14 August 2008

Vlad Stan: Am gasit in The Group compania pe care nu am reusit sa o cladesc la Vodanet



La sase luni dupa ce a intrat in holdingul de comunicare The Group prin lansarea agentiei interactive Navidoo, antreprenorul online Vlad Stan spune ca a gasit aici sistemul de management pe care nu a reusit sa il implementeze la Vodanet, companie de la conducerea careia a plecat la sfarsitul anului trecut. In prezent, Stan isi imparte timpul intre Navidoo, consilierea altor start-up-uri online si cautarea unor modalitati de exit din Vodanet.

Pe 14 februarie 2008, The Group anunta lansarea celei de a 14-a companii din portofoliu, o agentie de comunicare online care ofera servicii de web development, e-commerce, SEO, user experience, construirea brandurilor in mediul virtual – altfel spus, tot ce tine de comunicarea pe Internet, in afara de media, de care se ocupa agentia New Media.

Plecat dintr-o companie de publishing online, Stan spune ca activitatile pe care le desfasoara acum la Navidoo nu ii erau nici pe departe necunoscute. “Eu am mai facut agentie de web design inainte. Cand am inceput cu Vodanet faceam de toate, asa era pe Internet. Faceai si site-uri pentru tine, faceai si site-uri pentru clienti”, povesteste antreprenorul.

Vlad Stan inca mai detine 40% din actiunile Vodanet, business-ul pe care l-a fondat in urma cu opt ani si pe care l-a condus, din pozitia de general manager, pana in decembrie anul trecut. Neintelegerile cu actionarul majoritar, fondul de investitii NCH, l-au determinat sa paraseasca afacerea, care insemna la acea data patru site-uri cu o audienta cumulata de 1,5 milioane de utilizatori unici lunar, o cifra de afaceri de circa un milion de euro, dar si datorii de aproximativ 500.000 de lei la bugetul statului.

La inceputul lui 2008, Vlad Stan se afla in cautarea unui partener pentru lansarea unui nou start-up online. Tot atunci, Zoltan Szigeti, presedintele The Group, se gandea sa-si largeasca portofoliul de companii cu o agentie interactive. “Planul meu cand am plecat din Vodanet era putin diferit. Am avut discutii doar cu fonduri de investitii, nu am avut discutii cu agentii de media sau web development. Voiam sa fac ce faceam si la Vodanet, dar totodata complet diferit, pentru ca nu mai cred neaparat in publishing-ul online”, spune Vlad Stan, care considera ca, in viitor, informatia va veni de la persoane cu autoritate in diferite domenii – bloggerii – si nu din redactii.

Intalnirea cu Szigeti l-a determinat sa-si schimbe planurile. Ii oferea o perspectiva diferita si ocazia sa invete lucruri noi, pe un model de companie pe care il considera ideal. “Eu imi imaginam o companie asa cum e The Group. Si incercam la Vodanet sa fac lucrurile in acelasi fel – fara sa cunosc The Group, il stiam pe Zoltan pur ocazional – dar asta-i ce-mi doream eu sa construiesc. Eu la Vodanet am inceput sa sparg companiile, scosesem acasa.ro, sa nu mai fie toate proiectele sub o singura umbrela, sa fie companii micute, cu management independent”, spune Stan, care in octombrie 2007 descria pe blogul personal o noua structura pentru Vodanet, in care fiecare proiect urma sa se transforme intr-o companie distincta, cu management propriu.

“Eram intr-un sistem, in schimb, unde lucrurile se priveau dintr-o cu totul alta perspectiva. Si cand am ajuns la The Group zic «ia uite, astia sunt exact cum imi doream eu». Am ramas socat cand am citit cartea Black Book . E exact ce voiam eu sa fac sau foarte aproape de asta”.

“Viitorul este al companiilor mici, flexibile, dinamice”

The Group este un holding de comunicare ce reuneste 14 companii specializate pe diferite servicii: creatie, PR, productie publicitara, media, etc. Fiecare companie are un management si un portofoliu de clienti proprii. O parte din clientii grupului folosesc serviciile mai multor agentii, care colaboreaza pe proiecte specifice.

“Viitorul Internetului nu il mai vad in companiile foarte mari. Viitorul este al companiilor mici, flexibile, dinamice. Ceea ce la The Group se intampla, e un grup de 14 companii, nu e o corporatie. Si spiritul antreprenorial se pastreaza in fiecare din aceste entitati”, spune Vlad Stan, managing partner Navidoo.

“Tom Peters are in acest sens o filosofie interesanta. El a studiat Top 100 companii de acum 100 de ani. Doar una a ramas azi in top – General Electric. Deci ca sa faci dintr-o companie mare una mica trebuie doar sa astepti”.

