17 Iulie 2008

Cum incearca noul CEO al BBDO sa devanseze afacerea lui Bogdan Enoiu



La o luna de la numirea in functia de CEO al grupului BBDO Romania, Nora Marcovici si-a definit deja primele obiective de business: o agentie digitala, un client din zona bancilor, cel putin doi manageri noi si devansarea afacerii lui Bogdan Enoiu.

Nora Marcovici si-a petrecut o buna parte din ultima luna printre angajatii Media Direction, cea mai profitabila dintre cele patru companii ale grupului BBDO Romania. Si-a incheiat saptamana cu un teambuilding in Bulgaria, alaturi de Media Direction, si cu planuri de mutare in zona Cotroceni, unde isi are sediul agentia de publicitate Graffiti BBDO.

“Oamenii fac afacerile. Trebuie sa fac cunostinta cu oamenii”, spune Nora Marcovici, pentru Wall-Street. Noul CEO isi propune ca in urmatoarele luni sa ajunga sa-i cunoasca pe cei peste 200 de angajati din cele patru companii ale grupului: Media Direction – servicii de media, Graffiti BBDO – agentie de publicitate full service, Pleon Graffiti – PR si Proximity – servicii de marketing, CRM.

Unul din lucrurile pe care crede ca le poate transmite angajatilor BBDO este ritmul de munca alert, slefuit in cei peste zece ani de experienta radio si TV: “timpul de reactie, dorinta de a reactiona, dorinta de a face, de a rezolva”. Acestea sunt probabil si calitatile pentru care omul de afaceri Cristian Burci, primul antreprenor din publicitatea autohtona, care a pus bazele agentiei Graffiti BBDO in 1991, a ales sa-i ofere Norei Marcovici postul ocupat in prealabil de Dan Moraru.

De fapt, ultimii 16 ani din cariera Norei au fost legati intr-un fel sau altul de business-urile fondate de Burci. In 1992, dupa sase ani in care a explorat uraniu din postura de inginer geolog, Nora Marcovici s-a alaturat Global Media, agentia de publicitate a lui Cristian Burci, unde a ramas pana in 1998, cand s-a mutat la carma unui alt business marca Burci – Prima TV. Patru ani mai tarziu, Cristian Burci a cumparat reteaua de radio Uniplus, pe care Marcovici a condus-o pana in prezent.

Cum a convins-o Burci de aceasta data? “Mi-a oferit un «challenge» senzational. Nu c-as fi dus lipsa de «challenge» pana acum, dimpotriva, dar cel putin in grupul de radio de unde am plecat cred ca facusem aproximativ tot ce se putea face ca dezvoltare de business. Nu vad alte business-uri pe care le-as fi putut dezvolta. Deja aveam trei branduri de radio si unul de televiziune muzicala (Kiss FM, Magic FM, One FM, Kiss TV – n.red.)”, spune Marcovici.

Provocarea “senzationala” acceptata de Marcovici prespune transformarea BBDO in cel mai mare grup de comunicare din Romania, pozitie ocupata in prezent de McCann Erickson. Am mai spus-o, si chiar cu riscul de a-l enerva pe Bogdan Enoiu, vreau sa fim grupul numarul unu. Pentru ca putem”. Cifra de afaceri a grupului BBDO Romania in 2006 a fost de 57,5 milioane de euro, inregistrand o crestere de pana la 20% anul trecut. Rezultatul este “foarte aproape de” cele 69 de milioane de euro declarate de liderul de piata McCann Erickson, in 2007.

Pentru anul acesta, Marcovici estimeaza o crestere de 15-20%, care ar duce afacerile grupului pana la 82,8 milioane de euro.

Devansarea McCann Erickson va avea loc pana la sfarsitul lui 2009, crede Nora Marcovici. Pentru a-si atinge obiectivul, CEO-ul si-a propus trei directii de dezvoltare: dezvoltarea interna/eficientizarea, dezvoltarea externa/lansarea de noi divizii si intarirea managementului din cele patru companii ale grupului.

Dezvoltarea interna presupune ridicarea standardelor calitative ale serviciilor oferite clientilor, dar si cresterea profitului adus de fiecare din agentii. “Anul acesta pentru Media Direction, avand in vedere ca toate contractele sunt inchise si negociate, mai mult nu se poate face. Dar de la anul, adica cu negocierile pentru anul viitor speram sa stam mai bine. Si nu neaparat cu negocierile, cat cu eficientizarea costurilor pe fiecare client in parte”, a spus Nora Marcovici.

