Declinul
Greselile
Schimbarea la baza
Inovatia
Idei de la manageri I
Idei de la manageri II
3 / 7

Schimbarea la baza

"Noul model de business” pentru presa scrisa din Romania este de fapt aplicarea vechiului model de business, in care publicul e primordial, spune consultantul media Iulian Comanescu. Ceea ce ar insemna ca ziarele sa-si regandeasca filosofia si etica de business si sa renunte la interesele politico-economice.

Apoi ar trebui captati in redactii buni profesionisti si specialisti in resurse umane, care sunt ori pe cont propriu, ori someri, ori blocati prin diferite titluri muribunde. Nivelul de calitate al produsului jurnalistic ar putea fi ridicat prin investitii in instruirea ziaristilor.

In ultimul an, companiile de presa care au platit traininguri pentru angajati la Centrul pentru Jurnalism Independent se pot numara pe degetele unei singure maini, spune directoarea CJI, Ioana Avadani (foto). “Problema devine mai greu de inteles atunci cand oamenii care sunt interesati de participarea la cursuri sunt impiedicati (sau disuadati) de editorii lor sa vina. «Eu am nevoie de tine in redactie» este un argument des utilizat - am nevoie de tine asa cum esti, nu trebuie sa fii mai bun, nu vreau sa stii mai mult”.

Anual, CJI investeste in traininguri pentru jurnalisti sume apropiate de jumatate de milion de euro. Banii vin din zona non-profit si merg catre un sector economic care are centre de profit semnificative. “Intr-un fel, ma simt ca un Robin Hood pervers: iau de la saraci si dau la bogati”.

O sugestie mai pragmatica vine din partea agentiilor de media, cele care impart bugetele de publicitate intre diferitele canale si vehicule, si care au trimis spre presa scrisa cu 50% mai putini bani in 2009, adica circa 40 milioane euro. “Principala problema a produselor de presa este costul pe mie (CPM). Intr-o piata media in care televiziunea este foarte dezvoltata acest lucru nu poate duce decat la scaderea bugetelor de publicitate alocate print-ului. In plus, in piata este foarte incetatenita ideea ca «TV-ul vinde»", spune Nicu Laita, media director la Omnicom Media Group. Laita le sugereaza ziarelor sa-si ajusteze tarifele de publicitate in concordanta cu audienta reala raportata de BRAT si sa-si plaseze costul pe mie (CPM) sub cel al televiziunii.

Deocamdata, Omnicom estimeaza o scadere de 20% a investitiilor in print in 2010, investitii din care ziarele vor acapara intre 35 si 45% - un procent in scadere – restul revenind revistelor.

Mediaedge:cia are o previziune si mai dura: o scadere a bugetelor de print de cel putin 30%, pana la 30-35 milioane euro. Din care ziarele vor atrage pana la 20 milioane euro – adica aproape echivalentul pietei de publicitate online.

Imagine: Andreea Balaurea/Mediafax Foto

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri