Piata de publicitate: Scaderi de 10-15%
Agentiile de interactive: Se asteapta miracole. Nu se vor intampla
PR-ul: Cine traieste din media relations se va reinventa sau va muri
Provocarea publishing-ului online: Absorbtia jurnalistilor din print
Provocarea TV-ului: Profitul
Provocarea printului: Supravietuirea
1 / 7

Piata de publicitate: Scaderi de 10-15%

La inceputul lui 2009, sefii agentiilor de media si publicitate inaintau estimari de scadere a pietei de pana la cel mult 25-30%. Realitatea s-a dovedit mai dura, piata de publicitate scazand cu circa 40%, pana la 350 milioane euro, aproape de nivelul din anul 2006. Acum, ei vorbesc despre o scadere a pietei de aproximativ 15%, care ar duce piata la nivelul din 2004.

Atunci ca si acum, provocarea agentiilor ramane sa castige lupta de convingere cu clientii lor, iar apoi sa le ofere campanii bune. „Cred ca motivul pentru care cei mai multi oameni din publicitate sunt in acest business este urmatorul: sa producem campanii spectaculoase pentru clientii nostri, care sa le aduca acestora rezultate pe masura. Aceasta a fost dintotdeauna principala provocare in industria noastra iar intr-un an complex ca 2010, acesta provocare va fi cu atat mai mare”, a declarat, pentru Wall-Street, Manuela Necula (foto), CEO Ogilvy Group.

Trendul de descrestere va continua si pentru ca 2009 nu a fost un an bun pentru majoritatea investitorilor in publicitate, la care se adauga instabilitatea poltiica si economica. „Nu exista motivatii clare pentru care bugetele ar creste”, spune Dana Bulat, managing director United Media.

Va creste insa presiunea pe care clientii o vor pune pe agentiile cu care lucreaza pentru a-si extinde market share-ul. Si isi vor dori asta fara sa scoata prea multi bani din buzunar, mai ales daca au de unde economisi.

„Au fost multe cazuri cand clientii au ales sa nu mai filmeze un spot nou. In loc sa investeaca 50.000 de euro intr-un spot nou au preferat sa ii investeaca in partea de cumparare de spatiu publicitar sau sa il taie de tot si sa foloseasca unele dintre spoturile mai vechi evident adaptat la cerintele de astazi ale pietei. Am vazut spoturi de acum trei, patru cinci ani si din fericire nu a fost si cazul clientilor nostri”, spune Cosmin Radoi, managing director al agentiei de publicitate Graffiti BBDO.

„Provocarea va fi in continuare sa convingem marketerii ca trebuie sa se lase pe mana noastra”, spune Adina Sorescu, managing partner The Secret Service. „De multe ori ei ne cer idei noi si curajoase care insa sa fie vechi (verificate de cineva macar) si safe (sigure)”.

Piata asteapta, insa, vremuri mai bune macar incepand din ultimul trimestru al anului. Adrian Tuluca, general manager Propaganda, vorbeste despre o usoara crestere de 10 - 15%, marcata nu atat de revirimentul economic romanesc cat de directia optimista in care se indreapta economia globala.

Estimari piata de media:

Dana Bulat, United Media: stagnare sau minus 10-20%. Sper sa nu fie o afirmatie optimista.

Cosmin Radoi, Graffiti BBDO: minus 15%

Sorin Popescu, Next Advertising: minus 10-15%, cel putin in primele 9 luni

Manuela Necula, Ogilvy Group: scenariul optimist – nivel comparabil cu 2009; scenariul realist – minus 10%

Adrian Tuluca, Propaganda: plus 10-15%

Estimari piata de creatie publicitara:


Manuela Necula, Ogilvy Group:
plus 5-10% in a doua jumatate a anului

Adina Sorescu, The Secret Service: cel putin la fel ca valoare, dar sper ca se va comunica mai mult

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri