19 Iunie 2008

Retelele sociale ridica miza pentru o felie mai mare din publicitate



In urma cu trei ani, cand News Corp. adauga MySpace in portofoliul sau, se astepta ca numarul utilizatorilor retelei sociale sa creasca spectaculos de la 20 de milioane, cat se inregistra in acea perioada, astfel incat sa explodeze si veniturile obtinute de pe urma interactiunii sociale de pe site.

Intr-adevar, site-ul a crescut pana la 118 milioane de utilizatori inregistrati, iar schimburile de mesaje au continuat sa existe, insa, surprinzator, publicitatea nu a adus atat de multi bani pe cat se estima.

Din acest motiv, MySpace nu va incheia anul fiscal, care urmeaza sa se termina in doua saptamani, conform estimarilor date la inceput de an, ratand targetul propus, de 1 miliard de dolari (645 milioane euro).

In incercarea de a schimba situatia existenta, News Corp. a relansat saptamana aceasta MySpace, modificandu-i pagina principala, sistemul de navigare si cel de cautare, modul de realizare a profilelor personale, dar si alte optiuni existente pe site.

Noul design ajuta la rezolvarea unei probleme persistente pe care o intampina site-urile sociale, si anume aceea a aspectului estetic pe care il au acestea. In principal, esteticul paginilor personale ale utilizatorilor arata de parca ar apartine unor adolescneti de 14 ani.

Asadar, News Corporation doreste sa ofere o imagine personala cat mai variata profilurilor de pe MySpace, care sa atraga si alte categorii de public.

In ultimele luni, retelele sociale nu au mai crescut, ca valoare, drept pentru care MySpace, dar si Facebook sau Bebo, care sunt rivali ai site-ului detinut de News Corp., si-au revizuit planurile de dezvoltare organizationala si de sporire a veniturilor.

Privite la exterior, site-urile de acest tip reprezinta un punct de atractie pentru majoritatea advertiserilor, mai ales datorita numarului mare de utilizatori, care s-ar putea constitui in potentiali clienti ai reclemlor propuse de publicitari pe astfel de retele.

In Statele Unite, MySpace se bucura de o audienta de 73 de milioane de utilizatori, iar Facebook de 36 de milioane, potrivit unor date furnizate de comScore.

La nivel global insa, MySpace si Facebook au strans, in luna aprilie a acestui an, 115 milioane de utilizatori de fiecare. Vizitatorii au petrecut pe site-uri ore in sir in cautare de prieteni sau in dorinta de a face schimb de continuturi.

Totusi, dintre cele doua retele sociale, MySpace este vazut ca un motor generator de bani pentru aceasta industrie, insusi COO-ul News Corp., Peter Chernin declarand ca asteptarile pe care le are compania de la potentialul publicitar al site-ului social sunt foarte mari.

Cu toate acestea, COO-ul companiei sustine ca a vinde spoturi publicitare pe paginile retelelor sociale nu este un lucru foarte usor de facut.

Google, care a incheiat in trecut un parteneriat cu MySpace, a subliniat faptul ca investitia de 900 de milioane de dolari (581 milioane euro) nu a determinat si scoaterea profitului scontat. Insa, in ultimul timp, reteaua sociala pare sa iasa cu brio din aceasta situatie si sa dezvolte.

Exista multe pareri pro si contra referitoare la cat de productiv este site-ul social, precum si opinii care iau partea strategiei de dezvoltare a MySpace, dar care o si acuza.

De exemplu, unii sunt de parere ca MySpace nu are forta necesara pentru a intercepta o evolutie buna pe termen lung pentru a putea dezvolta afacerea propriu-zisa, aceasta situatie devenind frustranta pentru companie.

In schimb, directorul de vanzari si de marketing al MySpace, Jeff Berman, afirma ca mirosul banilor se simte de la distanta, mai ales datorita faptului ca venitul per utilizator a crescut cu peste 50% pe parcursul ultimului an.

Astfel, pentru 2008, previziunile sunt foarte optimiste, asteptandu-se ca reteaua sociala a MySpace sa produca 755 de milioane de dolari (487 milioane euro) si sa atinga, in fiecare luna, 118 milioane de utilizatori activi.

De cealalta parte, Facebook estimeaza ca va castiga doar 265 milioane de dolari (171 milioane euro) din veniturile publicitare.

Companiile se comporta in ultimul timp ca si cum singura lor problema ar fi publicitatea de pe site. De aceea, MySpace hypertargeteaza utilizatorii retelei sale si incearca sa creeze oportunitati publicitare pentru acestia, urmarindu-le gradul de interes pentru un anumit tip de reclama.

De asemenea, si Facebook are o strategie similara cu a retelei detinute de News Corp., sistemul de targetare al primilor fiind numit “social ads” (reclame cu caracter social). Ce fac advertiserii? Initial, acestia isi aleg o audienta, dupa care creeaza o reclama simpla si realizeaza un buget.

Programul de targetare al celor de la Facebook dureaza cateva minute.

Versiunea celor de la MySpace, in schimb, numita SelfServe, se afla inca in program de testare.

Bebo a aparut pentru prima data in Marea Britanie, iar in momentul de fata a ajuns a treia retea sociala din Statele Unite, asta dupa ce a fost achizitionat luna trecuta de AOL, care este o unitate a Time Warner.

Toate retelele sociale incearca metode publicitare care sa atraga utilizatorii, insa, din pacate, aceste modele sunt inca in faza experimentala. In plus, din cauza situatiei economice precare din SUA, publicitarii au investit in aprilie doar 1,4 miliarde de dolari (904 milioane euro) in publicitatea din cadrul retelelor sociale, in conditiile in care, in decembrie 2007, suma a atins 1,6 miliarde de dolari (un miliard euro).

“Provocarea consta in faptul ca toate aceste noi forme de publicitate sunt mult mai greu de planificat, de masurat sau de cuantificat de catre advertiseri, lucru care a avut un impact destul de mare asupra cresterii investitiilor facute in publicitatea de pe site-urile sociale”, afirma Debra Aho Williamson, analist eMarketer.

Totusi, o data cu sosirea noului val de publicitari, situatia existenta se va schimba cu siguranta.

Cu toate schimbarile care vor aparea, totusi, captarea atentiei utilizatorilor este elementul cel mai de temut din cadrul retelelor sociale, sustine vicepresedinte de marketing al Facebook, Chamath Palihapitiya.
“Un produs publicitar de succes trebuie sa capteze atentia si sa angajeze audienta sa ia parte la ceea ce se intampla, intr-un mod social si relevant”, a adaugat Palihapitiya.

Asadar, ce poate accelera cresterea veniturilor obtinute din publicitate in cadrul retelelor sociale? Ei bine, nu se poate raspunde in mod direct la aceasta intrebare. Cert este insa ca Facebook face primii pasi in acest scop, reteaua putand realiza la momentul actual actiuni sociale care ajuta realizarea unor reclame personalizate, care ar putea spune ca “Prietenul tau este fan Nike”.

De asemenea, reclamele de prima pagina care anunta show-uri TV sau filme care ruleaza in cinematografe, pot strange pana la 40 de milioane de utilizatori pe zi, reusind sa treaca chiar si de audienta pe care o au televiziunile.

Desi MySpace nu a atins inca apogeul in ceea ce priveste profitul obtinut din reclamele de pe site, totusi, reteaua a reusit sa realizeze in patru ani ceea ce Google a facut in cinci si Yahoo in opt. Vicepresedintele de marketing al Facebook afirma si el faptul ca rezultatele se vor vedea cel mai bine in urmatorii cinci, zece ani. “Atunci vor iesi la iveala adevaratii castigatori in lupta cu publicitatea pe retelele sociale”, a conchis Palihapitiya.



Citeste si