Cele mai frecvente greseli in relatia companie-site

Cele mai frecvente greseli in relatia companie-siteO greseala destul de frecventa este folosirea cliseelor de genul “Caciulita de Mos Craciun” aplicata peste logo sau a fulgilor de zapada care se misca peste intregul site, considera Mihai Vulpie (foto), web designer al agentiei BrandTailors. La aceasta se adauga transformarea intregului site intr-un “mic brad impodobit” cu diverese elemente grafice, care nu au, in majoritatea cazurilor, nicio legatura cu stilul vizual al brandului companiei care detine site-ul.

La randul sau, Calin Buzea, director general MRM Worldwide Romania, considera ca firmele acorda prea putina atentie design-ului profesionist al site-ului, uzabilitatii si tehnologiei folosite.

Razvan Dumitru, art director InternetCorp., subliniaza printre cele mai frecvente greseli lipsa unui acces facil la informatia relevanta, inadaptarea la cerintele tehnice moderne si inexistenta carligului de retail.

“Lipsa de acces facil la informatia relevanta este data de un raport intre «ce» si «cat». Ce caut si in cat timp accesez. In momentul in care site-ul nu anticipeaza nevoile informative generice ale publicului virtual va fi doar imagine si continut irelevant. Inexistenta carligului de retail este un ingredient ignorat de multi clienti. Chiar daca am acces rapid la ce caut printr-un site perfect adaptat cerintelor tehnice moderne, odata satisfacuta intentionalitatea se termina si conexiunea cu site-ul respectiv. Ce ma determina sa revin?”, afirma Dumitru.

Totodata, Doina Radicof, account manager GreenPixel, considera ca firmele se gandesc strict la cum arata site-ul lor corporate, uitand de functionalitate si abuzand de clisee. “Uita sa ia in considerare ce isi doreste utilizatorul care intra pe site”, spune oficialul GreenPixel.

Ce trebuie sa iei in considerare inainte de reconstructia site-ului pentru Sarbatori

Ce trebuie sa iei in considerare inainte de reconstructia site-ului pentru SarbatoriPotrivit lui Razvan Dumitru (foto), “daca prea multe «luminite» de marca imbraca look-ul site-ului, consumatorul nu va putea focaliza eficient”.

Orice look de Sarbatori se adapteaza tematic, nu se schimba. Altfel, se risca perceptia deformata si/sau eronata a brandului. In plus, daca un brand si un client se intalnesc de Sarbatori si isi dau fiecare unul altuia un obiect (brand-ul – produs/serviciu, clientul - bani) amandoi vor pleca acasa doar cu obiectul tranzactiei. Dar daca un brand si un client se intalnesc de Sarbatori si isi daruiesc unul altuia si o idee, amandoi vor pleca acasa cu o conexiune. Si orice conexiune (mai ales de sarbatori datorita incarcaturii emotiv-spirituale) devine un pod de comunicare si in restul anului”, completeaza Dumitru.

Recomandarea BrandTailors este de a se gestiona atent imaginea unui brand in fiecare moment si de a se acorda atentie sporita mediului online, unde lucrurile sunt mereu in miscare si efervescente. “Un alt aspect necesar a fi luat in considerare este analiza si minimizarea impactului unei schimbari asupra functionarii site-ului. Totodata, nu trebuie neglijat impactul vizual, in cazul unor schimbari. Aceste ultime doua aspecte amintite afecteaza in mod direct, imediat si vizibil vanzarile companiei”, spune Ionut Militaru, acount executive BrandTailors.

Constructia sau reconstructia unui site special pentru perioada Sarbatorilor trebuie sa tina cont in primul rand de obiectivele unei astfel de decizii, adauga Calin Buzea. Ele pot varia de la cresterea vizibilitatii produsului sau serviciului promovat pana la cresterea vanzarilor.

De asemenea, sunt importante si resursele de care dispune compania respectiva pentru indeplinirea acestor obiective. “Mai departe este treaba agentiei, ea trebuie sa coreleze cu succes obiectivele si resursele astfel incat rezultatul sa fie relevant pentru companie”, afirma Buzea.

La randul lor, reprezentantii Senior Interactive declara ca trebuie avut in vedere si in ce masura se potriveste acest “look” nou de Sarbatori brand-ului sau serviciilor pe care le repezinta o companie.

“Degeaba ai un website care arata bine daca nu isi serveste scopurilor. De exemplu, daca lucrezi business-to-business probabil ca ar fi inutil sa aduci modificari website-ului in perioada sarbatorilor. In schimb, daca vinzi produse unor persoane fizice si stii ca vanzarile cresc in perioada sarbatorilor un aspect «holiday-friendly» este mai mult decat binevenit", afirma oficialii Senior Interactive.

Cat costa un site de Sarbatori si ce companii intra in joc

Cat costa un site de Sarbatori si ce companii intra in jocCompaniile care, de regula, fac aceste schimbari sunt cele de tip business to consumer (cele care se adreseaza consumatorului). Primele care adopta ”ajustari de sarbatori” sunt magazinele online. Acest lucru se intampla odata cu ajustarea ofertei de produse si a preturilor pentru perioada Sarbatorilor de iarna. Cu ajustari ceva mai directe vin companiile ale caror activitati online constau in crearea si cultivarea comunitatilor pe website-urile proprii, considera Ionut Militaru (foto).

