1. Idei mai jucause

1. Idei mai jucauseTraversam o perioada cand banii investiti de companii in comunicare sunt atent numarati iar rezultatele trebuie sa atinga sau sa depaseasca obiectivele de marketing. Ideile eficiente ale viitorului au cateva caracteristici, pe care James Miller, prezent la Bucuresti ca presedinte al festivalului de publicitate Effie, le-a enumerat in cadrul unui seminar la sediul International Advertising Association.

1. Idei mai jucause. Jocul ii incurajeaza pe consumatori sa se implice si genereaza optimism. Miller da exemplul brandului de bauturi Innocent, care i-a provocat pe consumatori sa tricoteze caciulite pentru sticlele de suc. Pentru fiecare sticla cu caciulita vanduta, compania dona 25 de pence unei organizatii pentru persoane in varsta din Marea Britanie. Un alt exemplu este un joc online creat de Monopoly, cu strazi si orase reale. Jocul a fost accesat de 6,5 milioane de oameni la nivel global, constituind o buna metoda de promovare a variantei clasice.

2. Idei care ajuta

2. Idei care ajutaComunicarea ar trebui perceputa de catre consumatori ca ceva care ii ajuta sa-si rezolve problemele. De exemplu, compania BestBuy a folosit reteaua de microblogging Twitter pentru a crea un birou de suport virtual. Consumatorii isi scriu acolo problemele si intrebarile si primesc raspunsuri in timp real de la angajatii companiei.

3. Idei care presupun participare

3. Idei care presupun participareNike Run, maratonul organizat de producatorul de echipamente sportive, care aduna anual doar in Londra 10.000 de participanti, sau Snickers Urbania, evenimentul originar rusesc dedicat culturii urbane, sunt exemple de marketing participativ.

4. Idei care aduc raspunsuri.

4. Idei care aduc raspunsuri.Comunicarea ar trebui sa tina seama de reactiile consumatorilor la produse si de schimbarile prin care acestia trec. Sa le ofere raspunsuri. In Statele Unite, Hyundai a lansat un program prin care promitea sa returneze banii oricarui comparator care isi va pierde locul de munca timp de 12 luni de la achizitionarea masinii, ca raspuns la teama americanilor de a face achizitii din cauza insecuritatii locului de munca. Un exemplu haios este cel al companiei EA Games, producatorea jocului Tiger Woods. Dupa ce a vazut pe YouTube ca un utilizator descoperise o defectiune a jocului, prin faptul ca Tiger Woods putea sa mearga pe apa, a realizat un filmulet de raspuns in care adevaratul Tiger chiar merge pe apa.

5. Idei care presupun colaborare si individualizare

5. Idei care presupun colaborare si individualizareCompania Mars din Marea Britanie, producatorul bomboanelor M&M’s, realizeaza bomboane personalizate. Utilizatorii pot sa-si creeze mesajul pe site, sa-si aleaga ambalajul, iar bomboanele le vor fi expediate.

6. Idei generoase

6. Idei generoaseCompaniile trebuie sa arate ca sunt dispuse sa ofere ceva de la ele, nu doar ca vor sa te convinga sa dai banii pe produsele lor. In Marea Britanie, operatorul de telecomunicatii Orange organizeaza un concert la care aduce artisti celebri si la care nu vinde bilete. Le ofera celor care sunt dispusi sa munceasca pentru ele. Astfel, pentru 5 ore de munca in folosul comunitatii consumatorii primesc cate un bilet la concert.

In ziua alegerilor din Statele Unite, Starbucks a promis ca da o cafea gratis tuturor celor care au votat in ziua respectiva, ca manifest de a sustine dreptul civic la vot. Chiar daca initial compania se astepta ca demersul sa ii aduca cheltuieli mari, cei care au venit sa-si ridice cafeaua gratis au mai cumparat de regula cate o prajitura, astfel ca vanzarile per total au crescut.

7. Dedica-te unui lucru mai mare decat brandul tau

7. Dedica-te unui lucru mai mare decat brandul tauPe langa cele 6 caracteristici ale ideilor eficiente, James Miller a vorbit si despre 4 actiuni prin care acestea pot fi realizate:

Prima dintre ele: Dedica-te unui lucru mai mare decat brandul tau. Scopul nobil este o misiune care depaseste brandul dar pleaca din ADN-ul acestuia. De exemplu Pedigree a initiat un program de adoptii de caini, promovand adaposturile de caini fara stapan. Iar Dove, prin cunoscuta sa campanie care promoveaza frumusetea naturala, a pus sub semnul intrebarii stereotipurile de frumusete, independent de produsele pe care le vinde.

8. Fa lucruri despre care merita sa se vorbeasca

8. Fa lucruri despre care merita sa se vorbeascaIdeea e sa folosesti actiuni de marketing capabile sa genereze singure PR. Povestile transmise prin publicitate sa fie indeajuns de puternice incat sa faca lumea sa vorbeasca despre ele. De exemplu, reclama Snickers de la Superbowl, in care un personaj care joaca rugby se transforma in Betty White pentru ca ii e foame, a generat zeci de zile de discutii in media si pe retele sociale, intrand in discutie la cele mai mari show-uri de divertisment din Statele Unite, precum Oprah sau Late Show.

9. Creeaza produse care isi fac singure marketingul

9. Creeaza produse care isi fac singure marketingulBurger King se descurca foarte bine sa faca asta, spune Miller, dand exemplul hamburgerilor ciudati lansati de lantul de fast food, cum a fost hamburgerul de 100 de lire sau hamburgerul-gigant. Aceste produse nu au fost lansate ca sa faca vanzari, ci pentru ca lumea si presa sa vorbeasca despre ele, deci implicit despre Burger King.

10. Colaboreaza. Colaboreaza. Colaboreaza

10. Colaboreaza. Colaboreaza. ColaboreazaCu consumatorii, pentru a-ti imbunatati produsele si serviciile, asa cum face Starbucks, care are un site dedicat sugestiilor de la consumatori. Compania raspunde la fiecare idee in parte si promite ca o va implementa sau explica de ce nu o poate face, dupa caz. Brandurile ar trebui sa colaboreze cu alte branduri, cu guru, cu analisti de date, cu specialisti in stiinte neurologice. Cu oricine ar putea oferi brandului ceva in plus, ceva diferit.

“Viitorul apartine celor putini dintre noi care isi doresc inca sa se murdareasca pe maini muncind”, a spus Miller. Chiar daca traversam o perioada dificila, in care clientii sunt mai precauti, publicitatea inovativa va reusi sa diferentieze produsul pe piata si sa fie, bineinteles, eficienta.