12 Iunie 2008

Exista o piata pentru entuziasmul digi-interactivilor?



In ultimele luni, mai multe agentii mari de publicitate si-au lansat divizii digitale, care isi fac loc pe o piata populata de agentii interactive mai vechi. Cu totii incearca sa-si convinga clientii sa investeasca intr-o piata ale carei estimari variaza puternic: de la 18 la 35 de milioane de euro.

Diferenta de aproximativ 17 milioane de euro este atribuita creatiei online. Daca piata de media poate fi cuantificata mai usor – in 2007, bugetele de publicitate investite in online au insumat 8,5 milioane de euro, suma asteptata sa creasca pana la 15 milioane, anul acesta – estimarile pietei de creatie online variaza intre trei si 20 de milioane de euro. Cum se explica diferenta?

“E o discutie acerba acum – eu am propriile estimari (ochiometrice ce-i drept), insa incep prin a defini ce inseamna pentru mine creatie: toate serviciile legate de proiecte online, precum creatie si programare de bannere, site-uri, bloguri, newslettere etc. Deci nu doar creatia legata strict de media online (adica bannere, landing pages), ci tot”, spune Radu Ionescu, managing partner al agentiei digitale Kinetco. Acest “tot” se ridica, in 2008, la 20 de milioane de euro. Cu tot cu piata de media, publicitatea online valoreaza 35 de milioane, in estimarea lui Ionescu.

O suma ceva mai mica inainteaza Mugur Patrascu, managing partner iLeo, divizia digitala a agentiei Leo Burnett. “Cred ca valoarea pietei de creatie si implementare la noi este cel putin egala cu valoarea pietei de media. Si cum in 2008 o sa avem cam 15 milioane euro cheltuiti pe media, cred ca valoarea totala este undeva in jurul a 30 de milioane”. Cristian Pantazi, head of eLowe, divizia digitala a agentiei Lowe & Partners, inainteaza o cifra totala de 18-20 de milioane de euro, din care creatia online reprezinta doar trei milioane.

Lipsa unor studii care sa fixeze niste date clare e semnul unei piete tinere, unde raportul cerere-oferta inca variaza. Explicatia ar fi, potrivit lui Pantazi, faptul ca atat clientii cat si agentiile de publicitate sustin digitalul fara a-i aloca insa un buget adecvat. Astfel, media traditionale raman favoritele in materie de comunicare publicitara, iar cererea si oferta de servicii alternative se echilibreaza greu.

Cu toate acestea, cererea de servicii interactive a fost indeajuns de mare in ultimul an pentru a determina agentii ca Leo Burnett, Zenith Media si Lowe & Partners sa-si lanseze divizii digitale. Mugur Patrascu vede relatia dintre clienti si agentiile interactive din prisma unei “cereri latente”, care trebuie educata si stimulata prin generarea de proiecte atractive in online. Agentiile depun inca eforturi pentru a-si convinge clientii sa aloce bugete pentru campanii exclusiv online sau pentru integrarea acestui mediu in campaniile mari.

“Nu este simplu sa convingi clientii sa investeasca in aceste zile pe online. Dar este mult mai simplu decat acum doi ani”, spune Patrascu. iLeo a fost lansat la sfarsitul lui 2006, cand Leo Burnett a ales sa investeasca intr-un mediu in care, la acea ora, era greu sa devii profitabil. “De altfel, inceputul a fost greu si destul de frustrant. Faceam atunci cam doua prezentari importante pe saptamana pentru a lua contact cu clientii agentiei si a prezenta in alta perspectiva posibilitatile si oportunitatile pe acest mediu”, spune Patrascu.

La sfarsitul lui 2007, iLeo inregistra o cifra de afaceri de 350.000 de euro, insa cu un profit foarte aproape de zero. Pentru anul acesta, agentia estimeaza dublarea cifrei de afaceri si trecerea pe un usor profit. iLeo se prezinta ca o agentie full service pe interactiv, care construieste campanii de brand in online, ofera solutii de comunitati virtuale, CRM online, permission marketing etc.

Cei mai importanti clienti ai agentiei sunt InBev, GE Money, Autoitalia, P& G, Strauss, Baneasa Shopping City, Danone, Prigat – majoritatea prezenti si in portofoliul altor agentii ale grupului Leo Burnett. “Ca si mod de lucru, este evident ca raspundem la toate cererile venite din partea grupului si integram comunicarea interactiva in campaniile mari, dar suntem invitati si la pitch-uri independente, in marea lor majoritate cu miza numai pe online”, spune Patrascu.

O alta divizie care a preluat clientii agentiei-mama este eLowe. Lansata in urma cu cinci luni, agentia a integrat in portofoliul sau toate proiectele Lowe & Partners in materie de comunicare alternativa. eLowe ofera solutii online integrate: de la site-uri la platforme integrate mobile dar, spre deosebire de iLeo, nu cumpara spatiu media, acest serviciu fiind oferit de catre departamentul New Media al agentiei Initiative.

Inflatia de agentii interactive ale companiilor mari de publicitate s-ar putea traduce, pentru jucatorii independenti, in scaderea portofoliului de clienti. “Clientii agentiei mama vor fi invitati sa foloseasca serviciile interactive ale puiului interactiv din grup”, spune Eleodor Ghenoiu, Communication Director al agentiei interactive independente Senior Interactive. Ghenoiu crede insa ca e greu sa cresti de la zero o echipa de oameni capabili sa livreze rezultate imediate si campanii de amploare. “Daca un client va primi de la altcineva mai putin decat putem oferi noi, asta ne va crea o oportunitate de business”.

Senior Interactive, agentie interactiva full-service, s-a desprins in 2007 de divizia web a Senior Software, in urma unui proces de rebranding. In acesti doi ani, agentia a dezvoltat proiecte pentru branduri ca Gazeta Sporturilor, Golden Brau, Marlboro, Sunsilk. Senior Interactive a realizat o cifra de afaceri de 517.000 de euro in 2007 si estimeaza o crestere de pana la 1,4 milioane de euro anul acesta.

Si pentru Webstyler, agentie interactiva full-service, cifra de afaceri va depasi un million de euro. Webstyler a fost infiintata in 2000, cand oferea servicii de web design. Intre timp, si-a marit paleta de servicii si a inceput sa atraga client mari, ca Altex, Coca-Cola, Nokia sau Ford. Potrivit lui Bogdan Nitu, director general Webstyler, tendintele anului in promovarea online sunt campaniile UGC (bazate pe continut generat de utilizatori) si campaniile pe bloguri.

Pe o piata tanara, angajatii agentiilor interactive studiaza campanii si strategii din strainatate pentru a acumula cunostinte . Participa la festivaluri si seminarii si, in cazul diviziilor agentiilor de publicitate, folosesc know-how-ul retelei-mama. “Restul e o chestie de a invata din succesele si greselile proprii. De aceea este important in momentul actual in Romania sa faci cat mai multe lucruri pe online, sa lucrezi intens. E singura cale de a evolua si de a creste constant”, spune Mugur Patrascu.



Citeste si