“In mediul business to business, adoptarea acestei «sezonalitati» vizuale este inoportuna, deoarece de obicei in aceasta categorie activitatea scade destul de mult la finalul anului; mai mult decat atat, o astfel de abordare poate fi daunatoare imaginii companiei”, mai spune Militaru.

Reconstructia site-ului corporate pentru Sarbatori este o practica intalnita si in cazul companiilor din industriile bunurilor de larg consum, retail, domeniul hotelier, practic toti cei care conteaza pe vanzari mari in aceasta perioada, spune Calin Buzea.

Cat costa un site de Sarbatori?

Ionut Militaru, BrandTailors: In majoritatea cazurilor, modificarile vizuale au amploare scazuta, drept urmare costurile sunt mici, deoarece implica doar cateva ore de design si cateva ore de programare. Astfel, bugetul pentru asemenea schimbari nu este nici pe departe ridicat, vorbim, de fapt, de un buget minim sau chiar solutii in-house, daca este cazul. Dar nici daca serviciul este externalizat nu putem vorbi de costuri semnificative.

Calin Buzea, MRM Worldwide Romania: In functie de obiectivele si resursele angajate intr-un astfel de proiect, precum si de dimensiunea transformarii prin care se trece, costul poate incepe de la cateva sute de euro si poate ajunge pana la multe mii de euro.

Senior Interactive: Costurile depind de cat de mare este compania si cat de mari sunt schimbarile. Daca pui o caciulita de Mos Craciun pe logo costurile sunt minime; daca alegi sa “impodobesti” tot website-ul, sa faci si niste bannere tematice si sa dai si niste newslettere “de sarbatori” vei avea, evident, costuri mult mai mari.

Razvan Dumitru, InternetCorp: Daca ne referim strict la transformarea virtuala atunci costurile sunt repartizate in functie de tipul de resurse implicate. “Coafura de lux virtuala” poate ajunge si pana la 5.000 de euro, presupunand adaptarea pentru orice forma de comunicare online a identitatii de brand, pentru algoritmii reducerilor de pret, lichidarile de stoc, promotiile si concursurile care se vor realiza.

Doina Radicof, GreenPixel: Depinde ce transformare se vrea. Daca se alege o clasica ninsoare pe site sau o caciulita de Mos Craciun pe logo, costurile sunt minime, poate chiar inexistente. Insa daca vorbim intr-adevar de un proiect de sarbatori, atunci costurile vor varia in functie de complexitatea proiectului - dar si impactul va fi pe masura.

Sfaturi practice

Sfaturi practiceMihai Vulpie, BrandTailors:
-Nu modificati aspectul unui website doar din dorinta de a-l alinia tendintelor momentului (este un sfat valabil pentru orice perioada, nu doar pentru sarbatorile de iarna).
-Incercati sa nu cadeti in plasa cursei de impodobire a site-urilor cu ocazia Craciunului, daca nu aveti un fundament serios.
-Cantariti bine alternativele (mini-site-uri, sectiuni speciale etc.) si adaptati-le nevoilor de comunicare ale companiei.
-Aflati ce asteptari au vizitatorii de la site-ul dvs. inainte sa luati o decizie si construiti-va strategia pe nevoia de a comunica mesajul pe care vreti sa il transmiteti.
-Deseori, este de ajuns un simplu paragraf de text, dublat de o felicitare virtuala sau de un element grafic discret, pentru a transmite gandurile bune de sarbatori prin intermediul site-ului dvs. Sau puteti apela la ajutorul unei campanii prin email, simpla, eficienta si categoric remarcata si cu rezultate pozitive.

Calin Buzea (foto), MRM Worldwide Romania
: Sa nu abuzeze de rosu si sa foloseasca copywriteri inspirati!

Senior Interactive:
-Sa nu exagereze
-Sa respecte personalitatea brandului atunci cand se hotarasc sa faca astfel de “schimbari de look”.
-Sa incerce sa isi personalizeze mesajul

Doina Radicof, GreenPixel
: Cel mai important sfat ar fi sa comunice oamenilor creativi brieful integral, mentionand ce vor sa obtina mai degraba decat ce s-au gandit ei sa implementeze pe site. Asa poate o sa vedem si pe site-urile din .ro mai multe proiecte faine si mai putini fulgi de zapada pe background (sau peste continut).

Razvan Dumitru, InternetCorp:
-“Hectarele brandului” sa fie ingrijite si in zonele limitrofe. Un site ingrijit doar in portiunile care fac obiectul sarbatorilor va genera neincredere restul anului;
-Atentia nu se capteaza prin abuz, ci prin uz de adaptare a identitatii de brand;
-Interesul acordat virtual de consumator este mai scazut decat cel real, deci site-ul trebuie sa garanteze prin oferta evitarea aglomeratiei tipica sarbatorilor;
-Dorinta brandurilor de sarbatori de a fi omniprezente prin micro-siteuri si retele sociale tip Facebook si Twitter poate duce la omninepasare;
-Actiunea cea mai utila a unui site de sarbatori pentru brand este agregarea de feedback din partea consumatorilor.