19 Iunie 2008

Vlad Popa: Microsoft, Google si Yahoo



Incercarea Microsoft de a prelua Yahoo a fost puternic mediatizata, dar care sunt jucatorii si care este miza?

Miza jocului
Este, fara indoiala, dominarea web-ului. Sunt 4 servicii principale care deservesc comunitatea web.

Poarta de intrare. Browser-ul web care asigura navigarea pe internet. Microsoft isi vede amenintata pozitia de monopol a programului sau Internet Explorer in fata Firefox – Mozilla.

Postasul. Clientul de mail web based asigura accesul la posta electronica prin intermediul unui site:ex. Yahoo Mail - Yahoo, Gmail - Google, Live Mail – Microsoft (spre deosebire de clientul de mail descktop based unde accesul se face prin intermediul unui program care se instaleaza pe calculator: Ex. Outlook - Microsoft, Thunderbird – Mozilla ). Leader-ul pe accest segment este Yahoo Mail, dar si Gmail si Live Mail-ul (fostul Hotmail) au pozitii puternice.

Telefonul fara fir. Aplicatia de chat este, in general, folosita ca aplicatie instalata pe calculator, dar poate fi accesata si cu ajutorul unui site – in special clientul de mail web based. Toti cei trei jucatori au o aplicatie dedicata Yahoo Messenger - Yahoo, Live Messenger (fostul MSN Messenger) – Microsoft, Gtalk – Google. In general comunicarea se face in mod text, dar au si suport pentru voce (aici existand un alt leader, Skype-ul care este specializat pe voce). Pentru partea de text, leader este Yahoo, dar Microsoft este foarte aproape (in unele tari depasind Yahoo).

Ghiseul de informatii. Motorul de cautare folosit pentru gasirea site-urilor care contin informatiile de interes pentru utilizator. Aici Google detine de departe monopolul.

Serviciile se pot promova intre ele: un client de mail isi promoveaza clientul de chat, un browser promoveaza un anumit motor de cautare, un client de chat promoveaza un motor de cautare etc. In afara de browsere, restul de 3 servicii sunt monetizate direct, cel mai profitabil fiind, pana acum, motorul de cautare.

Pe langa asta, in jurul serviciilor se dezvolta comunitati, care, din nou, pot fi monetizate. Desi pana acum, nu s-a gasit o modalitate de monitizare a comunitatilor pe masura traficului si audientei lor, ele sunt considerate ca fiind viitorul pentru publicitate.

Jucatorii

Sa vedem care sunt jucatorii, ce atuuri are fiecare si ce are de castigat fiecare.

Microsoft este vechiul gigant, cel al aplicatiilor instalate pe calculator. Isi trage puterea din monopolul pe sistemele de operare (sunt plaformele generale pe care ruleaza programele specializate: editor de text, calcul tabelar, jocuri, browser web, client de mail etc).

Primul sistem de operare de succes a fost Windows 3.11 care a concurat vechiul MS-DOS. Windows 95 aduce dominatia Microsoft pentru sistemele de operare. De atunci, se poate vorbi de monopol, monopol intarit de Windows XP capabil sa ruleze pe o varietate foarte mare de platforme. Singurele amenintari pe acest segment sunt Linux (sistem de operare gratuit) si Mac OS-ul, dar cativa ani de concurenta nu au reusit sa sparga monopolul Microsoft.

Monopolul pe sistemele de operare a ajutat Microsoft sa castige prima runda in razboiul browser-elor impunand Internet Explorer-ul in fata Netscape Navigator-ului. Microsoft oferind gratuit browser-ul in cadrul sistemului de operare.

Este tactica pe care Microsoft o va mai folosi pentru a impune o serie de programe specializate (cea mai cunoscuta fiind suita Office care produce venituri comparabile cu cele ale sistemului de operare) eliminand o serie de competitori. Acest lucru i-a adus si o serie de procese, o parte pierdute si soldate cu amenzi usturatoare, in special pentru politici monopoliste. Dar si asta este o experienta din care Microsoft a invatat foarte bine cum sa lucreze cu autoritatile, cum sa faca lobby, cum sa faca fata proceselor.

