21 August 2008

SUA: Scad vanzarile de publicitate in editiile online ale ziarelor



In contextul declinului de tiraj, al disparitiei reclamelor si al reducerilor de personal din redactiile publicatiilor americane, o parte dintre editori se confrunta in premiera cu scaderea venitrilor online, scrie AdvertisingAge.

Editori ca Tribune Co, Lee Enterprises si E.W. Scripps au raportat o scadere a veniturilor obtinute din publicitatea online in cel de-al doilea trimestru al acestui an. Aceste scaderi au generat ingrijorare intr-o industrie care parea o sursa neintrerupta de venituri pentru site-urile celor mai importante ziare din Statele Unite.

“Declinul din presa scrisa a fost foarte puternic si aceasta a avut un ecou si pe zona online”, a declarat analistul Ed Atorino, din partea companiei Benchmark Co. Media, ce functioneaza in industrie de 30 de ani. “Este cel mai critic moment din piata pe care l-am vazut”, a mai adaugat Atorino.

Insa nu toti editorii de presa din Statele Unite se confrunta cu un declin in publicitatea online. Randy Bennet, vice-presedinte pe sectorul dezvoltare din cadrul Newspapers Association of America, a declarat ca industria este “probabil” in grafic pentru cresterea veniturilor din reclame online, in ciuda cresterii lente din ultimii ani. Veniturile ziarelor online a crescut in 2007 cu 19%, un ritm de crestere semnificativ mai redus decat 31%, cat s-a inregistrat in 2005 si 2006.

Bennett a mai declarat ca publicatiile care au gasit modalitati de a-si construi site-uri din produsul ziarelor au tendinta de a face fata acestei probleme din industrie, in timp ce editorii ale caror profituri depind de vanzarea ziarului se descurca mai greu.” Suntem intr-o perioada de tranzitie in industrie si urmeaza sa vedem scaderi ale profiturilor. Cei care au facut fata sunt cei care au avut cea mai agresiva variatie ”, a adaugat Bennett.

Unul dintre cei mai buni jucatori din media americana, McClatchy Co., a anuntat o crestere a veniturilor cu mai mult de 12% in al doilea trimestru. CEO-ul Gary Pruitt a declarat pentru analistii Wall Street ca succesul se datoreaza in mare parte avantului dat de editori care au construit o baza online independenta de editia printata.

El a mai spus ca, pana la sfarsitul lui 2006, 70% din reclamele online ale ziarelor au rezultat fie din vanzarea de ziare, fie din cumpararea reclamei impreuna cu ziarul. Astazi, reclamele din print reprezinta 50% din afacerile obtinute din web ale McClatchy. Ca trust de ziare a reusit sa atraga un numar tot mai mare de agentii de publicitate online in categorii neclasificate, cum ar fi retail-ul. “Este semnificativ pentru ca stabileste o afacere separata de produsul nostru printat”, a mai adaugat Pruitt.

Dar mai multi editori importanti nu au avut succes in acest business si in mod evident platesc pentru aceasta in momentul de fata. Editorul Lee, care publica o parte din ziarele din Midwestern, spune ca venitul din reclamele online a scazut cu 9,1% in al doilea trimestru. Purtatorul de cuvant a citat comparatii dure, rezultatele au fost stimulate de aderarea anul trecut la reteaua HotJobs, dar, de asemenea, si cresterea cheltuielilor in categorii importante au afectat rezultatele.

Tribune a semnalat un declin al venitului online de 4% in al doilea trimestru. Purtatorul de cuvant al Tribune a refuzat sa comenteze aceste cifre, invocand o viitoare conferinta in care rezultatele vor fi discutate. Dar conducerea Tribune a spus ca portofoliul de ziare, care include Los Angeles Times, Sun-Sentindel si Orlando Sentindel, a fost afectat de contextul economic, in special cel din California si Florida, unde au fost reduse reclamele pentru real-estate si auto.

Publicitatea online in ziarele editorului E.W. Scripps, care include Rocky Mountain News si Memphis Commercial-Appeal, a scazut cu 8% in trimestrul al doilea. Mark Contreras, executiv al companiei, a atribuit declinul online din cauza legaturii cu ziarul printat, care reprezinta 68% din afacerea online a ziarului. Reclamele online au crescut cu 26%. “In mod cert sursa veniturilor online care este legata de ziarul printat se pierde o data cu declinul reclamelor clasice”, a declarat recent pentru analisti.



Citeste si