19 Iunie 2008

De ce e Romania o piata interesanta pentru Aegis Group



Achizitionarea Tempo Media, anuntata la inceputul lui mai, a fost primul pas al grupului britanic Aegis pentru consolidarea prezentei pe piata media din Romania. Urmeaza rebranding-ul Tempo Media, care isi va schimba denumirea in Vizeum, infiintarea unei agentii digitale si numirea unui country manager: pe Dragos Grigoriu.

Inainte de achizitionarea Tempo Media, Aegis Group era prezent in Romania prin agentia de media Carat si prin compania de cercetare de piata Synovate. La nivel global, afacerile Aegis se impart intre media si cercetare de piata. Aegis Media, compania care aduce 60% din venituri si 80% din profiturile grupului, detine patru branduri: Carat, agentie de media de origine franceza, Isobar, o retea digitala globala, Posterscope, specializat in cumpararea de spatiu outdoor, si Vizeum, un brand media de linia a doua.

“Voiam sa crestem. Urmaream sa cumparam Tempo de mult timp si am decis ca achizitia Tempo Media ne-ar crea un avantaj semnificativ pe piata”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Robert Lerwill, CEO Aegis Group (foto). In urmatoarea perioada, Tempo Media va trece printr-un proces de rebranding si va fi integrata retelei Vizeum.

“Vom transforma Tempo Media in Vizeum. Si o vom tine separat de Carat. Atunci cand ai doua agentii, se stabilesc diferite relatii intre ele dar vrem sa le tinem separate. Vizeum e o agentie majora de linia a doua, are multi clienti locali. Tempo se va potrivi bine in reteaua Vizeum”, a spus CEO-ul Aegis Group.

Pasul urmator pentru grupul Aegis este intarirea prezentei in zona de interactiv. Lerwill ia in considerare cumpararea unei agentii interactive din Romania, dar sustine ca nu a gasit inca o agentie care sa corespnda tuturor criteriilor sale. O alternativa mult mai probabila este infiintarea unei divizii locale a Isobar, cu ajutorul unor specialisti din retea care vor fi trimisi in Romania. Isobar, cea mai mare retea digitala din lume, este prezenta in 38 de tari si aduce 25% din veniturile Aegis Media.

Deocamdata, Tempo Media va colabora cu Tempo Advertising pentru servicii de creatie digitala, spune Robert Lerwill.

Businessul Aegis are o structura bipolara: “Media aduce 60% din venituri si 80% din profit. Synovate aduce 40% din venituri si 20% din profituri. Asta pentru ca modelul de business in cercetarea de piata e putin diferit. E un business cu margini de profit mai mici”, spune Lerwill. In consecinta, dezvoltarea grupului Aegis se va realiza in directia media.

Un business cu margini de profit constante

Cu afaceri in peste 80 de tari si cu patru branduri de media, grupul Aegis are un sistem de management bine pus la punct. Atat Aegis Media cat si Synovate au propria lor structura regionala. Fiecare tara in care Aegis Media e prezenta are un country manager, responsabil de profitabilitatea fiecaruia dintre brandurile de media. Exista si o structura pe orizontala, cladita pe fiecare retea in parte: Carat, Vizeum, Posterscope si Isobar.

“Dar cred ca suntem atat de profitabili pentru stakeholder-ii nostri deoarece country head-ul Aegis Media gestioneaza tot ce se intampla”, a spus Lerwill. Si Romania va avea in curand un country manager Aegis, in persoana lui Dragos Grigoriu, seful Tempo Media.

Aegis Media isi propune sa devina unul din cei mai mari jucatori de pe piata media din Romania. La nivel global, grupul Aegis a inregistrat venituri de doua miliarde de dolari anul trecut. In primul trimestru al acestui an, Aegis a crescut organic (excluzand achizitiile si diferentele de schimb ale cursului valutar) cu 8,3% - o crestere mai mare decat cresterea pietei sau decat cresterea principalilor competitori – WPP, Publicis, Interpublic, Omnicom.

Odata cu aprecierea veniturilor, cresc si cheltuielile business-ului, insa managerii retelei trebuie sa se asigure ca marja de profit ramane constanta. “Daca cresterea veniturilor nu acopera cresterea cheltuielilor, vom reduce baza de costuri. Cea mai mare cheltuiala a noastra, dupa spatiile media pe care le cumparam, sunt oamenii (Aegis Group are circa 14.000 de angajati – n.r.). Pierdem unul din trei oameni in fiecare an. Daca pierzi unul din trei oameni in fiecare an, si vrei sa-ti reduci costurile, pur si simplu nu ii inlocuiesti pe toti”, spune Robert Lerwill.

O alta modalitate de crestere a profitului este eficientizarea prin folosirea tehnologiilor de ultima ora. Aegis investeste in prezent in unelte si software de ultima generatie. Atunci cand investitiile se vor finaliza, Lerwill spera la o crestere puternica a veniturilor si profiturilor.

Focalizati pe media

Spre deosebire de principalii sai competitori – WPP, Publicis, Interpublic – Aegis nu detine divizii de creatie traditionala, PR sau design. Focalizarea pe media face parte din strategia companiei, care nu intentioneaza sa-si largeasca activitatea si spre alte domenii.

“Cu 20 de ani in urma, agentiile de creatie erau cele respectate si comentate de toata lumea. Acum agentiile media sunt cele aflate in lumina reflectoarelor, prin valoarea adaugata pe care o ofera. Ele inteleg consumatorul si cladesc campanii prin combinarea mai multor discipline – telefonie mobila, Internet, televiziune, reviste – si gasesc cea mai eficienta cale de a comunica.

Noi asta am facut dintotdeauna. Nu am facut nicicand creatie traditionala. Nu am avut o agentie-sora creativa, care sa ne impuna anumite directii. Nu au existat suspiciuni in randul clientilor cum ca le-am da sfaturi interesate si am vrea sa-i impingem spre agentia creativa care face parte din grupul nostru. Cred ca acesta e unul din punctele noastre forte”, spune Lerwill.

In cadrul media, cea mai puternica directie de dezvoltare a grupului Aegis este digitalul. “La nivel global, 8-9% din piata e digitalul. Tot la nivel global, 25% din afacerile Aegis Media provin din digital. Deci suntem deja de trei ori mai mari in digital decat piata. Digitalul va creste anul acesta cu 3-5% in Marea Britanie. Suntem bine plasati, avem clienti hotarati sa investeasca in digital”.

Afaceri in Europa de Est

Saptamana trecuta, Aegis a cumparat agentia digitala AdWatch din Rusia, pe care o va transforma in Isobar. Compania e prezenta si pe pietele din Ungaria si Polonia si intentioneaza sa cumpere o agentie in Slovacia.

“Lucrul bun la Europa de Est e ca, pe masura ce oamenii devin mai prosperi si au mai multi bani de cheltuit, vor o relatie cu brandurile. Cateodata sunt si branduri locale, dar de cele mai multe ori sunt branduri occidentale, cu care noi avem experienta de lucru. Iar piata de aici creste mai repede decat in tarile dezvoltate. E bine sa asisti la aceasta crestere”, a spus Robert Lerwill.



Citeste si