Lectia 1 - Principalele avantaje ale Google AdWords

Lectia 1 - Principalele avantaje ale Google AdWords“AdWords Competitor Monitor & Research” urmareste activitatea a 6.400 de site-uri dintre care 6.200 sunt cu extensia .ro si monitorizeaza 815.000 de expresii (cuvinte cheie). Din expresiile monitorizate, pentru 75.000 au fost gasite anunturi Google AdWords. Rezultatul studiului arata ca in acest moment domeniile cele mai frecvente din care fac parte companiile care au reclama prin Google AdWords sunt: amenajarea casei, cadouri si produse pentru femei, credite, servicii si produse pentru afaceri, sanatate/medicina (dentisti/cosmetica).

Marius Lazarescu (foto), CEO-ul Today's si expert certificat Google AdWords, declara ca unul din principalele avantaje ale Google AdWords il reprezinta rezultatele vizibile rapid, o campanie putand fi configurata in 1-2 zile. In plus, poti avea in vedere un portofoliu de cuvinte-cheie aproape nelimitat pentru care sa fii prezent in prima pagina Google.

Alte avantaje ale Google AdWords mai jos:

• Poti testa foarte usor elemente din campanie pentru a aduce imbunatatiri – ai posibilitatea de a testa anunturi text si grafice, intervale orare in care sa apara campania dar si regiuni geografice
• Urmaresti usor rezultatele: cereri de oferte, vanzari dar si vizite pe site
• Poti masura rapid rata de conversie (rata de transformare a utilizatorilor in clienti) si poti lua decizii rapide privind optimizarea ei
• Unul din cele mai eficiente medii pentru bugete mici

Potrivit lui Lazarescu, multinationalele sunt dispuse sa aloce pana la 30% din bugetul de online campaniilor AdWords, in timp ce start-up-urile si companiile mici pot aloca 50% sau chiar 100% din bugetul de marketing.

Spre comparatie, in Polonia se aloca aproximativ 26% din bugetul de online (circa 346 milioane de euro/an) campaniilor de tipul SEM (search engine marketing), conform IAB Polonia.

Piata locala ar putea inregistra un ritm anual de crestere de 20-30%, urmand trendul unor tari din regiune precum Ungaria sau Polonia.

Lectia 2 - Costurile unei campanii Google AdWords

Lectia 2 - Costurile unei campanii Google AdWordsBugetul unei campanii poate fi stabilit in functie de recomandarile Google si poate porni de la cativa euro, pana la peste 20.000 de euro pe luna, spune Marius Lazarescu. Acesta recomanda ca o campanie AdWords sa aiba un buget de minim 500 de euro pe luna, iar in stabilirea sumei sa se tina cont de numarul de advertiseri prezenti in Google pentru aceleasi cuvinte cheie (concurenta), volumul de cautari efectuat de utilizatori, sezonalitatea afacerii si zona de deservire (ex: Bucuresti vs. restul tarii).

"Pentru a estima bugetul optim dar si rezultatele in termeni de vanzari/generare de prospecti, am creat un calculator dedicat. Calculatorul estimeaza rezultatele unei campanii AdWords pentru mai multe tipuri de industrii si foloseste indicatori intalniti de noi pe parcursul ultimului an, in piata din Romania (costuri pe click, rate de conversie, rate de click), Un calcul intalnit frecvent in industrie este de a calcula costul de generare a unui client si de a-l raporta la profitul mediu dar si la costurile celorlalte medii; astfel se poate evidentia foarte rapid ca Google AdWords este un instrument eficient pentru campaniile de vanzari directe", explica Lazarescu.

Potrivit acestuia, unul din lucrurile importante, dar de care nu tin cont advertiserii, este acela ca poti face profit chiar daca costul de achizitie al clientului este mai mare decat profitul pe care il realizezi la acea tranzactie. Astfel, multi advertiseri omit sa calculeze ClientLifetimeValue (valoarea generata de client pe termen lung) care, in masura in care exista si un program de fidelizare asociat, poate fi destul de consistent. "Trebuie doar sa iti faci calculele corect si sa ai rabdare", spune oficialul Today's.

Totodata, alocarea de catre client a unui procent mai mare din buget pentru acest tip de promovare ar putea fi determinata de o mai buna masurare a rezultatelor si un focus pe ROI-ul ridicat al acestui instrument. "Daca arati unui client ca la fiecare 1.000 de euro investiti are profit de cel putin 1.000 euro (break even), cred ca il poti convinge sa inceapa sau sa isi mareasca bugetul pentru o campanie AdWords.Se simte lipsa studiilor de caz si a exemplelor de succes", adauga Lazarescu.



Lectia 3 - Cum alegi perioada optima pentru campanie

Lectia 3 - Cum alegi perioada optima pentru campanieAcum. Sau mai bine zis, cu cat mai repede cu atat mai bine. Daca este vorba de o afacere sezoniera atunci este recomandat startul cu o luna - o luna si jumatate inainte de sezon, altfel, campania se poate derula tot anul, spune Marius Lazarescu.

