Dealul cu FunDeal

Dealul cu FunDealRoberto Lazarov, fiul cunoscutului producator de televiziune Valeriu Lazarov, a devenit de cateva luni antreprenor full time in Romania. A lansat in septembrie site-ul de reduceri si cupoane FunDeal si are alte doua proiecte online planificate pentru vara lui 2011. Spera sa anunte curand primele companii spaniole, italiene si portugheze care vor intra in Romania prin buticul sau de fuziuni si achizitii, FGB Asesores, si sa primeasca actele pentru a-si lansa proiectele de energie fotovoltaica in Romania si Grecia.

Pana acum, lucrurile au mers mai bine decat se astepta. “FunDeal s-a lansat in septembrie si, sincer sa fiu, am fost incredibil de surprins cu cat de bine a mers. Stiam ca o sa fie un business interesant, dar a fost acceptat foarte repede”, spune Lazarov. Modelul de business, foarte popular in ultimii ani in intreaga lume, presupune ca site-ul sa publice in fiecare zi o oferta cu reduceri mari, de pana la 90%, pentru servicii ale saloanelor de infrumusetare, bilete la cinema, restaurante sau reduceri la branduri de imbracaminte sau bijuterii. Oferta se activeaza dupa ce un numar de utilizatori prestabilit cumpara cuponul, pe care il pot folosi pe baza de rezervare intr-o anumita perioada de timp. Pe piata romaneasca functioneaza dupa acest model site-uri precum GoldenDeals, Kuponiada, Zumzi si e-redus.

Oferta de lansare a FunDeal a fost un bilet la cinematograful Movieplex, plus popcorn, la un leu. S-au cumparat 11.700 de vouchere. Proiectul a atras rapid atentia a patru potentiali investitori, spune Lazarov: un fond de investitii american, o companie chineza, una israeliana si una germana.

FunDeal face parte din grupul Kolektiva, care detine site-uri similare in Croatia, Bulgaria, Serbia si Slovenia, urmand sa se extinda si in Macedonia in 15 decembrie. Toate proiectele au fost fondate de Roberto Lazarov impreuna cu doi investitori europeni: Stefan Glaenzer, cel care a pus bazele serviciului muzical global last.fm, si Michael Brehm, fondatorul celei mai mari retele sociale din Germania, studiVZ.net

Pana la urma, in actionariatul grupului a intrat reteaua germana Rebate Networks, care detine site-uri de cupoane in 29 de tari de pe trei continente, si in dezvoltarea careia sunt implicati aceiasi Glaenzer si Brehm.

Roberto Lazarov nu inainteaza o cifra a tranzactiei: “A fost un deal diferit pentru fiecare tara. E o structura complicata”. Cert e ca intrarea Rebate Networks in actionariatul FunDeal va presupune investitii de cel putin 1 milion de euro anul viitor, aditionale bugetului pentru lansare, care a fost de 500.000 de euro.

“Acesta nu e un business de low investment. Si asta e una dintre greselile care se vad de la inceput: ai un business, il pui in Internet si gata, creste singur, daca ai doi-trei oameni buni, merge. Noi suntem in momentul de fata deja 14 persoane, inca angajam, pana la sfarsitul anului vom fi 26”, spune Lazarov. “Clientul devine din ce in ce mai scump, in fiecare zi costul de achizitie a unui client nou creste si o sa vina un moment in care e prea scump pentru orice competitor fara un buget foarte mare sa mentina clientii”.

In afara de un buget solid de investitii, afilierea la Rebate Networks presupune si accesul la software specializat si schimburi de experienta cu antreprenorii din alte tari.

Segmentul pe care activeaza FunDeal se anunta tot mai aglomerat si mai interesant pentru companiile mari din strainatate. Lazarov crede ca o parte dintre proiectele mici, care nu vor beneficia de investitii puternice sau suportul unui grup mare, se vor inchide in urmatoarele luni. Cu toate astea, e semn bun. “In 2010, cand toata lumea zice ca nu merge nimic, ca totul e in scadere, vedem o mica piata, un mic business, o nisa in care exista o crestere puternica”.

Feeling-ul pentru Romania trebuie sa fie pozitiv. Asta e momentul de investit

Feeling-ul pentru Romania trebuie sa fie pozitiv. Asta e momentul de investitUn alt business din portofoliul lui Roberto Lazarov e buticul de M&A (consultanta in fuziuni si achizitii) FGB Asesores. Aici, tanarul lucreaza cu Pablo Garcia Berdoy, fost ambasador al Spaniei in Romania, si cu Jaime Fuster, cel care a contribuit la extinderea casei de avocatura spaniole Garrigues in tarile din regiune.

FGB Asesores ofera consultanta firmelor din Spania, Italia si Portugalia care vor sa se extinda in Romania si in prezent lucreaza la doua-trei dealuri care ar putea fi anuntate anul viitor. “Noi credem ca pentru 2011 a crescut foarte mult interesul de investitii al firmelor straine in Romania. Avem destul de multe firme spaniole, italiene care nu mai au unde sa creasca in Spania, in Portugalia sau in Italia. Si se intreaba: unde pot sa cresc? Unde va fi crestere economica in 5 ani?”

