10. Antena 1-RCS cumpara drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1 pentru o suma record

10. Antena 1-RCS cumpara drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1 pentru o suma recordIn martie 2008, intr-o perioada in care piata de media parea ca va creste la nesfarsit, consortiul format din Antena 1 – RCS a licitat 85 milioane de euro, plus TVA (adica 102 mil. euro), pentru drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1, in perioada 2008-2011.

Dupa castigarea licitatiei, trustul Intact a lansat GSP TV in iulie 2008, iar un an mai tarziu RCS&RDS a lansat canalul Digi Sport. Cele doua posturi de televiziune, impreuna cu Antena 1, au transmis in toata aceasta perioada meciurile Ligii 1.

Chiar daca ratingurile Ligii 1 au fost sub asteptari, iar piata de publicitate a fost lovita de criza, Liga Profesionista de Fotbal a refuzat o renegociere a contractului.

9. Se lanseaza televiziunea digitala. Operatorii de cablu isi fac posturi TV

9. Se lanseaza televiziunea digitala. Operatorii de cablu isi fac posturi TVIn noiembrie 2004, compania Focus Sat a fost primul operator care a lansat servicii de televiziune digitala prin satelit (DTH - Direct To Home), compania fiind achizitionata de operatorul de cablu TV UPC Romania, in 2005.

Televiziunea digitala se adresa in special locuitorilor din zonele neacoperite de reteaua de cablu TV.

RCS&RDS a lansat serviciul DigiTV in decembrie 2004, Digital Cable System a introdus platforma Max TV in iunie 2005, DTH Television Group a lansat Boom TV in aprilie 2006, iar Romtelecom a lansat Dolce in noiembrie 2006.

La sfarsitul lui iunie anul acesta in Romania erau 2,26 milioane abonati ai serviciilor de televiziune digitala prin satelit.

Treptat operatorii de televiziune prin cablu si-au lansat canale de televiziune, care emit in retele proprii. Astfel, RCS&RDS a lansat in 2009 posturile de televiziune Digi Sport si Digi Sport Plus iar anul acesta, in decembrie, postul de televiziune generalist Zece TV. Pe de alta parte, Romtelecom a lansat in septembrie anul acesta Dolce Sport si a obtinut licentele pentru alte trei posturi de televiziune. Iar DTH Television Grup opereaza prin platforma Boom TV zece canale proprii de televiziune, specializate pe filme, muzica si sport.

8. Ringier pierde teren pe piata romaneasca

8. Ringier pierde teren pe piata romaneascaGrupul elvetian de presa Ringier a intrat in Romania in 1992, cand a lansat saptamanalul economic Capital. Compania a devenit in cativa ani numarul unu pe piata presei scrise, dupa ce a cumparat sau lansat titluri precum Evenimentul zilei, Libertatea, ProSport, Unica, TV Mania si Compact.

Insa in ultimii doi ani, Romania a devenit cea mai dificila dintre pietele in care opereaza grupul Ringier. Cu pierderi de 13,6 milioane euro in 2009, elvetienii au inceput sa bata spre retragere: au inchis ziarul gratuit Compact si revista Diva si au vandut anul acesta Evenimentul zilei si Capital lui Bobby Paunescu, managerul B1 TV.

Din noiembrie, Ringier Romania are un nou manager, Mihnea Vasiliu. Acesta a declarat, la preluarea noii functii, ca nu a venit sa puna lacatul pe usa Ringier.

7. Intra in Romania grupurile internationale de media News Corporation, ProSiebenSat.1 si Dogan Media

7. Intra in Romania grupurile internationale de media News Corporation, ProSiebenSat.1 si Dogan MediaPe langa grupul Central European Media Enterprises (CME), care este actionar al Pro TV inca din 1995, in ultimul deceniu au intrat pe piata romaneasca alte trei grupuri internationale de media. Astfel, in 2004 gigantul News Corporation fondat de Rupert Murdoch a cumparat 12,5% din actiunile postului de televiziune B1. Pe piata romaneasca, News Corp mai e prezenta prin compania de publicitate OOH News Outdoor.

In 2007, grupul media german ProSiebenSat.1 a intrat in Romania prin achizitia SBS Broadcasting, compania care detine Prima TV, Kiss TV, Kiss FM si Magic FM. Postul de televiziune Prima TV, fondat de Cristian Burci, fusese cumparat anterior de catre SBS Broadcasting, prin doua tranzactii succesive ce au avut loc in anii 2001 si 2005.

Tot in 2007 s-a lansat Kanal D, detinut de cel mai mare trust media din Turcia, Dogan Holding. In actionariatul Kanal D se mai afla si Ringier Romania, cu un pachet de 25%. In prezent se poarta discutii pentru vanzarea unei participatii din Kanal D.

6. Ziarele pierd cititori

6. Ziarele pierd cititoriJurnalisti cu experienta isi mai amintesc vremurile cand existau ziare cu tiraje de 1 milion de exemplare pe zi. Astazi, cel mai vandut ziar quality, Adevarul, vinde mai putin de 100.000 de exemplare per editie. In ultimii 10 ani vanzarile ziarelor au scazut incet dar sigur, pe masura ce online-ul s-a dezvoltat.

Cateva exemple: Evenimentul Zilei vindea in 2001 circa 100.000 exemplare per editie. In 2010 vinde 20.000. Romania Libera a ajuns de la 70.000 de exemplare, in2002, la 40.000, in 2010; Adevarul de la 140.000 (2001) la sub 100.000 de exemplare (2010), in ciuda investitiilor masive facute de Dinu Patriciu in ultimii ani.