Pentru cuceri web-ul Microsoft a dezvoltat solutii pentru client de mail web based, client de chat si motor de cautare. Ele sunt acum reunite acum sub platforma Live. Achizitia Yahoo i-ar aduce monopolul pe client de mail si pe client de chat. La acestea se adauga si comunitatea formata in jurul portalului Yahoo care este deja monetizata. Dupa achizitionarea YouTube de catre Google, MySpace de catre NewsCorp si Beboo de catre AOL, ar fi o achizitie strategica dupa ce a cumpart deja 1,6% din Facebook (si drepturile de publicitate).

Aceasta pozitie i-ar permite sa atace si segmentul motoarelor de cautare, principalul atu pe care il are Google.

Google este noul gigant, cel al aplicatiilor accesibile prin Internet. Isi datoreaza puterea monopolului pe piata motoarelor de cautare pentru carea a gasit un sistem de monetizare foarte bun si care ii asigura venituri suficiente pentru a dezvolta alte servicii.

A dezvoltat o serie de aplicatii web based: client de mail - Gmail, client de chat - Gtalk, Google Earth (care concureaza Yahoo Maps) dar pe care nu le monetizeaza inca. In plus, a dezvoltat editor de text si calcul tabelar accesibile online si gratuite, produse care concureaza suita Office de la Microsoft. Mai mult, are planuri pentru dezvoltarea unui sistem de operare online, atacand direct monopolul Microsoft.

Google a facut un pas strategic cumparand reteaua sociala YouTube, pe care totusi, nu reuseste sa o monetizeze pe masura traficului generat si a audientei pe care o atinge.

Google a cumparat Doubleclick, cel mai folosit adserver, asigurandu-si un inceput si in piata pentru display advertising unde Yahoo are o pozitie importanta.

Pentru Google, preluarea Yahoo de catre Microsoft inseamna un concurent mult mai puternic pentru clientul de mail si de chat; si primul concurent major pentru search.

Si Google, a trecut prin cateva procese importante si incepe sa inteleaga mai bine lobby-ul. In eventualitatea unei preluari, investigatia antitrust a guvernului american o sa fie foarte dura si ar putea intarzia foarte mult planurile Microsoft.

Yahoo este cel mai mare portal generalist. Abia de curand a fost depasit de Google (ca numar de vizitatori unici lunari). Este leader pe serviciile de mail si de chat. Motorul de cautare Yahoo are o cota buna de piata, desi foarte departe de Google, totusi, cumulat cu motorul de cautare Microsoft devine un jucator important.In plus, cateva din canalele Yahoo sunt foarte bine monetizate (Yahoo Finance).

In urma rezultatelor slabe inregistrate de divizia de publicititate online care a pierdut treptat in fata Google, Yahoo a fost nevoita sa concedieze o parte din personal. Yahoo devine astfel vulnerabila, iar oferta nesolicitata Microsoft produce tensiuni intre investitori si management. Yahoo vrea sa isi mentina independenta si incearca sa se dezvolte pentru a depasi impasul actual. Este si motivul pentru care este interesata de un parteneriat cu Google pentru publicitate, desi un astfel de parteneriat are probleme cu legislatia antitrust.

Joc in trei

Fie ca reuseste preluarea Yahoo sau nu, Microsoft va investi in continuare pentru a-si asigura o cota importanta din publicitatea online, principala sursa de venit pentru serviciile online. Google va resimti mult concurenta si cred ca va trebui sa se concentreze mult mai mult pe monetizarea serviciilor actuale, nu isi va mai permite sa intretina servicii care nu aduc venituri.

Viitorul va fi foarte dinamic anuntandu-se deja, cateva fronturi: monetizarea retelelor de socializare, piata Internetului accesat de pe mobil. Cred ca va exista o lupta si pentru sistemul de operare gratuit, monetizat prin publicitate.

Vlad Popa este Sales and Client Service Manager in cadrul Internet Corp, publisher-ul Wall-Street.



Citeste si