noul site al revistei, o parte din continut va fi contra cost, pe baza de abonament. Aceasta varianta va prinde mai ales in randul abonatilor din strainatate, care vor plati 90 de euro pentru abonamentul la varianta digitala, in comparatie cu 300 de euro, la varianta tiparita. Profitul companiei va ramane acelasi, sustine Avery, diferenta de cost fiind oricum redusa la cheltuielile cu posta, distributia si tiparirea.

In prezent, Business Review are o audienta estimata de 10.000 de cititori (nu poate fi masurata exact, din cauza revistelor gratuite din hoteluri si restaurante). Pana la sfarsitul lui 2010, Avery isi propune sa adune 15.000 de cititori ai editiei tiparite si 10.000 ai editiei online. “Credem ca online-ul va dubla, practic, numarul de cititori. Nu vedem audienta online ca ceva care ne va canibaliza editia print”.

In final, pe zona de evenimente, Avery aplica strategia back to basics: mic-dejunuri restranse cu grupuri de cititori, menite sa reconecteze revista la nucleul audientei sale. Li se adauga evenimentele clasice ale revistei, precum Business Review Forum si Business Review Investment Awards, dar si BR Club, unde se organizeaza intalniri de socializare pentru o comunitate de business exclusivista, de genul unei seri la Casino sau degustarea unor vinuri de colectie.

Urmand aceasta strategie, veniturile Business Review ar trebui sa reprezinte anul viitor circa 75% din volumele din 2008 (adica aproximativ 750.000 euro), iar in 2011 sa atinga din nou milionul de euro. “Nu va fi o recuperare rapida. Va fi o recuperare inceata si dureroasa. Pentru intreaga piata”, spune Avery.

Posibile achizitii incepand de anul viitor

Posibile achizitii incepand de anul viitorFostul partener din BMG nu se vede alaturi de un nou grup de presa in urmatorii doi ani. Crede ca piata asteapta acum sa-l vada cum opereaza in aceasta formula. “Daca va fi vorba despre construirea unui trust de presa, se va intampla in termenii nostri. Cred ca anul viitor vor exista multe oportunitati de achizitii, cine stie, s-ar putea sa ne mai adaugam un titlu”.

O alta varianta este lansarea unui nou titlu pe piata – neaparat din zona business. Dar nu va fi in nici un caz o noua licenta internationala, insista Avery. “Zilele licentelor straine s-au terminat. Cred asta cu putere. Cineva ca Dinu Patriciu ar putea cumpara Forbes. Dar nu cred ca a adus Forbes ca sa faca bani, ci pentru a-si creste statusul pe piata. Este, evident, un titlu foarte scump. Ne-am uitat si noi la Forbes, in urma cu 6-7-8 ani, sa-l aducem in Romania. Insa termenii si conditiile erau prea stricte si scumpe”.

In opinia lui Avery, publicatiile care vor functiona in viitor sunt cele dedicate unei anumite comunitati – poate fi o comunitate delimitata geografic, si aici se califica ziarele locale, sau o comunitate inchegata in jurul unor interese comune.

“Nu stiu cat de bine sunt servite comunitatile aici, in Romania. E o discutie generala. Noi planuim sa ne tinem de ceea ce stim sa facem cel mai bine: adica sa servim comunitatea pe care o cunoastem. Si o cunoastem mai bine decat oricine altcineva”, conchide Avery.