Companiile din The Group au realizat in 2007 afaceri cumulate de 51 de milioane de euro, care au plasat afacerea sotilor Zoltan Szigeti si Mihaela Nicola pe pozitia a cincea in topul celor mai bogate grupuri de comunicare autohtone. Aproximativ 1% din afacerile The Group pe anul trecut au fost generate de mediul online, prin agentia New Media, care a raportat o cifra de afaceri de peste 500.000 de euro.

Anul acesta, procentul va creste semnificativ, atat prin aprecierea afacerilor New Media, cat si prin proiectele derulate de Navidoo. Politica The Group este sa nu faca nici un fel de estimare a cifrei de afaceri din anul in curs. The Group nu vorbeste public nici despre clientii sai, care sunt doar prezentati in studii de caz, in intalnirile de new business.

In cele sase luni de la infiintare, Navidoo a lucrat doar cu clientii The Group, fara sa-si atraga, deocamdata, new business. “Sunt atat de multi si volumul de munca este atat de mare incat, desi ne-am dori poate sa facem new business la altii, este foarte dificil”, spune Stan. Primul proiect al agentiei, anuntat la inceputul acestei saptamani, a fost lansarea site-ului dero.ro, ce va fi urmata de anuntarea altor noi proiecte in perioada urmatoare.

In prezent, New Media si Navidoo functioneaza cu peste 20 de angajati specializati pe mediul online. “Nu spunem ca nu mai crestem echipa pentru ca vrem sa fim eficienti. Nu, daca o sa fie nevoie o sa crestem echipa, incercam sa rezolvam toate problemele clientilor si in viitor vom face si new business”.

“Business-ul de fond de investitii nu este pentru mine”

In afara de clientii Navidoo, pentru care face site-uri si strategii de comunicare online, Vlad Stan sustine inca o cauza – cea a “antreprenorului roman de Internet”. “Companiile online de succes de peste tot din lume sunt cladite de antreprenori, sunt proiecte de garaj. Toate exemplele de succes sunt asa: Google, Yahoo, Microsoft, toate au plecat din garaj”, spune Stan, care sustine in prezent proiectele zazazoo.ro si strada32.com. Primul este o comunitate online pentru femei cu o componenta de shopping online iar al doilea, un serviciu prin care romanii din strainatate pot comunica si pot trimite cadouri pentru cei ramasi acasa.

Practic, Stan ofera consiliere si incearca sa gaseasca finantatori pentru start-up-urile online pe care le sustine. Pana cand isi va vinde cele 40 de procente din Vodanet si va dispune de fonduri, Stan ramane pe pozitia de “mentor”. O relatie cu un fond de investitii trebuie gandita cu grija, spune antreprenorul, care a trecut la randul lui printr-o experienta neplacuta cu cei de la NCH. “Din punctul meu de vedere, daca esti intr-o relatie cu un fond de investitii trebuie tot timpul sa ai majoritate. Niciodata nu trebuie sa dai majoritatea, pentru ca se creeaza o perceptie de ownership diferita. Iar un antreprenor trebuie sa simta ca e business-ul lui tot timpul. E viziunea lui”.

Piata romaneasca duce lipsa de fonduri de investitii care sa ocupe strict rolul de investitor, considera antreprenorul. “Eu acum incerc, chiar si fac lobby pentru asta, sa aduc cat mai multe fonduri de investitii care sa fie intr-adevar investitori. Asta e tot. Adica pun niste bani, te ajut sa ajungi la destinatia ta”.

Din acest punct de vedere, Romania, spre deosebire de alte tari din regiune, duce lipsa investitorilor dispusi sa sustina un start-up online, mai ales daca acesta se afla in stadiu incipient si nu garanteaza recuperarea sigura a sumei investite. Un raport ideal ar presupune zece investitori care sa curteze un business, insa situatia sta deocamdata exact pe dos.

Chiar daca recunoaste importanta fondurilor de investitii in sustinerea start-up-urilor, Stan spune ca nu se vede la carma unei asemenea afaceri. “Business-ul de a fi un fond de investitii nu e pentru mine. Singurul rol pe care o sa-l am o sa fie de «angel investor». Banii mei o sa-i bag in niste proiecte si cam atat. Dar n-o sa fac fonduri de investitii – sunt un business in sine si trebuie sa stii cum sa-l faci”.

“Nu cred ca in viitor o sa mai conteze asa mult banii. Altul trebuie sa fie sistemul. Acesta are niste «bugs», clar. (…) Eu joc World of Warcraft. Si imi dau seama ca acolo sunt niste bani care se tranzactioneaza pe eBay.

Banii au disparut, sunt doar un sistem de referinta. Un sistem de referinta poate fi mai usor schimbat”, conchide Stan.



Citeste si