Cat despre a doua directie de dezvoltare, Marcovici are un prim obiectiv bine fixat in timp: lansarea unei divizii digitale independente, pana la sfarsitul acestui an. In prezent, intre 2-5% din afacerile Media Direction sunt generate de mediul online. O parte din oamenii care se ocupa de online in Media Direction vor fi transferati in noua divizie, care ar putea fi suplimentata si cu specialisti din alte agentii care ofera servicii digitale.

Nora Marcovici spune ca nu s-a gandit inca la un potential managing director al acestei companii si isi mai lasa cateva luni la dispozitie pentru a-si alege omul. De altfel, “intarirea managementului” va trebui sa aiba loc la nivelul tuturor companiilor din grup, care au fost afectate in ultimele luni de plecarea unor manageri de top.

Cea mai recenta demisie, care a coincis cu venirea Norei la carma BBDO, a fost cea inaintata de Razvan Varabiescu, managing director la Media Direction. Plecarea lui Varabiescu s-a produs, conform comunicatului de presa trimis de companie, “in urma unor deficiente constatate in desfasurarea activitatii”. Marcovici precizeaza ca decizia a fost luata de boardul executiv al BBDO impreuna ca Razvan Varabiescu si ca ea nu a fost in nici un fel implicata in aceasta miscare.

Atributiile lui Varabiescu au fost preluate de Nicoleta Padure, managing director al Cupon Pro, companie de trade marketing si in-store media. “Nicoleta Padure nu este managing director, ea a preluat doar atributiile acestei companii”, a spus Marcovici, adaugand ca s-ar putea ca in locul lui Padure sa fie adus un managing director permanent. De asemenea, echipa Media Direction va creste in urmatoarele doua luni cu inca sapte angajati, pe pozitii de media manager, client service sau research.

Un alt manager de top plecat de curand din BBDO este Catalina Cernica, managing director Graffiti BBDO, care va urma, timp de doi ani, un MBA in strainatate. Pozitia acesteia a fost preluata temporar de Dan Moraru, fost CEO al grupului. “El a preluat atributiile de managing director ale Graffiti BBDO pentru ca el a fost managing director Graffiti si cunoaste foarte bine compania. Dar e clar ca la un moment dat vom aduce pe cineva care sa preia aceasta functie”, a spus Marcovici.

Dan Moraru, care detine 5% din Graffiti BBDO, 7,7% din Media Direction si 10% din Proximity, este membru al boardului director al BBDO si nu va mai ocupa, de acum inainte, o pozitie fixa in cadrul grupului. “Acest grup de management al grupului BBDO e format din cativa oameni care au niste obiective de indeplinit. In functie de aceste obiective, fiecare din oamenii respectivi se ocupa de o bucata, intr-o anumita perioada de timp. In momentul asta, Dan se ocupa de Graffiti BBDO. Cand va termina de parcurs perioada pe care si-a propus s-o parcurga, pana la rezultatul final, el mai mult ca sigur va lua o alta parte din obiectivele noastre si se va ocupa de partea aceea”, explica Nora Marcovici.

Tot la capitolul obiective, pe langa divizii si manageri noi, CEO-ul se gandeste si la niste clienti noi. “Oricine se uita in lista noastra de clienti o sa vada ca ne lipsesc telefonii mobile si banci. Telefonii mobile, fiind practic un numar limitat, nu e un obiectiv imediat. Dar bancile, da. Uite asa se constituie brusc un obiectiv imediat”.

Nora Marcovici isi va structura mai bine ideile referitoare la business-ul pe care il conduce incepand din toamna acestui an, cand va intocmi un business plan. Detaliile acestuia vor fi aprobate si de Cristian Burci, omul de afaceri prins acum in business-uri cu vagoane si nave maritime, dar care “stie absolut tot ce se intampla in BBDO”, potrivit lui Marcovici.

“Nu m-am gandit niciodata sa-l descriu. E un om de afaceri deschis si onest. Este foarte dinamic, gandeste permanent, doarme foarte putin si noi toti ceilalti trebuie sa tinem ritmul. Si cu trecerea anilor cred ca multi dintre noi am sperat ca se mai domoleste, dar nu. Cred ca asta e Cristian Burci”, spune Nora Marcovici despre omul cu care a facut afaceri in ultimul deceniu si jumatate.



Citeste si