24 Iulie 2008

Trustul Realitatea-Catavencu, cucerit de online?



La un an de la infiintarea diviziei de new media a Grupului Realitatea-Catavencu, trustul de presa numara pasii facuti pe teren virtual: 100 de oameni care se ocupa strict de online, o regie de vanzari proprie, venituri de pana la un million de euro, estimate pentru sfarsitul lui 2008.


Pentru anul viitor, Realitatea-Catavencu isi propune sa lanseze circa 20 de site-uri noi, tintind o cota de piata de 10-15% (in urmatoarele 24 de luni).

Dar pana la bilantul financiar de la sfarsitul anului, Dragos Stanca (foto), managing director al diviziei de new media a grupului, pregateste lansarea, in septembrie, a primelor proiecte marca F5. Lansat la sfarsitul lunii mai, “incubatorul de business” F5 este o structura independenta a GRC, care ofera finantare si consultanta start-up-urilor online.

In ultimele doua luni, Dragos Stanca (care este si managing director F5), alaturi de colegii sai, Marius Cristea si Cristina Cucuiu, a purtat discutii cu 50-60 de antreprenori si reprezentanti ai companiilor care aveau nevoie de finantare sau spatiu media. Rata de concretizare a “pitch-urilor” a fost de 10%, ceea ce inseamna ca cinci sau sase proiecte vor fi facute publice pana la mijlocul lunii septembrie. Vor fi produse care vor acoperi zone de user generated content, comunitati, retele sociale, platforme e-commerce, precum si diverse solutii si aplicatii care vor fi scoase pe piata, spre vanzare.

“Mirajul imbogatirii .com anima multi antreprenori. Sunt si multi nebuni in aceasta zona, care cred ca au o idee speciala, pe care nici macar nu ti-o prezinta daca nu pui 100.000 de euro pe masa. Nu discutam cu astfel de oameni, chiar daca exista riscul real sa se piarda anumite proiecte”, spune Stanca.

Insa au existat si multe initiative realiste, venite din partea potentialilor parteneri, pe care Stanca ii imparte in trei categorii: antreprenorii online care au dezvoltat pana acum cateva proiecte si au ajuns intr-un punct in care au nevoie de sustinere financiara pentru un nou start-up (aici sunt inclusi si antreprenorii din provincie care vor sa-si extinda afacerea pe plan national, dar si romanii din diaspora care vor sa-si aduca business-ul in tara); companiile deja consacrate pe piata care aveau anumite proiecte intr-un stadiu oarecare de dezvoltare, dar cautau momentul si partenerul potrivit pentru lansare; player-ii regionali sau europeni care vor sa intre in Romania si sunt in cautarea unui partener local.

Concretizarea parteneriatelor se poate face in doua moduri: F5 poate deveni actionar minoritar, in schimbul oferirii de spatiu media pentru promovarea start-up-urilor pe site-urile grupului sau poate cumpara pachete majoritare, asigurand, in schimb, finantarea partiala a proiectelor.

Bugetul investit de F5 pana la sfarsitul anului se va situa in intervalul 500.000-1,5 milioane de euro, urmand ca de anul viitor suma sa sa creasca considerabil, spune Stanca. Proiectul F5 – lansat la ideea lui Marius Cristea, fondatorul IQads – va lua amploare, mulandu-se pe strategia generala a trustului.

“Filozofia de business a domnului Sorin Ovidiu Vantu a fost asta, istoric. Adica a investit in oameni care au avut idei si le-a oferit pachete de actiuni in schimbul unor anumite idei. El a fost si a ramas un ce se cheama acum «business angel», inca inainte de a se inventa acest concept. Si practic asa s-a cladit si trustul. Majoritatea produselor care compun acum GRC au fost lansate in acest sistem sau au fost idei preluate de pe drum, achizitii”.

Trei milioane de euro din online, in 2009

Dragos Stanca a intrat in businessul lui Vantu la sfarsitul lui 2006, pe pozitia de director general al diviziei de publishing (ocupase o pozitie similara in Media Pro, vreme de trei ani). La jumatatea lui 2007, Stanca a propus boardului director infiintarea unei structuri independente, atat administrativ cat si financiar, care sa administreze toate site-urile grupului.

La inceput, divizia de new media a functionat cu cinci oameni, ca sa ajunga, in prezent, la circa 100 de angajati – 50 pe partea de continut si 50 pe partea de programare si web development. “Schimbarea fundamentala de filozofie in abordarea online-ului in GRC consta in faptul ca fiecare site este considerat un produs online care, sigur, este puternic endorsat de produsul offline, dar care are propria lui viata, propria echipa, propriul buget”, spune Stanca.

“Cotidianul.ro a ajuns, sa zicem, la performanta de a fi citat de editia print, o chestie care acum un an nu era de imaginat. Cred ca asta este cea mai sanatoasa abordare posibila”, a adaugat managerul.

Identitatea distincta a produsului online vizavi de cel offline va deveni mai vizibila si in cazul realitatea.net, cel mai important site al GRC, din punct de vedere strategic. Odata cu relansarea realitatea.net, care va avea loc pana la sfarsitul anului, site-ul s-ar putea transforma intr-un portal care nu va mai prelua material exclusiv de la Realitatea TV, ci si de la alte produse media, "cum ar fi, de ce nu, chiar si Antena 3 - daca un subiect al colegilor de acolo merita deschiderea realitatea.net", spune Stanca.

Relansarea realitatea.net face parte dintr-un sir de lansari si relansari de site-uri, programate de Grupul Realitatea-Catavencu pentru sfarsitul acestui an. 24fun.ro, lapescuit.net, jadore.ro si moneyline.ro sunt noutatile toamnei, ultimul dintre ele urmand sa fie modificat ca structura si concept.

O alta directie de dezvoltare a diviziei conduse de Dragos Stanca va fi crearea de comunitati online. O comunitate de circa 50.000 de membri a fost deja creata, potrivit lui Stanca, in jurul site-urilor de business ale grupului, care sunt cladite pe o platforma comuna. O alta comunitate, mai restransa, s-a inchegat in jurul IQads.ro si exista planuri pentru crearea unei comunitati a iubitorilor de carte, prin cotidianul.ro.

“Pe de alta parte, o platforma de social networking autentica este in lucru. Aceste comunitati sunt si nu sunt comunitati pentru ca inca nu au suficiente mijloace prin care sa se exprime ca si comunitati”, a spus Dragos Stanca.

Anul acesta, veniturile diviziei de online a GRC se vor situa intre 800.000 si un million de euro. “Cam asta este orizontul meu de asteptare, care este oricum radical, urias, mult mai mare decat ce s-a reusit anul trecut, cand nu a existat o echipa foarte clara de vanzari online”, a precizat Stanca. Pentru 2009, managerul estimeaza o cifra de afaceri a diviziei de new media de peste trei milioane de euro. “Insa sunt strict niste supozitii nebazate pe o bugetare clara. Eu cred ca Realitatea-Catavencu are capacitatea de a avea un market-share intre 10 si 15%, intr-un orizont de 24 de luni, din totalul pietei online”.

Pentru a sustine aceasta crestere, trustul de presa va lansa inca aproximativ 20 de site-uri pe parcursul anului viitor, majoritatea produselor noi din urmatoarele 18 luni urmand a fi lansate pe Internet.

“Nu mi-as investi banii intr-un alt cotidian de business”

Cat despre diviza de Business, care se afla tot in administrarea lui Dragos Stanca (ultima restructurare de management in Grupul Realitatea-Catavencu presupune impartirea produselor pe trei segmente: Quality, condus de Mihnea Vasiliu, Lifestyle – Sorin Vulpe si Business – Dragos Stanca), managerul se declara multumit de evolutia Business Standard, Money Express si The Money Channel. Potrivit acestuia, saptamanalul Money Express va atinge break-even-ul anul acesta, iar cotidianul Business Standard isi va amortiza investitia pe parcursul lui 2009.

“Daca ne uitam la cei trei playeri mari pe partea de cotidiene de business, respectiv Ziarul Financiar, Business Standard si Financiarul, cred ca este loc ca doua dintre ele sa fie extrem de profitabile, respectiv profitabile si unul sa supravietuiasca in conditii decente”, a spus Stanca.

“Nu mi-as investi banii intr-un alt cotidian de business acum, as dezvolta platforme online specifice, fragmentarea in functie de interes fiind foarte importanta, dupa parerea mea. Cred ca se pot face proiecte interesante doar pe niste nise clare. Produse generaliste din media de business nu cred ca mai pot fi lansate acum, poate peste trei-cinci ani. Insa televiziunea de business si cele trei-patru cotidiene, plus produsele online de tip Wall-Street si altele sunt OK, acopera nevoia de informatie pe care o are comunitatea de business in Romania”, conchide managerul.



Citeste si