Companiile straine cu care discuta Lazarov sunt interesate de businessuri de servicii, productie, de investitii in fabrici si in media. Au incredere ca Romania va fi o tara cu crestere puternica in anii urmatori.

“Eu cred ca «feeling-ul» pentru Romania trebuie sa fie pozitiv. Asta e momentul de investit, acum nu prea sunt achizitii pe piata, preturile sunt scazute si piata nu se misca asa de repede. Ai timp sa intri, sa inveti ce se intampla, sa schimbi ce vrei sa schimbi si sa fii pregatit pentru urmatorul val de crestere”, spune Lazarov.

Un alt business pe care Lazarov vrea sa-l porneasca anul viitor este legat de energia regenerabila. “E un vis: proiecte mici de energie fotovoltaica in Romania”. Lucreaza impreuna cu o firma de inginerie din Spania care va oferi servicii tehnice, de instalare, proiectare si constructie de parcuri fotovoltaice. Tarile luate in vizor sunt Romania si Grecia. Pana acum, au facut analizele, masuratorile si au stabilit locatiile potrivite pentru amplasarea parcurilor si asteapta eliberarea actelor pentru a putea dezvolta parcurile.

Alte proiecte? “Daca mai deschid ceva ma paraseste prietena”, glumeste Lazarov. “Nu am timp sa ajung acasa, sa dorm, sa plec la birou din nou”.

In general, tanarul crede ca pentru un antreprenor e important sa isi gaseasca echipe dedicate care, de la un moment dat, sa poata dezvolta singure proiectele. “Sa poti sa transmiti o idee oamenilor, tot ce e greu sa-l faci usor, sa nu incerci sa deschizi gura prea mare si sa mananci prea mult in acelasi timp, sa stii sa iei bucata cu bucata, sa pui totul in linie si sa ai o strategie clara de dezvoltare. Ce vrei in urmatoarele 6 luni, 3 luni. Si mereu, la fiecare doua saptamani sa poti sa readaptezi in functie de ce s-a intamplat in ultima saptamana si sa-ti modifici visul”.

Romania e un mediu potrivit pentru a lansa afaceri, spune Lazarov. Costurile cu salariile sunt ridicate, insa sistemul fiscal este mai prietenos cu antreprenorii fata de alte tari din vestul Europei. Mediul politic e la fel de instabil ca in Spania si Italia, insa presa romaneasca e prea politizata. “Nu vad probleme in Romania atat de mari, nu vad ca e sfarsitul lumii, n-as fi aici daca n-as vedea ca exista posibilitati. Cred ca Romania are posibilitati enorme, are capacitate de dezvoltare enorma, sunt multe businessuri bine facute pana acum”.

Televiziunea poate fi matematica, politica sau arta

Televiziunea poate fi matematica, politica sau artaCat despre pasiunea celebrului sau tata, Valeriu Lazarov (decedat in august 2009), care a schimbat fata televiziunii romanesti in anii ’90, prin productii precum “Surprize, surprize”, “Din dragoste” sau “Iarta-ma”, reusind sa devina la fel de cunoscut si in Italia si Spania, Roberto Lazarov e mai retinut. Sergio, fratele stabilit in Spania, este cel care se ocupa de business-ul de productie de televiziune.

“Fratele meu Sergio vine din ce in ce mai des in Romania sa vada ce se intampla, sa discute. Are foarte multe proiecte in Spania. Insa nu vedem sa fie momentul potrivit sa faci un «big production» in Romania. Piata de publicitate e inca foarte mica. Discutam si speram ca in toamna lui 2011 o sa fie momentul in care sa putem lansa ceva”, spune Roberto Lazarov.

Cat despre lansarea a cel putin patru posturi de televiziune anul viitor (postul generalist la RCS&RDS, Adevarul TV, Romania Ta si Zeus TV), Lazarov se arata sceptic cu privire la calitatea productiilor pe care noile televiziuni le-ar putea difuza, in conditiile unei piete care functioneaza pe costuri reduse.

“Televiziunea poate sa fie matematica – cat costa ora de productie, ce venituri am pe o ora de publicitate. Sunt pe profit, am o televiziune, sunt fericit. Televiziunea poate sa fie o arma politica, o platforma politica. Televiziunea poate sa fie arta, dedicatie - fac televiziune pentru ca imi place. Tatal meu mereu a fost a treia varianta. El facea televiziune pur si simplu pentru ca iubea televiziunea. Ii placea spectacolul, se simtea bine. Nu o percepea ca pe un business, nu o facea cu interesul sa trimita un mesaj anume. Pur si simplu voia sa arate cel mai bine, sa fie cel mai bun show pe care l-a facut”, spune Lazarov.

Fratii Lazarov promit sa pastreze linia tatalui lor si sa nu faca programe de televiziune in Romania doar pentru ca au posibilitatea sa castige sume mici de bani. “Daca nu vom produce in viitor, asta e. Doar daca vom putea face ceva pentru ca ne place, pentru ca e interesant, sa facem un pariu impreuna cu o televiziune, cu un program care aduce ceva in plus in grila”.