Numarul utilizatorilor de Internet din Republica Moldova a crescut cu 85,3% anul trecut, pana la 729.400, dintr-o populatie totala de aproape patru milioane de locuitori. Principalii advertiseri din online-ul moldovenesc sunt companiile din IT&C, jucatorii din telecom si producatorii auto, arata un studiu realizat de Initiative Moldova.

Chiar daca numarul de conexiuni la Internet a crescut puternic, online-ul din Moldova acapareaza mai putin de 1% din piata totala de publicitate. Cele mai mari bugete revin bineinteles televiziunii, care detine o cota de piata de 58%. Pe locul doi se afla outdoor-ul, cu 22% din piata, urmat de presa scrisa (10%), radio (9%) si Internet/cinema (1%).

Pentru anul 2007, piata totala de ATL este estimata de Initiative la 19,5 milioane euro net (26 mil. dolari), in crestere cu 67% fata de 2006. Principalii advertiseri au fost operatorii de telefonie mobila, detergentii si jucatorii din finante-banci.

Advertiserul numarul unu din Moldova a fost Procter & Gamble, urmat de Orange, Moldcell si Efes Vitanta Moldova Brewery.

Publicitatea TV a crescut cu 78% anul trecut. Cele 11,3 milioane euro alocati televiziunii au ajuns in conturile a 13 televiziuni (3 nationale, 5 regionale si 5 cu transmisiune prin cablu). Cea mai mare regie de publicitate din Moldova, Video International Moldova, si-a incetat activitatea la sfarsitul lui 2007. In prezent, piata e controlata de regia Casa Media, infiintata anul trecut si care vinde publicitate pe cele mai mari posturi TV moldovenesti (ORT-Moldova, STS, NIT, 2Plus si MuzTV).

Investitiile in radio au crescut cu 200% in 2007, pe o piata formata din 25 de posturi – majoritatea, retransmisii ale posturilor romanesti sau rusesti. Cresterea neasteptat de mare a radioului a fost provocata de un conflict care a avut loc anul trecut intre principalele regii TV si care a determinat advertiserii sa-si mute bugetele pe radio.

Piata media din Moldova numara 50 de titluri de presa scrisa. Bugetele de publicitate rezervate printului au crescut cu 30%. La fel ca in cazul radioului, o parte din publicatiile de pe piata moldoveneasca sunt editate fie in Romania, fie in Rusia.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri