Dai viata reala pe cea virtuala

Dai viata reala pe cea virtualaA facut primii pasi in blogosfera in aprilie 2008 cu Reporter Virtual, dupa 17 ani de presa. “Mai-iunie au fost cele mai grele luni pentru ca in acea perioada fusesem restructurat de la locul de munca (Romania libera, ziar pe care l-am actionat in judecata pentru desfacerea abuziva a contractului de munca si am castigat procesul dupa un an si trei luni), colegii au uitat ca am telefon si am cam fost parasit, mi-am rupt mana chiar cand lucram la un proiect de finantare european si a trebuit sa ma opresc. A fost greu pentru ca am incercat singur sa pornesc o afacere si s-a intamplat sa-mi rup mana dreapta cand imi era lumea mai draga”, povesteste Tiberiu Lovin.

El este unul din exemplele ca se poate trai din blogging in Romania. “Din pacate, inca este greu pentru cei mai multi. Citesc bloguri excelente (scrise si grafic) care au un trafic mic, pentru ca nu stiu sa se promoveze, iar autorii sunt dezamagiti. Probabil multe vor disparea”, sustine Lovin.

Primii bani din blogging i-a obtinut dupa doi ani. “S-ar fi putut si mai repede doar ca aveam un job si nu doream sa amestec borcanele. De exemplu am avut oferte in campanile electorale, dar le-am refuzat pe toate”, argumenteaza Lovin.

Cum ar putea reusi un blog sa fie principala sursa de venit? Munca multa, zilnica, promovare, calitate si un dram de noroc, vine si raspunsul.

“Sunt bloggeri care scriu despre viata lor. Ei nu vor avea cine stie ce succes daca nu sunt vedete, altfel de ce ne-am pierde vremea citind cum isi plimba X cainele sau Y face o ciorba de burta? Pot da si alte exemple despre cei pasionati de carti, care au facut valva cu lecturile urbane sau de Adi Haidean care gateste excelent si blogul sau are un succes spectaculos”, explica Tiberiu Lovin.

La prima vedere, reteta nu pare complicata, “dar dupa 16 ore de stat cu degetele pe tastatura si cand vezi anotimpurile cum se schimba doar de la geam, cred ca inseamna pe de alta parte renuntarea la buna parte din viata reala”. “Daca vrei sa ai succes in blogosfera, atunci cam asta se intampla. Dai viata reala pe cea virtuala”, subliniaza Lovin.

Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.


Blogul si traiul decent

Blogul si traiul decentDupa 4 ani in vanzari si 6 ani in supply chain si achizitii, Cristian Orgonas s-a lansat in 2008 in blogosfera cu Khris.ro, blog ce s-a transformat in august 2010 in Businessday.ro.

Optimist, Cristian Orgonas spune ca cei doi ani de criza financiara nu l-au afectat foarte mult, cu exceptia faptului ca portofoliul de actiuni pe care il detine la Bursa s-a devalorizat odata cu scaderea cotatiilor. In ceea ce priveste veniturile sale anuale, Orgonas se asteapta pentru 2010 la un trend ascendent fata de perioada 2008-2009 pe fondul unor eforturi incomparabil mai mari. Acesta vorbeste chiar de cresteri de 3-4 ori. In ceea ce priveste traficul, acesta a crescut cu aproximativ 10-20% comparativ cu anul trecut, potrivit lui Orgonas.

Blogul nu este singura sa sursa de venit si probabil ca nici nu va fi in urmatorii 2-3 ani, in conditiile in care sumele investite de companii in publicitatea pe bloguri sunt in continuare mici. Orgonas sustine in acest context ca in momentul in care vor exista macar 50 de bloguri scrise in limba romana capabile sa genereze din publicitate peste 1.000 de euro lunar, atunci vom putea discuta si despre bloggeri care traiesc din blogging.

Unul din efectele crizei financiare consta in cresterea numarului de bloguri economice, autorii lor ajungand sa fie destul de des citati in media traditionale - ziare si TV.

Pe de alta parte, companiile sunt ceva mai deschise ideii de a-si promova produsele pe bloguri, insa “mai avem un drum lung de parcurs pana sa ajungem la un nivel la care aceasta piata sa conteze din punctul de vedere al sumelor rulate”, observa Orgonas.

Evoluam sau disparem

Evoluam sau disparemAndrei Rosca are state vechi in zona antreprenoriatului, trecand treptat prin IT, publicitate, dezvoltare web, productie de sisteme audio si publishing online. Poate cel mai cunoscut proiect al sau este Bookblog, unul dintre cele mai apreciate bloguri de carti din Romania, parte a Pawnee Publishing - un grup de publishing online de nisa.

“Criza ne-a invatat multe lucruri. Din punct de vedere al organizarii am evoluat foarte mult. Am fost nevoiti sa evoluam ca sa nu disparem si ne-am descurcat foarte bine. Daca initial am avut probleme serioase fiindca o parte dintre clientii nostri au taiat bugetele de marketing, in ultimele 4-5 luni ne-am revenit destul de bine, ba chiar am reusit sa crestem cifra de afaceri peste cea de anul trecut”, spune Andrei Rosca.

Unul dintre cele mai dificile momente cu care s-a confruntat in cei doi ani de recesiune este strans legat de traiectoria descendenta a veniturilor si eforturile facute pentru a reechilibra situatia.

“Am vazut multe companii care odata cu inceperea crizei financiare au ales sa taie bugetele de marketing. Din punctul meu de vedere, este cea mai mare greseala pe care o poti face. Fiindca marketingul si in special vanzarile ar trebui sa fie considerate investitii, iar ele sunt vazute ca fiind cheltuieli”, considera antreprenorul.

Crede intr-o maturizare a bloggerilor cu o experienta de 2-3 ani in spate atat in privinta scrisului, cat si a modului de interactiune, fapt ce reflecta aprecierea statutului pe care l-au castigat - acela de oameni care au un public si ii pot influenta pe altii.

Lumea e mai degraba crizata, decat in criza

Lumea e mai degraba crizata, decat in crizaDe trei ani scrie aproape zilnic pe Manafu.blogspot.com, blog personal ce acopera subiecte din media, Internet, advertising, blogging, tehnologie. Este in acelasi timp managing partener Evensys si fondatorul agentiei de comunicare Prodigy.

Pot spune ca sunt norocos. Sunt implicat in mai multe proiecte si per ansamblu nu am simtit o scadere fata de anii anteriori. Evident am simtit scaderi in bugetele gestionate traditional, insa am compensat cu mai multe proiecte si atragerea de noi parteneri. Nu am crescut la fel de mult cat as fi reusit in timpuri linistite si de abundenta. Dar per ansamblu am fost norocos si m-am concentrat sa nu pierd teren foarte mult!”, explica Cristian Manafu.

I-a luat ceva timp sa isi dea seama la inceput de criza financiara ca lumea e mai degraba “crizata” decat “in criza” si ca depinde de el sa puna anumite lucruri la punct pentru a realiza proiectele propuse, isi aminteste Manafu despre cel mai dificil moment din cei doi ani de recesiune.

Una dintre tendintele care au marcat blogosfera romaneasca in aceasta perioada a fost boom-ul social media. Twitter si Facebook consuma din ce in ce mai mult timp si atrag oameni noi, unii fosti bloggeri. “In general insa, bloggerii cu recunoastere sunt tot acolo, iar blogul este considerat in continuare drept campion al social media. Pe de alta parte, au crescut blogurile specializate, lucru care se vede si in ZeList si celebritatile media cu blog au crescut si ele in audienta”, puncteaza Manafu.

O alta tendinta ar fi data de aparitia “pro-bloggerilor”, persoane care isi genereaza venitul principal din blogul personal. “Nu sunt foarte multi, dupa cum e si normal. Sumele nu sunt impresionante, insa cel mai adesea asigura un salariu de invidiat de multi”, afirma Cristian Manafu.

In cazul sau, veniturile generate de blog sunt complementare activitatilor de zi cu zi. “Pot spune ca sunt in crestere. Si traficul creste, insa nu a fost niciodata un lucru important. Mai importanta e audienta la care ajungi si interactiunea pe care o generezi. Fac destul de multe lucruri interesante ca sa imi doresc sa raman doar cu blogul!”, conchide Manafu.

Venituri din blog vs. libertate editoriala

Venituri din blog vs. libertate editorialaPentru Iulian Comanescu, unul dintre cei mai cunoscuti si activi analisti media din Romania si proprietarul Comanescu.ro, criza financiara a inceput in vara anului 2008. Pe cat de brusc si-a facut simtita prezenta, pe atat de repede a si trecut, astfel incat in primavara lui 2009, s-a trezit surmenat de munca. “Ma bazam pe timpul liber dat de criza ca sa-mi scriu cartea «Cum sa devii un Nimeni». Au venit insa felurite deal-uri la mine si a trebuit sa-mi vad si de afaceri si de carte. Pana la urma au iesit amandoua foarte bine”, isi aminteste zambind Comanescu.

Pentru el blogul personal nu reprezinta neaparat o sursa de venit, cat un instrument de brand, care il ajuta in gasirea clientilor, dincolo de divertisment si delectare. Sumele obtinute din blog nu au depasit cateva mii de euro pe an, iar Comanescu sustine ca nu intentioneaza sa le majoreze, cel putin nu in “detrimentul libertatii editoriale”.

A incheiat in urma cu aproximativ 2 ani un contract cu regia ARBOinteractive, facand aceasta mutare mai mult pentru a separa foarte clar editorialul de publicitate, dupa modelul media clasice, decat “sa ma umplu de bani din bannere”, explica Iulian Comanescu. “In general, la ce vad in piata, pot spune ca blogurile au iesit din subteran si mai capata, din cand in cand, firimituri de bugete. E drept ca de prin 2009 s-ar putea sa avem si o miscare in sens contrar, in care entuziasmul 2.0 a inceput sa piara”, declara analistul media.

In materie de publicitate, 2010 a fost “cam praful de pe toba”, declara franc Iulian Comanescu. In plus, traficul a avut la un moment dat o tendinta descendenta, insa luna iunie a adus o schimbare. Comanescu.HotNews.ro s-a transformat in Comanescu.ro, mizand pe informatii postate mai rar, insa mai consistente, diferite de stiri. “Stirile aduceau trafic, dar ma pozitionau ca jurnalist sau blogger, ori eu nu mai sunt asa ceva, in sensul ca nu castig bani in mod semnificativ din scris, de prin 2006, de cand mi-am facut firma de consultanta, analize si continut”, spune Comanescu.

La nivel personal, blogul a fost o poarta de iesire din zona productiei clasice de continut, dupa o experienta de peste 15 ani de media clasice. Blogul ar putea deveni o sursa de venituri singulara doar peste cativa ani, si eventual pe un cu totul alt proiect.

Nici macar televiziunile de nisa nu fac bani adevarati in Romania, ce sa mai vorbim de online-ul de nisa? Mi-aduc aminte ca prin 2007 i-am propus lui Ioan Margarit, de la HotNews.ro, sa facem un site de media, ceva asemanator cu ceea ce avea sa fie, peste vreun an, Paginademedia.ro a lui Petrisor Obae. Margarit n-a fost deloc incantat de idee, la vremea respectiva n-am inteles de ce, dar ulterior i-am dat dreptate: nu sunt bani sau nu sunt bani suficienti pentru asa ceva. Nu ma intelegeti gresit, cred ca pe bloguri se poate trai in Romania, undeva, la 10-20.000 de euro pe an poate, daca ai talent, creier si energie, ceea ce e bine. E un mediu stimulativ si sunt sume stimulative pentru oamenii tineri, de sub 30 de ani, care gasesc o poarta de intrare in ceva apropiat de jurnalism”, considera Iulian Comanescu.

Credit foto: Paul Diaconu