Pentru a ajunge in fruntea Google in 2 zile este suficient sa configurezi bine o campanie AdWords si sa iti doresti sa joci suficient de agresi, este de parere CEO-ul Today's. "Daca pentru cuvintele cheie alese de tine exista deja concurenta (>5-6 concurenti) atunci va trebui sa fii pregatit sa platesti mai mult pentru fiecare click; totodata o campanie bine configurata, cu anunturi relevante va avea o rata de click mai buna si astfel, datorita faptului ca Google apreciaza acest criteriu calitativ, vei puncta mai bine", completeaza Lazarescu.

Lectia 4 - De ce depinde rata de succes

Lectia 4 - De ce depinde rata de succesRata de succes depinde de mai multi factori:

Cat de bine a fost setata campania – au fost targetate computere sau si dispozitive mobile? Acestea din urma au o rata de conversie mai scazuta. A fost setata corect locatia geografica? Daca produsele vandute de tine se gasesc numai in cateva orase poate e ineficient ca anuntul tau sa fie disponibil unei audiente nationale

Care este relevanta anunturilor si a cuvintelor cheie in raport cu cautarile efectuate de utilizatori: daca atragi prea multe cautari informationale vs tranzactionale probabil ca nu vrei face prea multe vanzari. De exemplu cautarile de tipul “contraindicatii pastile de slabit” vs. “oferta pastile de slabit". Din prima cautare probabil nu vei vinde aproape niciun produs in vreme ce la a doua e posibil sa ai o rata de conversie peste medie intrucat utilizatorul este real interesat de achizitie. Ai exclus cuvinte cheie care ar face cautarile sa fie complet irelevante? (de ex. cuvantul “gratuit” daca vrei sa vinzi software sau “autocar” daca vinzi excursii cu transport prin avion inclus)

Cat de atragator este mesajul sau bannerul folosit? Sunt campanii in care trebuie sa te concentrezi sa “vinzi” insa poti sa cazi usor in capcana de a genera prea multe click-uri ce nu se transforma in vanzari. O varianta de mijloc poate fi o solutie buna, in care anuntul tau sa prezinte elemente specifice vanzarii, cum ar fi pretul.

Cat de optimizata este pagina in care trimiti traficul generat de Google AdWords: contine o chemare la actiune? Sunt explicate toate detaliile astfel incat decizia de cumparare/contactare sa se ia online? Oferi garantii? Exista pareri pozitive ale altor cumparatori? Este optimizat traseul de trimitere a comenzii astfel incat sa nu petreci prea mult timp completand formulare?


Lectia 5 - Cum faci fata competitiei

Lectia 5 - Cum faci fata competitieiPot fi aplicate reguli similare de marketing cu mediul traditional: cum atragi vizitatori in magazinul tau daca pe aceeasi strada sunt si alte magazine similare?

Te diferentiezi: prezinta beneficiile si atributele ce fac ca produsele/serviciile tale sa fie diferite fata de ale concurentei; nu prezenta doar produsul, spune despre transportul gratuit, personalul prietenos, anii de experienta, garantia ta unica, numarul de clienti multumiti

Joci tare: poti sa adaugi un plus la vanzari daca prezinti promotii, chiar si pentru sume mai mici; concurenta ta nu o face asa ca ai un plus

Esti vizibil: te pozitionezi pe unul din cele 3 locuri din partea stanga (intr-o pagina google adwords sunt 3 sloturi adwords in stanga si 8 in dreapta, in total 11, mai multe decat numarul de rezultate organice-10); astfel, rata de click pe anuntul tau poate fi chiar si de 15-18% fata de 2-6% pentru o pozitionare in partea dreapta.

Lectia 6 - Greseli ce trebuie evitate

Lectia 6 - Greseli ce trebuie evitateAnul acesta Today's a desfasurat peste 50 de audituri de campanii Adwords. Cele mai frecvente trei greseli pe care le-a gasit au fost urmatoarele:

Lipsa masurarii: desi in mediul online poti sa masori mult mai precis impactul unor campanii fata de mediile traditionale iar in plus, AdWords iti pune la dispozitie un instrument integrat, doar 65% din siteurile auditate de noi isi masurau rezultatele in termeni de vanzari/generare de prospecti (conversii). In plus, aproape nimeni nu masura conversiile telefonice, ce ocupa in Romania in randul magazinelor online o rata de 20-60% din totalul conversiilor.

Lipsa testarii: AdWords iti permite testarea pentru multe elemente, de la anunt pana la formatul grupurilor de anunturi si cuvinte cheie insa o mare parte din campaniile auditate nu desfasurau astfel de teste ci erau mai degraba in regim “set and forget”

Neincluderea de cuvinte cheie negative: cuvintele cheie negative pot astupa multe “robinete” prin care se consuma bugetul alocat; exemplu de cuvinte cheie negative: “second hand” intr-o campanie a unui dealer auto, “gratuit”/”free” intr-o campanie a unui producator de software, “jante brasov” intr-o campanie a unui magazin offline de accesorii auto din Bucuresti