Dincolo de scaderea “naturala” a tirajelor, printul a fost puternic afectat de criza financiara, care a pus lacat peste mai multe titluri. Dar despre asta, intr-un slide urmator.

5. Online-ul creste

5. Online-ul cresteUltimii zece ani au insemnat nasterea si cresterea presei online romanesti. In 2000 s-a lansat iMedia, unul dintre primii publisheri online, din portofoliul caruia fac parte site-uri precum eva.ro, cinemagia.ro si automarket.ro. Active Soft, Vodanet, Netbridge Development si Acasa Media sunt alte nume ce amintesc de inceputul publishingului online autohton.

Revistapresei.ro, lansata in 2000, devine Hotnews.ro in 2004. In toamna lui 2004 se lanseaza primul site al Internet Corp, 9AM.ro, urmat in ianuarie 2005 de Wall-Street.ro.

Internetul a intrat si in atentia marilor grupuri de presa, care si-au lansat divizii specializate: MediaPro Interactiv – divizia de online a Publimedia (devenita ulterior Apropo Media) si F5 - divizia de online a Grupului Realitatea-Catavencu (reintegrata anul acesta in Realitatea Media).

Internetul si-a facut loc si in planurile de investitii media ale marilor advertiseri, piata de publicitate online atingand nivelul record de 10 milioane de euro in primul semestru al lui 2010.

4. Criza injumatateste piata de publicitate

4. Criza injumatateste piata de publicitatePiata de publicitate a crescut constant in prima jumatate a deceniului. In 2003, primul an in care agentia Initiative a calculat valoarea totala a pietei de publicitate, in cadrul studiul Media Fact Book, cifra era de 179 milioane de euro. Valoarea a crescut constant: 216 milioane de euro in 2004, 277 milioane de euro in 2005, 369 milioane de euro in 2006, 482 milioane de euro in 2007 si 540 milioane de euro in 2008.

In 2009, primul an de criza, piata s-a prabusit la 339 milioane de euro, sub nivelul din 2006. Estimarea pentru anul acesta este de 308 milioane de euro.

Scaderea pietei s-a tradus in concedieri masive la toate companiile media si in titluri inchise (Cotidianul, Gardianul, Ziua si Business Standard sunt doar cateva exemple). Peste 6.000 de jurnalisti au fost concediati incepand cu toamna lui 2008.

3. Adrian Sarbu urca treptat in managementul CME, pana la pozitia de presedinte si CEO

3. Adrian Sarbu urca treptat in managementul CME, pana la pozitia de presedinte si CEOAnul acesta Adrian Sarbu, fondatorul Pro TV, a iesit complet din actionariatul companiei de televiziune pe care a fondat-o, la 15 ani dupa ce a vandut primele procente din Pro TV catre grupul Central European Media Enterprises. Anul trecut, Sarbu a vandut aceluiasi cumparator divizia Media Pro Entertainment, care include studiourile de la Buftea.

De-a lungul ultimilor ani, Sarbu a urcat treptat in managementul grupului Central European Media Enterprises, ocupand pe rand functiile de COO, apoi CEO si presedinte al grupului. In prezent, Adrian Sarbu este romanul cu cea mai inalta functie intr-o institutie media internationala.

2. Dinu Patriciu cumpara Adevarul

2. Dinu Patriciu cumpara AdevarulIn iulie 2006, omul de afaceri Dinu Patriciu a cumparat, prin Rompetrol Holding, pachetul majoritar de actiuni ale Societatii Adevarul, de la Ana Maria Tinu. Prin preluarea Adevarul, Patriciu si-a propus sa construiasca cea mai puternica forta in presa scrisa romaneasca. Zeci de milioane de euro au fost investiti in cumpararea ziarului Averea si repozitionarea lui in Click; lansarea revistelor Foreign Policy si Forbes Romania; lansarea cotidianului gratuit Adevarul de Seara; lansarea librariilor Adevarul; promovare pe toate canalele media.

Urmatoarea miscare importanta a trustului lui Patriciu va fi lansarea, anul viitor a televiziunii Adevarul TV, care deocamdata emite online.

1. Sorin Ovidiu Vantu cumpara Realitatea TV

1. Sorin Ovidiu Vantu cumpara Realitatea TVUna dintre miscarile care au influentat cel mai puternic piata de media a ultimilor ani a fost cumpararea, de catre Sorin Ovidiu Vantu, a postului de televiziune Realitatea TV, in aprilie 2004. Au urmat preluarea Academia Catavencu, a ziarului Cotidianul, lansarea de reviste si de noi posturi de televiziune (The Money Channel, Romantica), precum si infiintarea agentiei de presa NewsIn.

Una dintre cele mai puternice lovituri incasate de piata de media a venit tot la trustul lui Vantu: in 2009, omul de afaceri a hotarat sa-si inchida toate operatiunile de presa scrisa, inclusiv ziarele Cotidianul si Business Standard. Revistele din portofoliu au fost vandute catre manageri. Realitatea Media a suportat valuri succesive de concedieri si reduceri de salarii.

Anul acesta, drepturile de management ale Realitatea Media au fost preluate de compania Asesoft, care s-a angajat sa investeasca 75 milioane euro in businessul media, in urmatorii 5 ani.