Un pic de scadere si apoi un pic de crestere
Dilema 1: Va depasi online-ul printul?
Dilema 2: Mai are TV-ul loc de crestere?
Dilema 3: Cat de puternici vor deveni Facebook, Google si Yahoo pe piata romaneasca?
1 / 5

Un pic de scadere si apoi un pic de crestere

Sefii agentiilor de media incep noul an intr-o stare de incertitudine legata de modul in care va evolua piata in 2011. “2010 a fost un an dificil pentru advertiseri si in consecinta as spune ca ma astept la o atitudine precauta pentru prima jumatate a anului 2011, cu ceva mai mult optimism in a doua parte a anului”, spune Steve Dallas (foto), managing director al agentiei Initiative.

Opinia generala e ca in prima jumatate a anului investitiile in publicitate vor scadea usor, urmand sa revina pe o panta ascendenta din al doilea semestru. Explicatia e ca, pentru moment, piata de media urmeaza trendul din ultimul trimestru al lui 2010, cand scaderile au fost semnificative fata de perioada similara a lui 2009, de 10-20%, spune Bogdan Prajisteanu, director general al MEC Romania.

Per total, piata romaneasca de publicitate a atins valoarea de 308 milioane euro in 2010, in scadere cu circa 9% fata de anul precedent, potrivit anuarului Media Fact Book. Asta dupa ce in 2009 piata a fost ajustata cu inca 38%, ca urmare a taierilor bugetelor de marketing operate de marile companii, care s-au confruntat la randul lor cu o scadere a consumului. Fata de anul de varf 2008, cand valoarea pietei a urcat pana la 540 milioane de euro, cei doi ani de criza au redus investitiile totale in publicitate cu mai bine de 40%, aducand piata sub nivelul din 2006. Dupa un astfel de bilant sumbru, e greu ca oamenii de media sa revina la estimarile optimiste de dinainte de criza financiara.

“Putem insa spera la o valoare a pietei de media in 2011 similara cu cea din 2010 sau chiar la o crestere minima cu 1-2%, crestere ce poate fi generata de online si TV. Acest optimism va putea fi validat doar in cazul in care previziunile economice din 2011 vor confirma trendul pozitiv anticipat iar consumul se va dezgheta in a doua parte a anului”, adauga Prajisteanu.

Atitudinea rezervata a managerilor de agentii e confirmata de investitorii in publicitate (advertiseri): “2011 va fi un an dificil pentru Romania ca tara, pentru romani ca utilizatori si consumatori asa ca nu e nici o supriza: companiile vor continua sa fie la fel de precaute ca anul trecut”, spune Dora Strezova, director de marketing Danone Romania, unul dintre cei mai mari investitori in publicitate pe segmentul bunurilor de larg consum. “Cu toate acestea, investitii substantiale vor fi facute deoarece chiar si in criza companiile au nevoie sa-si comunice actiunile, inovatiile si promotiile. Asa ca nu ma astept la scaderi semnificative ale investitiilor in marketing, mai ales in FMCG”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri