31 Iulie 2008
Cum vad jucatorii din online cifrele pietei pentru primul semestru
Piata de publicitate online din Romania a avut, in primul semestru al acestui an, o valoare cuprinsa intre 6 si 8 milioane de euro, cred cei mai importanti jucatori din domeniu, care considera ca evolutia a fost sustinuta atat de advertiseri noi, cat si de clienti mai vechi, dar cu bugete mai mari, tendinta dublata de perceptia ca Internet-ul nu mai face parte din categoria “si altele”, ci este un mediu de promovare de sine statator.
Orlando Nicoara, MPI: Primele sase luni au adus 6-8 mil. euro in piata
“Pentru primele sase luni o estimare a pietei de publicitate online ar fi de 6-8 milioane de euro. Trebuie avut in vedere si faptul ca toamna este o perioada de varf in ceea ce priveste bugetele directionate catre online”, a declarat, pentru Wall-Street, Orlando Nicoara (foto), director executiv MediaPro Interactiv, divizia internet al grupului MediaPro.
Acesta a mai explicat ca valoarea pietei de publicitate online din Romania se va situa pana la finele anului la o valoare cuprinsa intre 14 si 18 milioane de euro.
Vlad Popa, Internet Corp, vede o piata de 18 mil. euro pentru 2008
“SATI va usura mult procesul de planificare oferind posibilitatea estimarii mai multor parametri ai unei campanii. Putandu-se estima publicul tinta atins, Sesame (interfata care exploateaza studiul SATI) poate estima unde si cate afisari trebuie cumparate. Efectele studiului se vor resimti mai ales anul viitor, dupa al doilea val de date demografice (undeva in octombrie-noiembrie)”, crede Vlad Popa (foto).
In ceea ce priveste situatia pentru primele sase luni, Popa a estimat o valoare de aproximativ 8 milioane de euro pentru publicitatea online.
Calin Rotarus, ARBO: SATI va ridica piata de online
“Valoarea pietei de publicitate va atinge anul acesta probabil 15-16 milioane de euro. Conform sezonalitatii medii din ultimii doi ani in primul semestru se consuma 41% din bugetele anuale. La aceasta evolutie contribuie Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI), evolutia spectaculoasa pe plan international si european si eforturile companiilor implicate in vanzarea de media. In ceea ce priveste primul semestru, piata de publicitate online se situeaza la 6-6,5 milioane de euro”, a spus Rotarus.
Cristi Marinescu, Splendid Interactive: 10-12 mil. euro pentru primul semestru
Parerea unanim exprimata de ceilalti jucatori de pe piata, referitoare la importanta SATI, este impartasita si de Marinescu.
“Rezultatele SATI sunt varianta «personificata» a datelor de care beneficiam pana acum. In mod cert acestea vor aduce un plus de valoare campaniilor pe internet. Vom putea veni in intampinarea clientilor cu solutii mai eficiente care duc catre un efect marit din punct de vedere al feedback-ului fiecarei campanii”, explica Marinescu.
AdEvolution si Boom, singurii jucatori care si-au anuntat rezultatele proprii
Pentru a nu creea confuzie in piata legat de spending-ul pe domeniile locale de activitate, AdEvolution sustine studiul IAB care va include si date exacte despre cat se cheltuieste, defalcat pe domenii.
De asemenea, compania de publicitate online Boom Advertising a raportat afaceri de 1,86 mil. euro in trimestrul al doilea, si un total de 3,56 mil. euro in primele sase luni ale acestui an.
Cum vede Deloitte piata de publicitate online din Romania
“Piata de publicitate online din Romania in 2007 este estimata in jurul cifrei de 10 milioane de euro, o cifra care nu poate fi ignorata de nimeni atunci cand are in vedere domeniul publicitar si ritmul de crestere al publicitatii online in Romania, mult peste trend-ul global inregistrat pana acum”, a declarat, in momentul lansarii studiului, Radu Herinean, Enterprise Risk Services Manager la Deloitte Romania.
Publicitatea online - 3% din piata publicitatii autohtone
Estimarea enuntata de reprezentantul Deloitte Romania la inceputul anului 2008 este confirmata acum si de reprezentantii agentiilor de publicitate online.
Daca in 2007 procentul era de 2%, Orlando Nicoara, Vlad Popa si Cristi Marinescu estimeaza pentru publicitatea online din 2008 o valoare de 3 puncte procentuale din piata totala de publicitate din Romania. Ceva mai increzator, Calin Rotarus se asteapta la o depasire a pragului de 3%.
Bannerele - Cele mai solicitate modele de publicitate in primul semestru
“Si anul acesta preponderente au fost bannerele clasice, desi se spunea ca anul 2008 va fi anul «proiectelor speciale» in .ro. Modalitatile de targetare sunt tot mai multe, ceea ce plaseaza internetul printre mediile cu cea mai buna rata de raspuns”, a explicat Cristi Marinescu.
Pe de alta parte, Calin Rotarus si Vlad Popa au remarcat o crestere a investitiilor in proiecte speciale.
“Ca si pana acum, display advertising-ul atrage cele mai multe bugete. De remarcat cresterea investitiilor in proiecte speciale. CPC-ul (cost per click n.r.) creste timid”, a spus Rotarus.
“Primeaza modelul CPM (cost per mia de afisari n.r.), dar se simte o puternica cerere de proiecte speciale (in general, au costuri fixe). Istoric, modelul CPM este cel care a fost cel mai folosit pana acum. Alte modele atragand sub 10% cota de piata. Dupa modelul CPM se remarca modelul cost per click si email marketing. In conditiile in care multe site-uri se apropie de sold-out, motorul de crestere vor fi proiectele speciale, care creaza pozitii noi”, a precizat Popa.
In ceea ce priveste cele mai atractive trei industrii pe internet, oficialii agentiilor de publicitate au optat cu precadere pentru domeniile financiar/banci, auto si telecomunicatii.